Hlavním tématem této bakalářské práce je mravní výchova dětí předškolního věku v mateřské škole. Teoretická část je věnována fyzickým, psychickým a sociálním vývojem dítěte předškolního věku, dále historii předškolní výchovy a funkcí mateřských škol a na závěr mravní výchově a jejím metodám a principům. Empirická část je zaměřena na výzkum v mateřské škole a představení vlastního doporučení s cílem zvýšit efektivitu metod mravní výchovy používaných v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The main theme of my thesis is moral education of preschool children in kindergarten. The theoretical part is devoted to physical mental and social development of the preschool child, then to history of pre-school education and kindergartens functions and at the end to moral education and to methods and principles of moral education. Empirical part is concentrated on research in the kindergarten and presentation of personal recommendation to improve efficiency of methods of moral education which are used in kindergarten.
Klíčová slova
mravní výchova, metody mravní výchovy mateřská škola, dítě předškolního věku, výchova
Klíčová slova v angličtině
moral education, methods of moral education, kindergarten, preschool children, education
Rozsah průvodní práce
55 s. (100 289 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem této bakalářské práce je mravní výchova dětí předškolního věku v mateřské škole. Teoretická část je věnována fyzickým, psychickým a sociálním vývojem dítěte předškolního věku, dále historii předškolní výchovy a funkcí mateřských škol a na závěr mravní výchově a jejím metodám a principům. Empirická část je zaměřena na výzkum v mateřské škole a představení vlastního doporučení s cílem zvýšit efektivitu metod mravní výchovy používaných v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The main theme of my thesis is moral education of preschool children in kindergarten. The theoretical part is devoted to physical mental and social development of the preschool child, then to history of pre-school education and kindergartens functions and at the end to moral education and to methods and principles of moral education. Empirical part is concentrated on research in the kindergarten and presentation of personal recommendation to improve efficiency of methods of moral education which are used in kindergarten.
Klíčová slova
mravní výchova, metody mravní výchovy mateřská škola, dítě předškolního věku, výchova
Klíčová slova v angličtině
moral education, methods of moral education, kindergarten, preschool children, education
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- výchova v procesu socializace jedince;
- mravní výchova jako nedílná součást procesu výchovy;
- principy a metody mravní výchovy;
- funkce mateřské školy.
Součástí práce bude analýza výchovně vzdělávacích činností v konkrétní mateřské škole a také vlastní návrh metod a činností zaměřených na mravní výchovu dětí v předškolním věku.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- výchova v procesu socializace jedince;
- mravní výchova jako nedílná součást procesu výchovy;
- principy a metody mravní výchovy;
- funkce mateřské školy.
Součástí práce bude analýza výchovně vzdělávacích činností v konkrétní mateřské škole a také vlastní návrh metod a činností zaměřených na mravní výchovu dětí v předškolním věku.
Seznam doporučené literatury
DOŇKOVÁ O. Vývojová psychologie. Brno : Institut mezioborových studií, 2012.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001.
KRAUS B., JŮZL M., TANNENBERGEROVÁ M. Teorie výchovy. Brno : Institut mezioborových studií, 2011.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2000.
OPRAVILOVÁ, E. Rok v mateřské škole. Praha : Portál, 2003.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2012.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK I. Sociální psychologie. Praha : Grada, 2008.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována.
Seznam doporučené literatury
DOŇKOVÁ O. Vývojová psychologie. Brno : Institut mezioborových studií, 2012.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001.
KRAUS B., JŮZL M., TANNENBERGEROVÁ M. Teorie výchovy. Brno : Institut mezioborových studií, 2011.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2000.
OPRAVILOVÁ, E. Rok v mateřské škole. Praha : Portál, 2003.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2012.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK I. Sociální psychologie. Praha : Grada, 2008.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Vaňková: Jak vnímáte význam mravní výchovy v MŠ?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
doc. Jůzl: Dítě a náboženství v předškolním věku?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem