Tématem této analytické práce bylo prozkoumat skutečnost, zda je krize ve středním věku pro populaci nevyhnutelná. Krize jako pojem znamená obrat v nazírání svého života a je součástí rozhodovacího procesu. V teoretické části byly využity konstrukce různých autorů zabývajících se vývojovou psychologií nebo identitou člověka. Průzkum byl uskutečněn kvantitativní metodou zpracování dat pomocí dotazníku. Z analýzy vyplývá, že respondenti prožívají tuto etapu aktivně, dvě třetiny z nich prožívá střední věk s pozitivními pocity. Přínosem této práce je zjištění, že obrat ve středu života je nevyhnutelný z důvodu růstu psychiky, ale krize ho nemusí doprovázet. Pro mnohé jedince ale znamená krize středního věku první příležitost ke svému rozvoji, k cestě za cílem, který nemohl být uskutečňován.
Anotace v angličtině
The aim of this analytical framework was to scrutinise a fact whether a crisis in a middle-age is inevitable for population. The crisis as a term means turn in viewing of life and is a part of decretive process. In theoretical part were employed theoretical frameworks of different authors who deal with development psychology or human's identity. The research was realized by quantitative method via questionnaire. The analysis implies that a respondents live through this period actively, two quarters of them live through the middle-age with positive feelings. A contribution of this framework is survey that turn in the middle-age is an inevitable because of mental growth, but the crisis does not have to be attached to it. For many individuals the crisis of the middle-age means a first opportunity to self-development in a way to purpose, which could not be implemented.
Klíčová slova
střední věk, krize, identita, bilancování, kvalita života, iniciace, štěstí
Klíčová slova v angličtině
middle-age, crisis, identity, balance, quality of life, initiation, happiness
Rozsah průvodní práce
96
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této analytické práce bylo prozkoumat skutečnost, zda je krize ve středním věku pro populaci nevyhnutelná. Krize jako pojem znamená obrat v nazírání svého života a je součástí rozhodovacího procesu. V teoretické části byly využity konstrukce různých autorů zabývajících se vývojovou psychologií nebo identitou člověka. Průzkum byl uskutečněn kvantitativní metodou zpracování dat pomocí dotazníku. Z analýzy vyplývá, že respondenti prožívají tuto etapu aktivně, dvě třetiny z nich prožívá střední věk s pozitivními pocity. Přínosem této práce je zjištění, že obrat ve středu života je nevyhnutelný z důvodu růstu psychiky, ale krize ho nemusí doprovázet. Pro mnohé jedince ale znamená krize středního věku první příležitost ke svému rozvoji, k cestě za cílem, který nemohl být uskutečňován.
Anotace v angličtině
The aim of this analytical framework was to scrutinise a fact whether a crisis in a middle-age is inevitable for population. The crisis as a term means turn in viewing of life and is a part of decretive process. In theoretical part were employed theoretical frameworks of different authors who deal with development psychology or human's identity. The research was realized by quantitative method via questionnaire. The analysis implies that a respondents live through this period actively, two quarters of them live through the middle-age with positive feelings. A contribution of this framework is survey that turn in the middle-age is an inevitable because of mental growth, but the crisis does not have to be attached to it. For many individuals the crisis of the middle-age means a first opportunity to self-development in a way to purpose, which could not be implemented.
Klíčová slova
střední věk, krize, identita, bilancování, kvalita života, iniciace, štěstí
Klíčová slova v angličtině
middle-age, crisis, identity, balance, quality of life, initiation, happiness
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku a specifika vývojové etapy střední dospělost;
- na zkoumání otázky, zda krizi středního věku prožívají i jedinci s dobrým sociálním, pracovním, materiálním a rodinným zázemím, nebo je to ryze individuální záležitost bez ohledu na vliv všech činitelů;
- na možnosti sociální pedagogiky v této problematice.
Součástí práce bude realizovaný výzkum, aplikovaný kvantitativní metodou, zaměřený na respondenty ve věkovém období 40-50 let.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku a specifika vývojové etapy střední dospělost;
- na zkoumání otázky, zda krizi středního věku prožívají i jedinci s dobrým sociálním, pracovním, materiálním a rodinným zázemím, nebo je to ryze individuální záležitost bez ohledu na vliv všech činitelů;
- na možnosti sociální pedagogiky v této problematice.
Součástí práce bude realizovaný výzkum, aplikovaný kvantitativní metodou, zaměřený na respondenty ve věkovém období 40-50 let.
Seznam doporučené literatury
HRDLIČKA, M., J.KURIC, a M. BLATNÝ. Krize středního věku: úskalí a šance. Praha: Portál, 2006.
JUNG, C. G. Duše moderního člověka. Brno: Atlantis, 2000.
LANGMEIER, J. a D. KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006.
SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Praha: Práh, 2006.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.
Seznam doporučené literatury
HRDLIČKA, M., J.KURIC, a M. BLATNÝ. Krize středního věku: úskalí a šance. Praha: Portál, 2006.
JUNG, C. G. Duše moderního člověka. Brno: Atlantis, 2000.
LANGMEIER, J. a D. KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006.
SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Praha: Práh, 2006.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Kutnohorská: Co považujete za největší či nejhorší krizi středního věku?
- odpověděla dobře
doc. Kutnohorská: Může při řešení krizí středního věku napomoci sociální pedagog?
- odpověděla částečně