Tématem bakalářské práce je krize středního věku z pohledu sociální pedagogiky. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V části teoretické je zpracována problematika středního věku a krize středního věku z pohledu různých autorů a z pohledu autora bakalářské práce. Teoretická část se věnuje problematice krize středního věku u žen a u mužů, zabývá se projevy krize v rodinném a profesním životě. V závěru jsou pak popsány řešení a možnosti vyrovnání se s krizí středního věku. Problematikou středního věku a krize středního věku se zabýval C. G. Jung, Elliott Jacques, Arthur Schopenhauer
a další. Cílem praktické části bakalářské práce je porovnat myšlenky a názory C. G. Junga a výše uvedeného Arthura Schopenhauera v souvislosti s problematikou středního věku a krize středního věku. Jako výzkumná metoda je použita narativní a komparativní textová analýza. Analyzovány jsou části textů Výbor z díla IX., C. G. Junga a Aforismy k životní moudrosti, Arthura Schopenhauera.Cílem je postupnou analýzou textů najít podobnosti a odlišnosti, nejvýraznější charakteristiky daného tématu krize středního věku.Celkově je pak bakalářská práce filozoficko - psychologickým exkursem do dané problematiky a tematika je řešena z pohledu sociální pedagogiky jako multidisciplinárního oboru.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the midlife crisis with regards to social pedagogy. It consists of two parts the theory and practical part. The theory provides an overview of literature on midlife in general and midlife crisis and the view of the author of the thesis. It defines the midlife crisis in men and women and its manifestation in a family and professional life. Possibilities how to deal and cope with the midlife crisis are suggested at the end of the theoretical part. The midlife crisis was analyzed in works of C. G. Jung, Elliott Jacques, Arthur Schopenhauer and others. The aim of the practical part of the thesis was to compare the ideas and opinions of C. G. Jung and Arthur Schopenhauer the concerning midlife and midlife crisis. The narrative and comparative textual analyses were applied in order to confront the above mentioned authors. Two analysed texts were by C. G. Jung, Výbor z díla IX. and by Arthur Schopenhauer, Aforismy k životní moudrosti.
The aim was to find similarities and differences and the key characteristics of the midlife crisis issue. In conclusion, the thesis provides a philosophical and psychological insight into the issue of midlife crisis with regards to social pedagogy as a multidiscipline branch.
Klíčová slova
Krize středního věku, střední věk, muži, ženy, rodinný a profesní život
ve středním věku, možnosti řešení krize, C. G. Jung, A. Schopenhauer, narativní textová analýza, srovnání.
Klíčová slova v angličtině
Midlife crisis, midlife, family and professional life, possible solutions, C. G. Jung, A. Schopenhauer, narrative textual analysis, comparison.
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je krize středního věku z pohledu sociální pedagogiky. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V části teoretické je zpracována problematika středního věku a krize středního věku z pohledu různých autorů a z pohledu autora bakalářské práce. Teoretická část se věnuje problematice krize středního věku u žen a u mužů, zabývá se projevy krize v rodinném a profesním životě. V závěru jsou pak popsány řešení a možnosti vyrovnání se s krizí středního věku. Problematikou středního věku a krize středního věku se zabýval C. G. Jung, Elliott Jacques, Arthur Schopenhauer
a další. Cílem praktické části bakalářské práce je porovnat myšlenky a názory C. G. Junga a výše uvedeného Arthura Schopenhauera v souvislosti s problematikou středního věku a krize středního věku. Jako výzkumná metoda je použita narativní a komparativní textová analýza. Analyzovány jsou části textů Výbor z díla IX., C. G. Junga a Aforismy k životní moudrosti, Arthura Schopenhauera.Cílem je postupnou analýzou textů najít podobnosti a odlišnosti, nejvýraznější charakteristiky daného tématu krize středního věku.Celkově je pak bakalářská práce filozoficko - psychologickým exkursem do dané problematiky a tematika je řešena z pohledu sociální pedagogiky jako multidisciplinárního oboru.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the midlife crisis with regards to social pedagogy. It consists of two parts the theory and practical part. The theory provides an overview of literature on midlife in general and midlife crisis and the view of the author of the thesis. It defines the midlife crisis in men and women and its manifestation in a family and professional life. Possibilities how to deal and cope with the midlife crisis are suggested at the end of the theoretical part. The midlife crisis was analyzed in works of C. G. Jung, Elliott Jacques, Arthur Schopenhauer and others. The aim of the practical part of the thesis was to compare the ideas and opinions of C. G. Jung and Arthur Schopenhauer the concerning midlife and midlife crisis. The narrative and comparative textual analyses were applied in order to confront the above mentioned authors. Two analysed texts were by C. G. Jung, Výbor z díla IX. and by Arthur Schopenhauer, Aforismy k životní moudrosti.
The aim was to find similarities and differences and the key characteristics of the midlife crisis issue. In conclusion, the thesis provides a philosophical and psychological insight into the issue of midlife crisis with regards to social pedagogy as a multidiscipline branch.
Klíčová slova
Krize středního věku, střední věk, muži, ženy, rodinný a profesní život
ve středním věku, možnosti řešení krize, C. G. Jung, A. Schopenhauer, narativní textová analýza, srovnání.
Klíčová slova v angličtině
Midlife crisis, midlife, family and professional life, possible solutions, C. G. Jung, A. Schopenhauer, narrative textual analysis, comparison.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- popis a charakteristiku období krize středního věku z psychologického hlediska;
- sociální důsledky krize středního věku, ženy versus muži;
- řešení a možnosti vyrovnání se s tímto obdobím a naděje do budoucna;
- C. G. Jung a krize středního věku.
Součástí práce bude textová analýza zaměřená na rozbor tématiky krize středního věku v díle C. G. Junga, bude využita srovnávací analýza.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- popis a charakteristiku období krize středního věku z psychologického hlediska;
- sociální důsledky krize středního věku, ženy versus muži;
- řešení a možnosti vyrovnání se s tímto obdobím a naděje do budoucna;
- C. G. Jung a krize středního věku.
Součástí práce bude textová analýza zaměřená na rozbor tématiky krize středního věku v díle C. G. Junga, bude využita srovnávací analýza.
Seznam doporučené literatury
DAIGNEAULT, André. Krize jako šance. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011, 87 s. ISBN 978-80-7195-514-6.
GRÜN, Anselm. V půli cesty: střední věk jako duchovní úkol . Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001, 78 s. ISBN 80-7192-569-1.
HRDLIČKA, Michal, Julián KURIC a Marek BLATNÝ. Krize středního věku . Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 167 s. ISBN 80-7367-168-9.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize: psychologický a sociologický fenomén . Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 129 s. ISBN 80-247-0888-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004, 356 s. ISBN 80-246-0841-3.
Seznam doporučené literatury
DAIGNEAULT, André. Krize jako šance. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011, 87 s. ISBN 978-80-7195-514-6.
GRÜN, Anselm. V půli cesty: střední věk jako duchovní úkol . Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001, 78 s. ISBN 80-7192-569-1.
HRDLIČKA, Michal, Julián KURIC a Marek BLATNÝ. Krize středního věku . Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 167 s. ISBN 80-7367-168-9.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize: psychologický a sociologický fenomén . Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 129 s. ISBN 80-247-0888-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004, 356 s. ISBN 80-246-0841-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Kutnohorská Můžete nám zdůvodnit výběr teorií autorů Schopenhauera a Junga ve své práci?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem