Bakalářská práce poukazuje na možnosti a formy vzdělávacích a kulturních aktivit, které seniorům nabízí Knihovna Karla Dvořáčka.Výzkumným šetřením dokládá, jak je toto vzdělávání využíváno, jaká je motivace seniorů k učení a co jim vzdělávání přináší.Teoretická část vymezuje základní pojmy stárnutí a stáří, představuje vzdělávání "třetího věku" jako příležitost pro společnost a výzvu pro knihovny. Přibližuje Knihovnu Karla Dvořáčka jako instituci a čtyři formy seniorského vzdělávání.Praktická část je koncipována jako kombinovaný výzkum, kde je více prostoru poskytnuto kvantitativnímu šetření a je doplněno o empirickou sondu - rozhovory s účastníky vzdělávacích pořadů.
Annotation in English
Bachelor thesis presents the possibilities and forms educational and cultural activities,offered for seniors by Karel Dvoracek Library in Vyskov.Practical research illustates the succes of offered program, explaining senior motivation for studying, and what educational activities bringing to seniors.The theoretical part defines the basic term of growing old and old age life, explaining us and introduce us the education platform for retired people as an oppotunity for the society and a challenge for library.Closer to the library Karel Dvoracek as an institution and the four forms of seniors education.The practical part is conceived as a combined research, where the main focus is aimed at quantitative solutions and complemented bz enpirical probe - interviews with participants in educational programs.
Keywords
stárnutí, stáří, senior, vzdělávání, knihovna, motivace, učení
Keywords in English
ageing, old age, senior, education, library, motivation, studying
Length of the covering note
71 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce poukazuje na možnosti a formy vzdělávacích a kulturních aktivit, které seniorům nabízí Knihovna Karla Dvořáčka.Výzkumným šetřením dokládá, jak je toto vzdělávání využíváno, jaká je motivace seniorů k učení a co jim vzdělávání přináší.Teoretická část vymezuje základní pojmy stárnutí a stáří, představuje vzdělávání "třetího věku" jako příležitost pro společnost a výzvu pro knihovny. Přibližuje Knihovnu Karla Dvořáčka jako instituci a čtyři formy seniorského vzdělávání.Praktická část je koncipována jako kombinovaný výzkum, kde je více prostoru poskytnuto kvantitativnímu šetření a je doplněno o empirickou sondu - rozhovory s účastníky vzdělávacích pořadů.
Annotation in English
Bachelor thesis presents the possibilities and forms educational and cultural activities,offered for seniors by Karel Dvoracek Library in Vyskov.Practical research illustates the succes of offered program, explaining senior motivation for studying, and what educational activities bringing to seniors.The theoretical part defines the basic term of growing old and old age life, explaining us and introduce us the education platform for retired people as an oppotunity for the society and a challenge for library.Closer to the library Karel Dvoracek as an institution and the four forms of seniors education.The practical part is conceived as a combined research, where the main focus is aimed at quantitative solutions and complemented bz enpirical probe - interviews with participants in educational programs.
Keywords
stárnutí, stáří, senior, vzdělávání, knihovna, motivace, učení
Keywords in English
ageing, old age, senior, education, library, motivation, studying
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíněč. 7/2014, včetně příloh případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na kvalitu života v seniorském věku;
- senioři jako významná skupina čtenářů v knihovnách;
- možnosti vzdělávání, kulturních aktivit a seberozvoje seniorů v Knihovně Karla Dvořáčka ve Vyškově.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na zjištění vztahu (věkové, vzdělanostní, příjmové...) sociální skupiny seniorů ke vzdělávání.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíněč. 7/2014, včetně příloh případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na kvalitu života v seniorském věku;
- senioři jako významná skupina čtenářů v knihovnách;
- možnosti vzdělávání, kulturních aktivit a seberozvoje seniorů v Knihovně Karla Dvořáčka ve Vyškově.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na zjištění vztahu (věkové, vzdělanostní, příjmové...) sociální skupiny seniorů ke vzdělávání.
Recommended resources
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu, Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie, Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-835-X.
MICHELINOVÁ, P. (z ang. orig.přeložila Eva Vlčková) Zdokonalte si paměť, Praha: Universum, 2013, ISBN 978-80-242-3911-8.
ONDRÁKOVÁ, J. Vzdělávání seniorů a jeho specifika, Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012, ISBN 978-80-7465-038-3.
PALÁN, Z. Lidské zdroje - výkladový slovník, Praha: Academia, 2002, ISBN 80-200-0950-7.
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých, Praha: Grada Publishing 2014, ISBN 978-80-247-4806-1.
RABUŠICOVÁ M. RABUŠIC L. Učíme se po celý život?, Brno: Masarykova univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4779-2.
ŠERÁK M. Zájmové vzdělávání dospělých, Praha: Portál, 2009, ISBN 978-80-7367-551-6.
Recommended resources
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu, Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie, Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-835-X.
MICHELINOVÁ, P. (z ang. orig.přeložila Eva Vlčková) Zdokonalte si paměť, Praha: Universum, 2013, ISBN 978-80-242-3911-8.
ONDRÁKOVÁ, J. Vzdělávání seniorů a jeho specifika, Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012, ISBN 978-80-7465-038-3.
PALÁN, Z. Lidské zdroje - výkladový slovník, Praha: Academia, 2002, ISBN 80-200-0950-7.
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých, Praha: Grada Publishing 2014, ISBN 978-80-247-4806-1.
RABUŠICOVÁ M. RABUŠIC L. Učíme se po celý život?, Brno: Masarykova univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4779-2.
ŠERÁK M. Zájmové vzdělávání dospělých, Praha: Portál, 2009, ISBN 978-80-7367-551-6.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Kalivodová: Kdo Vás financuje a je možnost využít Evropských fondů?