Předkládaná bakalářská práce je snahou o identifikaci sociální participace jedinců s důrazem na dané prostředí a možnostech využití volného času. První část je věnována charakteristice prostředí, jeho vlivu na socializaci jedince a využívání volnočasových aktivit k ovlivňování kvality života. Historické uchopení popisu regionu Podluží a obce Moravská Nová Ves doplňuje teoretický kontext a umožňuje náhled do realizovaného výzkumu. Druhou částí je prezentován výzkum v designu případové studie. V empirické části jsou charakterizované zájmové skupiny s rozmanitým volnočasovým využitím místní komunity a jejich konkrétní generační ovlivňování. Vzájemná provázanost tématu je spatřována v popisu kulturně společenského života a nalezením uplatnění sociálního pedagoga ve výzkumném prostředí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis attempts to identify social participation of individuals with a focus on an environment and possibilities of spending leisure time. The first part of the thesis deals with characterization of the environment; its effects on socialization of the individual and spending free-time activities as a tool towards influencing quality of life. A description of the Podluží region and village of Moravská Nová Ves from a historical point of view completes the theoretical context and enables an insight into a research. The second section presents the research in the form of a case study. The empirical part focuses on characterization of in-groups with a variety of free-time activities using a local community; and its particular generational influences. The mutual connection of the topic is seen in a description of cultural and social life and in finding a meaningful role for a social educator in the research environment.
Klíčová slova
prostředí, sociální skupiny, volnočasové aktivity, sociální participace, kvalita života, Moravská Nová Ves, region Podluží
Klíčová slova v angličtině
environment, social groups, free-time activities, social participation, quality of life, Moravská Nová Ves, region Podluží
Rozsah průvodní práce
68 s. (116 150 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce je snahou o identifikaci sociální participace jedinců s důrazem na dané prostředí a možnostech využití volného času. První část je věnována charakteristice prostředí, jeho vlivu na socializaci jedince a využívání volnočasových aktivit k ovlivňování kvality života. Historické uchopení popisu regionu Podluží a obce Moravská Nová Ves doplňuje teoretický kontext a umožňuje náhled do realizovaného výzkumu. Druhou částí je prezentován výzkum v designu případové studie. V empirické části jsou charakterizované zájmové skupiny s rozmanitým volnočasovým využitím místní komunity a jejich konkrétní generační ovlivňování. Vzájemná provázanost tématu je spatřována v popisu kulturně společenského života a nalezením uplatnění sociálního pedagoga ve výzkumném prostředí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis attempts to identify social participation of individuals with a focus on an environment and possibilities of spending leisure time. The first part of the thesis deals with characterization of the environment; its effects on socialization of the individual and spending free-time activities as a tool towards influencing quality of life. A description of the Podluží region and village of Moravská Nová Ves from a historical point of view completes the theoretical context and enables an insight into a research. The second section presents the research in the form of a case study. The empirical part focuses on characterization of in-groups with a variety of free-time activities using a local community; and its particular generational influences. The mutual connection of the topic is seen in a description of cultural and social life and in finding a meaningful role for a social educator in the research environment.
Klíčová slova
prostředí, sociální skupiny, volnočasové aktivity, sociální participace, kvalita života, Moravská Nová Ves, region Podluží
Klíčová slova v angličtině
environment, social groups, free-time activities, social participation, quality of life, Moravská Nová Ves, region Podluží
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na identifikaci sociální participace v místní komunitě;
- na charakteristiku a roli občanských sdružení (sociálních skupin) v obci;
- rozdíly ve způsobech sociální participace mezi jednotlivými generacemi;
- přínosy sociální participace v občanských sdruženích a možnosti sociální pedagogiky.
Součástí práce bude realizovaný výzkum kombinací kvalitativní techniky, především rozhovorů, analýz dokumentů a vlastního pozorování a kvantitativního šetření prostřednictvím dotazníků
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na identifikaci sociální participace v místní komunitě;
- na charakteristiku a roli občanských sdružení (sociálních skupin) v obci;
- rozdíly ve způsobech sociální participace mezi jednotlivými generacemi;
- přínosy sociální participace v občanských sdruženích a možnosti sociální pedagogiky.
Součástí práce bude realizovaný výzkum kombinací kvalitativní techniky, především rozhovorů, analýz dokumentů a vlastního pozorování a kvantitativního šetření prostřednictvím dotazníků
Seznam doporučené literatury
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2006.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
KRAUS, B., SÝKORA, P. Sociální pedagogika I. Brno: IMS Brno, 2009.
KUBÁTOVÁ, H. Sociologický výzkum. 1 vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006.
MANSFELDOVÁ, Z., KROUPA, A. (ed.) Participace a zájmové organizace v České republice. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005.
PROKEŠOVÁ, M. Volný čas z hlediska kvality života. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
Seznam doporučené literatury
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2006.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
KRAUS, B., SÝKORA, P. Sociální pedagogika I. Brno: IMS Brno, 2009.
KUBÁTOVÁ, H. Sociologický výzkum. 1 vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006.
MANSFELDOVÁ, Z., KROUPA, A. (ed.) Participace a zájmové organizace v České republice. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005.
PROKEŠOVÁ, M. Volný čas z hlediska kvality života. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Kalivodová: Co si myslíte o reklamě a propagaci jižní moravy, která rovna probíhá v médiích?