Bakalářská práce se věnuje problematice začlenění dítěte do vzdělávacího procesu a širšího kolektivu v první třídě základní školy. Zaměřuje se na charakteristiky a nejčastější problémy týkající se školní adaptace. Rodičům budoucích prvňáčků může být vodítkem při jejich rozhodování o nástupu dětí do první třídy nebo možnosti využití odkladu povinné školní docházky.
Annotation in English
The bachelor thesis debates the issues of integrating a child into the education system and the peer group in the first grade of the primary school. It focuses on characteristics and mostly problems related to adaptation to school. It could be a helpful guide for parents and help them decide when to let their child start primary school or when to apply for a delayed start.
Keywords
dítě, rodina, základní škola, adaptace, školní zralost, školní připravenost, vzdělávání, didaktika, edukace, školní prostředí
Keywords in English
child, family, primary school, adaptation, school maturity, school readiness, education, didactics, education, school environment
Length of the covering note
70
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se věnuje problematice začlenění dítěte do vzdělávacího procesu a širšího kolektivu v první třídě základní školy. Zaměřuje se na charakteristiky a nejčastější problémy týkající se školní adaptace. Rodičům budoucích prvňáčků může být vodítkem při jejich rozhodování o nástupu dětí do první třídy nebo možnosti využití odkladu povinné školní docházky.
Annotation in English
The bachelor thesis debates the issues of integrating a child into the education system and the peer group in the first grade of the primary school. It focuses on characteristics and mostly problems related to adaptation to school. It could be a helpful guide for parents and help them decide when to let their child start primary school or when to apply for a delayed start.
Keywords
dítě, rodina, základní škola, adaptace, školní zralost, školní připravenost, vzdělávání, didaktika, edukace, školní prostředí
Keywords in English
child, family, primary school, adaptation, school maturity, school readiness, education, didactics, education, school environment
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č.7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zajména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- zralost a připravenost dítěte na povinnou školní docházku;
- zvládnutí nároků kladené na dítě při nástupu do vzdělávacího zařízení;
- nejčastější problémy v novém zátěžovém prostředí.
Součástí bakalářské práce bude sociologický výzkum zaměřený na dané téma.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č.7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zajména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- zralost a připravenost dítěte na povinnou školní docházku;
- zvládnutí nároků kladené na dítě při nástupu do vzdělávacího zařízení;
- nejčastější problémy v novém zátěžovém prostředí.
Součástí bakalářské práce bude sociologický výzkum zaměřený na dané téma.
Recommended resources
- Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007.
- Jůva, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995.
- Kropáčková, J. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál, 2008.
- Kutálková, D. První třídou bez problémů: jak si usnadnit výuku, čtení, psaní a počítání. Praha: Makropulus, 2000.
- Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011.
- Vágnerová, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinium, 2001.
- Vágnerová, M. Vývojová psychologie I: Dětství a dospívání. Praha: Karolinium, 2005.
- Verecká, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Je vaše dítě zralé pro školu? A vy? Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002.
Recommended resources
- Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007.
- Jůva, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995.
- Kropáčková, J. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál, 2008.
- Kutálková, D. První třídou bez problémů: jak si usnadnit výuku, čtení, psaní a počítání. Praha: Makropulus, 2000.
- Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011.
- Vágnerová, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinium, 2001.
- Vágnerová, M. Vývojová psychologie I: Dětství a dospívání. Praha: Karolinium, 2005.
- Verecká, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Je vaše dítě zralé pro školu? A vy? Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. dr. Kalivodová: Jaký je Váš názor na domácí vzdělávání a na jakých principech je založena?