Bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání dětí a žáků s poruchou autistického spektra (PAS). Cílem práce je zmapovat jaké možnosti a podmínky mají u nás děti a žáci s PAS ve vzdělávání, především v základních školách.
V teoretické části práce jsou definovány základní pojmy související s oblastí PAS, postup vyučovacího procesu, podpůrná opatření při vzdělávání těchto žáků, spolupráce speciálně pedagogického centra a význam vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce se žáky s PAS.
Empirická část práce se zaměřuje na dostupnost a možnost využití vyrovnávacích
a podpůrných opatření při vzdělávání žáků s PAS v hlavním vzdělávacím proudu v Jihomoravském kraji. Výzkum byl proveden u pedagogických pracovníků na vybraných základních školách Jihomoravského kraje formou kvantitativní metodologie.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the education of pupils with autistic spectrum disorder (ASD). The aim is to map the possibilities and conditions have in our children and pupils with ASD in education, especially in elementary schools.
In the theoretical part are defined basic concepts related to areas of PAS, the process of teaching, support for education of these pupils, cooperation special education center and the importance of education of teachers in working with students with ASD.
The research focuses on the availability and use of compensatory and support for education of pupils with ASD in mainstream education in South Moravia Region. The research was conducted by the teaching staff at selected schools of South Moravian Region by quantitative methodology.
teaching assistant, autism, support measures, aids, sepcial education center, structured leasing, education
Rozsah průvodní práce
68 s. (92 918)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání dětí a žáků s poruchou autistického spektra (PAS). Cílem práce je zmapovat jaké možnosti a podmínky mají u nás děti a žáci s PAS ve vzdělávání, především v základních školách.
V teoretické části práce jsou definovány základní pojmy související s oblastí PAS, postup vyučovacího procesu, podpůrná opatření při vzdělávání těchto žáků, spolupráce speciálně pedagogického centra a význam vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce se žáky s PAS.
Empirická část práce se zaměřuje na dostupnost a možnost využití vyrovnávacích
a podpůrných opatření při vzdělávání žáků s PAS v hlavním vzdělávacím proudu v Jihomoravském kraji. Výzkum byl proveden u pedagogických pracovníků na vybraných základních školách Jihomoravského kraje formou kvantitativní metodologie.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the education of pupils with autistic spectrum disorder (ASD). The aim is to map the possibilities and conditions have in our children and pupils with ASD in education, especially in elementary schools.
In the theoretical part are defined basic concepts related to areas of PAS, the process of teaching, support for education of these pupils, cooperation special education center and the importance of education of teachers in working with students with ASD.
The research focuses on the availability and use of compensatory and support for education of pupils with ASD in mainstream education in South Moravia Region. The research was conducted by the teaching staff at selected schools of South Moravian Region by quantitative methodology.
teaching assistant, autism, support measures, aids, sepcial education center, structured leasing, education
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vzdělávání dětí a žáků s PAS v běžných školách a speciálních školách;
- na možnou podporu ve vzdělávání asistent pedagoga, různé pomůcky, metody výuky;
- na činnost speciálněpedagogického centra, které se zabývá podporou vzdělávání dětí s PAS.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní,smíšený) zaměřený na zjištění podpory vzdělávání žáků s PAS v Jihomoravském kraji.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vzdělávání dětí a žáků s PAS v běžných školách a speciálních školách;
- na možnou podporu ve vzdělávání asistent pedagoga, různé pomůcky, metody výuky;
- na činnost speciálněpedagogického centra, které se zabývá podporou vzdělávání dětí s PAS.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní,smíšený) zaměřený na zjištění podpory vzdělávání žáků s PAS v Jihomoravském kraji.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ a kol., Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 80 s. ISBN 978-80-244-3377-6.
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 408 s. ISBN 978-80-7367-475-5.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3.vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum.Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, 234 s. ISBN 80-85931-65-6.
RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem. 2. vyd. Praha: Portál, 2008, 128 s. ISBN 978-80-7367-424-3.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. 1. vyd. Praha: Portál, 2006, 456 s. ISBN 80-7367-091-7.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ a kol., Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 80 s. ISBN 978-80-244-3377-6.
ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 408 s. ISBN 978-80-7367-475-5.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3.vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum.Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, 234 s. ISBN 80-85931-65-6.
RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem. 2. vyd. Praha: Portál, 2008, 128 s. ISBN 978-80-7367-424-3.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. 1. vyd. Praha: Portál, 2006, 456 s. ISBN 80-7367-091-7.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Otázky komise: X