Tématem bakalářské práce jsou specifické poruchy chování a učení, jejich diagnostika a možnosti reedukace. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části je objasnit základní pojmy, charakterizovat jednotlivé poruchy učení a chováním možnosti diagnostiky a náprav těchto poruch. Součástí bakalářské práce je také praktická část zahrnující kvalitativní výzkum, který byl realizován metodou dotazníkového šetření mezi pedagogy ve vybraných základních školách.Vyhodnocením dotazníků bylo zjištěno, že ve většině tříd na základních školách mají pedagogové určité procento žáků se specifickou poruchou učení. Výskyt dětí se specifickou poruchou chování je naopak méně častý. Nejčastějším problémem, se kterým se pedagogové setkávají, je dyslexie. Výsledky šetření dále ukazují, že většina pedagogů se věnuje reedukaci žáka a spolupracuje se specializovaným pracovištěm.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is specific behavioral and learning disorders, their diagnosis and options of reeducation. The work is divided into theoretical and practical part.The aim of the theoretical part was to explain basic concepts and characteristics of individual behavioral/learning disorders, as well as how to diagnose and treat these disorders. This bachelor thesis also includes the practical part involving qualitative research, which was carried out by a questionnaire survey among educators in selected primary schools. Questionnaires analysis showed the presence of students with specific learning disorders in the majority of investigated primary school classrooms. Oppositely, specific behavioral disorders were found less frequently. The most common problem that educators encounter is dyslexia. The survey results also show that the majority of teachers are dedicatedto reeducation of pupil and cooperate with a specialized department.
Klíčová slova
poruchy učení, poruchy chování, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, ADHD, ADD,ODD, reedukace
Tématem bakalářské práce jsou specifické poruchy chování a učení, jejich diagnostika a možnosti reedukace. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části je objasnit základní pojmy, charakterizovat jednotlivé poruchy učení a chováním možnosti diagnostiky a náprav těchto poruch. Součástí bakalářské práce je také praktická část zahrnující kvalitativní výzkum, který byl realizován metodou dotazníkového šetření mezi pedagogy ve vybraných základních školách.Vyhodnocením dotazníků bylo zjištěno, že ve většině tříd na základních školách mají pedagogové určité procento žáků se specifickou poruchou učení. Výskyt dětí se specifickou poruchou chování je naopak méně častý. Nejčastějším problémem, se kterým se pedagogové setkávají, je dyslexie. Výsledky šetření dále ukazují, že většina pedagogů se věnuje reedukaci žáka a spolupracuje se specializovaným pracovištěm.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is specific behavioral and learning disorders, their diagnosis and options of reeducation. The work is divided into theoretical and practical part.The aim of the theoretical part was to explain basic concepts and characteristics of individual behavioral/learning disorders, as well as how to diagnose and treat these disorders. This bachelor thesis also includes the practical part involving qualitative research, which was carried out by a questionnaire survey among educators in selected primary schools. Questionnaires analysis showed the presence of students with specific learning disorders in the majority of investigated primary school classrooms. Oppositely, specific behavioral disorders were found less frequently. The most common problem that educators encounter is dyslexia. The survey results also show that the majority of teachers are dedicatedto reeducation of pupil and cooperate with a specialized department.
Klíčová slova
poruchy učení, poruchy chování, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, ADHD, ADD,ODD, reedukace
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na definice specifických poruch chování a učení;
- na projevy specifických poruch chování a učení;
- na prevenci a nápravu specifických poruch chování a učení;
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní,smíšený) zaměřený na dané téma.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na definice specifických poruch chování a učení;
- na projevy specifických poruch chování a učení;
- na prevenci a nápravu specifických poruch chování a učení;
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní,smíšený) zaměřený na dané téma.
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008.
KOCUROVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000.
MATĚJČEK, Z. Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H & H, 1995.
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
Literatura bude průběžně doplňována.
Seznam doporučené literatury
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008.
KOCUROVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000.
MATĚJČEK, Z. Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H & H, 1995.
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
Literatura bude průběžně doplňována.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Palovčíková: Zjistil jste něco, co jste neočekával?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem