Téma mé diplomové práce je Koncept design GUI, a to s přímým zaměřením na design uživatelského rozhraní pro systém multidotekového interaktivního stolu. Mým cílem je tedy vytvořit ideální nástroj pro efektivní práci designéra. Nutno dodat, že celá myšlenka a vize popsaná v této diplomové práci je míněna spíše jako koncept pro budoucnost.
V teoretické části se zaměřuji na ergonomii při práci a fakta s tímto tématem nedílně spojená. Jednotlivými oblastmi popisovanými v teoretické části jsou průběh kreativního procesu, úskalí a mýty User Experience, rozbor tématu UI a porovnání skeumorfizmu a flat designu. Závěr teoretické části je pak věnován komparaci operačních systémů Windows a Mac OS X.
Úvodní kapitola praktické části se zabývá definicemi cílů, které jsem si na začátku své práce vytyčil. Dále pokračuji analýzou multidotekových interaktivních stolů a popisem cílové skupiny. Poté definuji rozměry stolu, popisuji architekturu uživatelského prostředí, ovládání systému a v neposlední řadě jeho obsah a design.
Annotation in English
The topic of my thesis is Concept design of GUI, with direct focus on user interface design for interactive multitouch table. My goal is to create an ideal tool for efficient work of designer. It's important to mention that whole idea and vision described in this thesis is meant as a future concept.
The theoretical part is focused on ergonomics at work and facts inextricably linked to the issue. Individual sections described in theoretical part is the run of creative process, the pitfalls and myths of User Experience, analysis of UI theme and comparison of skeuomorphism and flat design. Conclusion of theoretical part is devoted to a comparison of operating systems Windows and Mac OS X.
The opening chapter of practical part deals with definition of goals that i had assign at the beginning of this work. I continue with analysis of multitouch interactive tables, and a description of the target group. After that I define dimensions of the table, describe the architecture of user interface, operating system, and at last but not least its content and design.
Keywords
koncept design, uživatelské rozhraní, user experience, interaktivní stůl, dotekové ovládání, multitouch, kreativní proces, ergonomie
Keywords in English
concept design, user interface, user experience, interactive table, touchscreen control, multitouch, creative process, ergonomics
Length of the covering note
64 s. (60323)
Language
CZ
Annotation
Téma mé diplomové práce je Koncept design GUI, a to s přímým zaměřením na design uživatelského rozhraní pro systém multidotekového interaktivního stolu. Mým cílem je tedy vytvořit ideální nástroj pro efektivní práci designéra. Nutno dodat, že celá myšlenka a vize popsaná v této diplomové práci je míněna spíše jako koncept pro budoucnost.
V teoretické části se zaměřuji na ergonomii při práci a fakta s tímto tématem nedílně spojená. Jednotlivými oblastmi popisovanými v teoretické části jsou průběh kreativního procesu, úskalí a mýty User Experience, rozbor tématu UI a porovnání skeumorfizmu a flat designu. Závěr teoretické části je pak věnován komparaci operačních systémů Windows a Mac OS X.
Úvodní kapitola praktické části se zabývá definicemi cílů, které jsem si na začátku své práce vytyčil. Dále pokračuji analýzou multidotekových interaktivních stolů a popisem cílové skupiny. Poté definuji rozměry stolu, popisuji architekturu uživatelského prostředí, ovládání systému a v neposlední řadě jeho obsah a design.
Annotation in English
The topic of my thesis is Concept design of GUI, with direct focus on user interface design for interactive multitouch table. My goal is to create an ideal tool for efficient work of designer. It's important to mention that whole idea and vision described in this thesis is meant as a future concept.
The theoretical part is focused on ergonomics at work and facts inextricably linked to the issue. Individual sections described in theoretical part is the run of creative process, the pitfalls and myths of User Experience, analysis of UI theme and comparison of skeuomorphism and flat design. Conclusion of theoretical part is devoted to a comparison of operating systems Windows and Mac OS X.
The opening chapter of practical part deals with definition of goals that i had assign at the beginning of this work. I continue with analysis of multitouch interactive tables, and a description of the target group. After that I define dimensions of the table, describe the architecture of user interface, operating system, and at last but not least its content and design.
