Seniorské vzdělávání má v podobě univerzit třetího věku dlouhou tradici, a to nejen v České republice. Bakalářská práce přináší komplexní pohled na projektování a realizaci vzdělávacích aktivit pro seniory na příkladu konkrétní univerzity třetího věku. Teoretická část je zaměřena nejen na organizační aspekty, ale i na problematiku stáří a aktivního stárnutí nebo historii
a současný stav univerzit třetího věku v České republice. Praktická část obsahuje analýzu spokojenosti posluchačů se vzděláváním na Univerzitě třetího věku Masarykovy univerzity s cílem navrhnout případná opatření ke zlepšení
a zefektivnění organizace. Východiskem pro tuto analýzu jsou výsledky dotazníkových šetření realizovaných v předchozích dvou letech.
Anotace v angličtině
Education of older people in the form of Universities of the Third age has a long-standing tradition not only within the Czech Republic. This bachelor's thesis brings a comprehensive view of planning and implementation of educational activities for older people based on an example of a specific university of the third age. Theoretical part of the thesis is concerned not only with organisational aspects but also with the issues of ageing and active ageing, history and present condition of the universities of the third age in the Czech Republic. Practical part contains an analysis of participant's satisfaction with education at the university of the third age at Masaryk University with the aim of suggesting possible improvement and streamlining measures. This analysis is based on the results of surveys carried out with the participants over the preceding two years.
Klíčová slova
Vzdělávání seniorů, univerzita třetího věku, aktivní stárnutí, analýza spokojenosti
Klíčová slova v angličtině
Education of the Elderly, University of the Third Age, Active Ageing, Satisfaction Analysis
Rozsah průvodní práce
75 s. (136 408 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Seniorské vzdělávání má v podobě univerzit třetího věku dlouhou tradici, a to nejen v České republice. Bakalářská práce přináší komplexní pohled na projektování a realizaci vzdělávacích aktivit pro seniory na příkladu konkrétní univerzity třetího věku. Teoretická část je zaměřena nejen na organizační aspekty, ale i na problematiku stáří a aktivního stárnutí nebo historii
a současný stav univerzit třetího věku v České republice. Praktická část obsahuje analýzu spokojenosti posluchačů se vzděláváním na Univerzitě třetího věku Masarykovy univerzity s cílem navrhnout případná opatření ke zlepšení
a zefektivnění organizace. Východiskem pro tuto analýzu jsou výsledky dotazníkových šetření realizovaných v předchozích dvou letech.
Anotace v angličtině
Education of older people in the form of Universities of the Third age has a long-standing tradition not only within the Czech Republic. This bachelor's thesis brings a comprehensive view of planning and implementation of educational activities for older people based on an example of a specific university of the third age. Theoretical part of the thesis is concerned not only with organisational aspects but also with the issues of ageing and active ageing, history and present condition of the universities of the third age in the Czech Republic. Practical part contains an analysis of participant's satisfaction with education at the university of the third age at Masaryk University with the aim of suggesting possible improvement and streamlining measures. This analysis is based on the results of surveys carried out with the participants over the preceding two years.
Klíčová slova
Vzdělávání seniorů, univerzita třetího věku, aktivní stárnutí, analýza spokojenosti
Klíčová slova v angličtině
Education of the Elderly, University of the Third Age, Active Ageing, Satisfaction Analysis
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- popis historie a současnosti univerzit třetího věku v ČR coby součásti systému celoživotního vzdělávání se zaměřením na Univerzitu třetího věku Masarykovy univerzity;
- komplexní popis a analýzu organizačních aspektů realizace U3V na Masarykově univerzitě;
- návrh případných dílčích změn, které zkvalitní a zefektivní systém organizace U3V na Masarykově univerzitě.
Součástí práce bude komparativně deskriptivní analýza dat z kvantitativních a kvalitativních šetření realizovaných na U3V Masarykovy univerzity.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- popis historie a současnosti univerzit třetího věku v ČR coby součásti systému celoživotního vzdělávání se zaměřením na Univerzitu třetího věku Masarykovy univerzity;
- komplexní popis a analýzu organizačních aspektů realizace U3V na Masarykově univerzitě;
- návrh případných dílčích změn, které zkvalitní a zefektivní systém organizace U3V na Masarykově univerzitě.
Součástí práce bude komparativně deskriptivní analýza dat z kvantitativních a kvalitativních šetření realizovaných na U3V Masarykovy univerzity.
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF. Univerzity třetího věku na vysokých školách. 1. vyd. Brno: Asociace univerzit třetího věku České republiky, 2011, 135 s. ISBN 978-80-210-5640-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7.
PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů : studijní texty pro distanční studium. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 92 s. ISBN 80-244-0879-1.
POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 158 s. ISBN 978-80-247-3271-8.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2.
REIDL, Andreas. Senior - zákazník budoucnosti: marketing orientovaný na generaci 50+. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2012, 256 s. ISBN 978-80-265-0018-6.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 207 s. ISBN 978-80-7367-551-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF. Univerzity třetího věku na vysokých školách. 1. vyd. Brno: Asociace univerzit třetího věku České republiky, 2011, 135 s. ISBN 978-80-210-5640-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7.
PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů : studijní texty pro distanční studium. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 92 s. ISBN 80-244-0879-1.
POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 158 s. ISBN 978-80-247-3271-8.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2.
REIDL, Andreas. Senior - zákazník budoucnosti: marketing orientovaný na generaci 50+. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2012, 256 s. ISBN 978-80-265-0018-6.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 207 s. ISBN 978-80-7367-551-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Palovčíková: Jak lze výsledky Vašeho výzkumu využít ve Vaší práci?