Ve své bakalářské práci se zabývám mravní výchovou v předškolním zařízení. V teoretické části charakterizuji předškolní období. Zabývám se začleňováním dítěte do společnosti, tedy jeho socializací. Rozlišuji vliv prostředí na výchovu v rodině a v mateřské škole. Popisuji roli učitele v předškolním vzdělávání. V praktické části zkoumám, jak dalece jsou metody mravní výchovy zapracovány do školního vzdělávacího programu v konkrétní mateřské škole. Popisuji a analyzuji metody a postupy mravní výchovy pro děti v předškolním období na základě vlastních zkušeností, praxe a studia odborné literatury. Dále zkoumám pomocí metody řešení morálních situací, jestli dokáže dítě ve věku 5-6 let posoudit morální situace autonomně, tedy na základě vnitřního morální vědomí nebo heteronomně za pomoci dospělého.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis explores the field of moral education in preschool environment. Theoretical part characterizes the preschool period along with child integration into society, i.e. socialization. The thesis compares the impact of family based environment versus kindergarten environment and describes the role of teachers in a preschool education. Practical part is dedicated to examination of to what extent moral education methods are implemented in school education of a specific school. Various methods and approaches of moral education of preschool children are analyzed and described using author's own experience as well as vocational praxis and academic literature. Furthermore, ability to assess various moral situations autonomously (i.e. based on their own inner moral consciousness) or heteronymously (i.e. based on adult's guidance) has been examined among children 5-6 age using the inner moral consciousness method.
Klíčová slova
Mravní výchova, předškolní období, metody a principy mravní výchovy, mateřská škola, role učitele, heteronomní a autonomní morálka
Klíčová slova v angličtině
Moral education, preschool period, methods and principles of moral education, kindergarten, role of teachers, heteronymous and autonomous morals
Rozsah průvodní práce
85 s. (23036), 40 s. (2743)
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se zabývám mravní výchovou v předškolním zařízení. V teoretické části charakterizuji předškolní období. Zabývám se začleňováním dítěte do společnosti, tedy jeho socializací. Rozlišuji vliv prostředí na výchovu v rodině a v mateřské škole. Popisuji roli učitele v předškolním vzdělávání. V praktické části zkoumám, jak dalece jsou metody mravní výchovy zapracovány do školního vzdělávacího programu v konkrétní mateřské škole. Popisuji a analyzuji metody a postupy mravní výchovy pro děti v předškolním období na základě vlastních zkušeností, praxe a studia odborné literatury. Dále zkoumám pomocí metody řešení morálních situací, jestli dokáže dítě ve věku 5-6 let posoudit morální situace autonomně, tedy na základě vnitřního morální vědomí nebo heteronomně za pomoci dospělého.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis explores the field of moral education in preschool environment. Theoretical part characterizes the preschool period along with child integration into society, i.e. socialization. The thesis compares the impact of family based environment versus kindergarten environment and describes the role of teachers in a preschool education. Practical part is dedicated to examination of to what extent moral education methods are implemented in school education of a specific school. Various methods and approaches of moral education of preschool children are analyzed and described using author's own experience as well as vocational praxis and academic literature. Furthermore, ability to assess various moral situations autonomously (i.e. based on their own inner moral consciousness) or heteronymously (i.e. based on adult's guidance) has been examined among children 5-6 age using the inner moral consciousness method.
Klíčová slova
Mravní výchova, předškolní období, metody a principy mravní výchovy, mateřská škola, role učitele, heteronomní a autonomní morálka
Klíčová slova v angličtině
Moral education, preschool period, methods and principles of moral education, kindergarten, role of teachers, heteronymous and autonomous morals
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na specifikaci procesu mravní výchovy s ohledem na předškolní věk dítěte;
- na možnosti aplikace procesu výchovy, metod výchovy na děti v předškolním věku;
- na vlastní rozpracovaný návrh metod a činností se zaměřením na mravní výchovu dětí v mateřské škole.
Součástí práce bude empirické šetření zaměřené na analýzu činností ve vybrané mateřské škole.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na specifikaci procesu mravní výchovy s ohledem na předškolní věk dítěte;
- na možnosti aplikace procesu výchovy, metod výchovy na děti v předškolním věku;
- na vlastní rozpracovaný návrh metod a činností se zaměřením na mravní výchovu dětí v mateřské škole.
Součástí práce bude empirické šetření zaměřené na analýzu činností ve vybrané mateřské škole.
Seznam doporučené literatury
EYRE, L., EYRE, R., A KOL. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000.
HAIDT, J. Morálka lidské mysli. Dybbuk: 2013.
HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál 1997.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2012.
HUMPOLÍČEK, P. Diagnostika a terapie hrou. Psychologie dnes, Praha: Portál, 2005.
KOLLÁRIKOVÁ , Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001.
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ. J. Respektovat a být respektován, Kroměříž: Spirála, 2006.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2012.
SKUTIL, M., A KOL. Základy pedagogicko - psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál 2011.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
EYRE, L., EYRE, R., A KOL. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000.
HAIDT, J. Morálka lidské mysli. Dybbuk: 2013.
HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál 1997.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2012.
HUMPOLÍČEK, P. Diagnostika a terapie hrou. Psychologie dnes, Praha: Portál, 2005.
KOLLÁRIKOVÁ , Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001.
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ. J. Respektovat a být respektován, Kroměříž: Spirála, 2006.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2012.
SKUTIL, M., A KOL. Základy pedagogicko - psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál 2011.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
plány, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Palovčíková: Jaký rozsah mají mít přílohy v BP?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem