Informace o kvalifikační práci Možnosti sociálního pedagoga při koncipování školního vzdělávacího programu na Střední škole pro tělesně postižené F. D. Roosevelta, Brno
Na koncipování školního vzdělávacího programu Střední školy F. D. Roosevelta, Brno, se v současné době podílí výchovný poradce, školní metodik prevence, koordinátor environ-mentální výchovy, jejichž hlavní úloha spočívá v úvazku pedagoga. Zastřešení zajišťuje ředitel.
Uvedení pedagogové jsou plně pracovně nasazeni v oblasti výuky, do určité míry jsou vy-čerpaní pedagogickým působením v hodinách. Když je k tomuto výčtu přičtena příprava na výuku, nezbývá než konstatovat, že další působení v oblasti tvorby a zejména realizace školního vzdělávacího programu, je nad rámec plného pracovního nasazení.
Do procesu koncipování a následné realizace školního vzdělávacího programu by tedy mohla být začleněna pozice sociálního pedagoga, který by zde mohl uplatnit studiem zís-kané znalosti v oblasti pedagogické, sociální, manažerské a další.
Je tedy možná a přínosná aktivní účast sociálního pedagoga při koncipování uvedeného školního dokumentu?
Odpovědět na tuto výzkumnou otázku je cílem této bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Currently, an educational consultant, school methodist of prevention, koordinator of envi-romental education, whose main tasks are obligations of pedagogue, are dealing with draf-ting of school educational program at the high school of Střední škola F.D.Roosevelta, Brno. The headmaster provides supervision.
Mentioned pedagogues are fully involved in field of teaching, they are exhausted to the certain extent by pedagogical activity in lessons. When the preparation for education is added, it has to be said that another work in field of making and especially realizing of school educational program is beyond full workload.
A position of social pedagogue, who could use the knowledge achieved in field of pedago-gics, social matters, management and others, could be involved to the process of drafting and following realizing of school educational program.
So, is the active paticipation of social pedagogue possible and helpful at drafting of the mentioned school dokument?
The answer to this research question is the aim of this bachelor work.
Klíčová slova
Střední škola pro tělesně postižené F. D. Roosevelta, Brno, sociální pedagog, školní vzdě-lávací program, minimální preventivní program, sociálně patologické jevy, primární, sekundární a terciální prevence.
Klíčová slova v angličtině
High school of F.D.Roosvelt for physically disabled people, Brno. Social pedagogue. School educational program. Minimal preventive program. socially pathological events. primary, secondary and tertiary prevention.
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Na koncipování školního vzdělávacího programu Střední školy F. D. Roosevelta, Brno, se v současné době podílí výchovný poradce, školní metodik prevence, koordinátor environ-mentální výchovy, jejichž hlavní úloha spočívá v úvazku pedagoga. Zastřešení zajišťuje ředitel.
Uvedení pedagogové jsou plně pracovně nasazeni v oblasti výuky, do určité míry jsou vy-čerpaní pedagogickým působením v hodinách. Když je k tomuto výčtu přičtena příprava na výuku, nezbývá než konstatovat, že další působení v oblasti tvorby a zejména realizace školního vzdělávacího programu, je nad rámec plného pracovního nasazení.
Do procesu koncipování a následné realizace školního vzdělávacího programu by tedy mohla být začleněna pozice sociálního pedagoga, který by zde mohl uplatnit studiem zís-kané znalosti v oblasti pedagogické, sociální, manažerské a další.
Je tedy možná a přínosná aktivní účast sociálního pedagoga při koncipování uvedeného školního dokumentu?
Odpovědět na tuto výzkumnou otázku je cílem této bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Currently, an educational consultant, school methodist of prevention, koordinator of envi-romental education, whose main tasks are obligations of pedagogue, are dealing with draf-ting of school educational program at the high school of Střední škola F.D.Roosevelta, Brno. The headmaster provides supervision.
Mentioned pedagogues are fully involved in field of teaching, they are exhausted to the certain extent by pedagogical activity in lessons. When the preparation for education is added, it has to be said that another work in field of making and especially realizing of school educational program is beyond full workload.
A position of social pedagogue, who could use the knowledge achieved in field of pedago-gics, social matters, management and others, could be involved to the process of drafting and following realizing of school educational program.
So, is the active paticipation of social pedagogue possible and helpful at drafting of the mentioned school dokument?
The answer to this research question is the aim of this bachelor work.
Klíčová slova
Střední škola pro tělesně postižené F. D. Roosevelta, Brno, sociální pedagog, školní vzdě-lávací program, minimální preventivní program, sociálně patologické jevy, primární, sekundární a terciální prevence.
Klíčová slova v angličtině
High school of F.D.Roosvelt for physically disabled people, Brno. Social pedagogue. School educational program. Minimal preventive program. socially pathological events. primary, secondary and tertiary prevention.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- legislativní východiska a jejich relevance vzhledem k reálnému sociálně-pedagogickému působení;
- důvody participace sociálního pedagoga na koncipování výchovně-vzdělávacího plánu školy;
- obsahovou analýzu školského výchovného programu ve školských zařízeních s přihlédnutím k roli sociálního pedagoga;
- posouzení dostatečnosti obsahu vnitřních předpisů pro kvalitní sociálně-pedagogickou činnost.
Součástí práce bude kvalitativní analýza dokumentů SŠ pro TP F.D.Roosevelta, Brno.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- legislativní východiska a jejich relevance vzhledem k reálnému sociálně-pedagogickému působení;
- důvody participace sociálního pedagoga na koncipování výchovně-vzdělávacího plánu školy;
- obsahovou analýzu školského výchovného programu ve školských zařízeních s přihlédnutím k roli sociálního pedagoga;
- posouzení dostatečnosti obsahu vnitřních předpisů pro kvalitní sociálně-pedagogickou činnost.
Součástí práce bude kvalitativní analýza dokumentů SŠ pro TP F.D.Roosevelta, Brno.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: GRADA, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: ACADEMIA, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
MÜHLPACHR, P. Speciální pedagogika. Brno: IMS, 2010. 224 stran.
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
Zákon č.561/2004 Sb., školský zákon.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: GRADA, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: ACADEMIA, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
MÜHLPACHR, P. Speciální pedagogika. Brno: IMS, 2010. 224 stran.
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
Zákon č.561/2004 Sb., školský zákon.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl částečně
3. dr. Řehoř Mělo vedení školy zájem o výsledky vašeho výzkumu vzhledem k aktualizaci preventivního výchovného programu ve Střední škole pro telesně postižené F. D. Roosvelta?
- odpověděl částečně