Keywords
koncept design, uživatelské rozhraní, user experience, interaktivní stůl, dotekové ovládání, multitouch, kreativní proces, ergonomie
Keywords in English
concept design, user interface, user experience, interactive table, touchscreen control, multitouch, creative process, ergonomics
Research Plan
1. Úvod
2. Rešerše
3. Stanovení cílu
4. Metodika práce
5. Realizace
6. Zhodnocení a uplatnění v praxi
7. Závěr
a) teoretická část v rozsahu 30 - 35 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 3,5 m?
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Research Plan
1. Úvod
2. Rešerše
3. Stanovení cílu
4. Metodika práce
5. Realizace
6. Zhodnocení a uplatnění v praxi
7. Závěr
a) teoretická část v rozsahu 30 - 35 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 3,5 m?
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Recommended resources
[1] MÜLLER-BROCKMANN, Josef. Grid systems in graphic design: a visual communication manual for graphic designers, typographers and three dimensional designers = Rastersysteme für die visuelle Gestaltung : ein Handbuch für Grafiker, Typographen und Ausstellungsgestalter. 8th ed. Zürich: Niggli, 2012, 176 s. ISBN 978-3-7212-0145-1
[2] WRITTEN, Compiled. Making and breaking the grid: a graphic design layout workshop. 1st paperback ed. Gloucester, Mass: Rockport, 2005. ISBN 15-925-3125-3
[3] LÖWGREN, Jonas a Erik STOLTERMAN. Thoughtful interaction design: a design perspective on information technology. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2004, xiii, 198 p. ISBN 9780262622097
[4] ALLEN, Jesmond; CHUDLEY, James; MAIER, Andrew; KAMMERER, Matthew. Smashing UX Design: Foundations for Designing Online User Experiences. John Wiley & Sons Inc, 2012. ISBN 04-706-6685-4
[5] SAFFER, Dan. Designing gestural interfaces. 1st ed. Cambridge: O'Reilly, c2009, xviii, 247 p. ISBN 978-059-6518-394.
[6] PRATT, Andy a Jason NUNES. Interactive design: an introduction to the theory and application of user-centered design. Beverly, MA: Rockport Publishers, 2012, 223 p.:. ISBN 978-161-0586-375.
[7] ALLANWOOD, Gavin a Peter BEARE. User experience design: creating designs users really love. 183 pages. ISBN 9782940496136.
Recommended resources
[1] MÜLLER-BROCKMANN, Josef. Grid systems in graphic design: a visual communication manual for graphic designers, typographers and three dimensional designers = Rastersysteme für die visuelle Gestaltung : ein Handbuch für Grafiker, Typographen und Ausstellungsgestalter. 8th ed. Zürich: Niggli, 2012, 176 s. ISBN 978-3-7212-0145-1
[2] WRITTEN, Compiled. Making and breaking the grid: a graphic design layout workshop. 1st paperback ed. Gloucester, Mass: Rockport, 2005. ISBN 15-925-3125-3
[3] LÖWGREN, Jonas a Erik STOLTERMAN. Thoughtful interaction design: a design perspective on information technology. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2004, xiii, 198 p. ISBN 9780262622097
[4] ALLEN, Jesmond; CHUDLEY, James; MAIER, Andrew; KAMMERER, Matthew. Smashing UX Design: Foundations for Designing Online User Experiences. John Wiley & Sons Inc, 2012. ISBN 04-706-6685-4
[5] SAFFER, Dan. Designing gestural interfaces. 1st ed. Cambridge: O'Reilly, c2009, xviii, 247 p. ISBN 978-059-6518-394.
[6] PRATT, Andy a Jason NUNES. Interactive design: an introduction to the theory and application of user-centered design. Beverly, MA: Rockport Publishers, 2012, 223 p.:. ISBN 978-161-0586-375.
[7] ALLANWOOD, Gavin a Peter BEARE. User experience design: creating designs users really love. 183 pages. ISBN 9782940496136.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Autor diplomové práce představil návrh interaktivní, polohovatelné dotykové desky jako nástroje pro designéra. Inspirací byla rýsovací deska, představený prototyp v rozměru 1:1 ( 80 x 120 cm ) byl vzhledem k cenové nedostupnosti vytvořen pouze v papírové podobě. Deska dotykového stolu by měla zajišťovat propojení všech komunikačních kanálů - e-mail, chat, videohovor, různé prohlížeče, kalendář, přehrávače hudby.
Komise kladně ohodnotila myšlenku, vizi se kterou student přišel, zároveň podotkla, že ne zcela naplnil potenciál, který tato myšlenka nabízí.