Hlavním cílem této bakalářské práce je provést analýzu konkurenčního prostředí kaváren ve Zlíně. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na zpracování teoretických poznatků z oblasti ekonomie a marketingu. Následně vysvětluje pojmy konkurence, SWOT analýza, Porterův model pěti sil a marketingový mix. Praktická část je zaměřena na analýzu dvou kaváren ve Zlíně, srovnání jejich konkurenčních výhod s požadavky zákazníků. Závěr práce pojednává o možnosti vzniku nové kavárny ve Zlíně.
Anotace v angličtině
The main objective of this bachelor thesis is to analyze the competitive environment of cafés in Zlín. The thesis is divided into the theory and the analysis. The theoretical part comments on findings from economics and marketing. Subsequently, terms competition, SWOT analysis, Porter five forces analysis, and the marketing mix are explained in the theoretical part. The analytical part focuses on the analysis of two cafés in Zlín. It studies whether their competitive advantage meets customers' expectations. The end of the thesis explores the idea whether the new café could be established in Zlín.
Hlavním cílem této bakalářské práce je provést analýzu konkurenčního prostředí kaváren ve Zlíně. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na zpracování teoretických poznatků z oblasti ekonomie a marketingu. Následně vysvětluje pojmy konkurence, SWOT analýza, Porterův model pěti sil a marketingový mix. Praktická část je zaměřena na analýzu dvou kaváren ve Zlíně, srovnání jejich konkurenčních výhod s požadavky zákazníků. Závěr práce pojednává o možnosti vzniku nové kavárny ve Zlíně.
Anotace v angličtině
The main objective of this bachelor thesis is to analyze the competitive environment of cafés in Zlín. The thesis is divided into the theory and the analysis. The theoretical part comments on findings from economics and marketing. Subsequently, terms competition, SWOT analysis, Porter five forces analysis, and the marketing mix are explained in the theoretical part. The analytical part focuses on the analysis of two cafés in Zlín. It studies whether their competitive advantage meets customers' expectations. The end of the thesis explores the idea whether the new café could be established in Zlín.
Nastudujte literární zdroje pro analýzu konkurenčního prostředí.
Proveďte SWOT analýzu kaváren ve Zlíně.
Identifikujte očekávání zákazníků ve Zlíně.
Shrňte poznatky z teoretické i praktické části.
Zjistěte, zdali by měla ve Zlíně vzniknout nová kavárna.
Zásady pro vypracování
Nastudujte literární zdroje pro analýzu konkurenčního prostředí.
Proveďte SWOT analýzu kaváren ve Zlíně.
Identifikujte očekávání zákazníků ve Zlíně.
Shrňte poznatky z teoretické i praktické části.
Zjistěte, zdali by měla ve Zlíně vzniknout nová kavárna.
Seznam doporučené literatury
Dvořáček, Jiří, and Peter Slunečník. 2012. Podnik a jeho okolí: Jak přežít v konkurenčním prostředí. Praha: C.H. Beck.
Fine, Lawrence R. 2009. The SWOT Analysis: Using Your Strength to Overcome Weaknesses, Using Opportunities to Overcome Threats. Charleston: CreateSpace.
Lamb, Charles, Joe Franklin Hair, and Carl McDaniel. 2014. MKTG7. Mason: South-Western College.
Parasuraman, Arun, Dhruv Grewal, and Ramayya Krishnan. 2006. Marketing Research. Mason: South-Western College.
Prahalad, Coimbatore Krishnarao, and Venkatram Ramaswamy. 2005. Budoucnost konkurence: Spoluvytváření jedinečné hodnoty se zákazníkem. Praha: Management Press.
Seznam doporučené literatury
Dvořáček, Jiří, and Peter Slunečník. 2012. Podnik a jeho okolí: Jak přežít v konkurenčním prostředí. Praha: C.H. Beck.
Fine, Lawrence R. 2009. The SWOT Analysis: Using Your Strength to Overcome Weaknesses, Using Opportunities to Overcome Threats. Charleston: CreateSpace.
Lamb, Charles, Joe Franklin Hair, and Carl McDaniel. 2014. MKTG7. Mason: South-Western College.
Parasuraman, Arun, Dhruv Grewal, and Ramayya Krishnan. 2006. Marketing Research. Mason: South-Western College.
Prahalad, Coimbatore Krishnarao, and Venkatram Ramaswamy. 2005. Budoucnost konkurence: Spoluvytváření jedinečné hodnoty se zákazníkem. Praha: Management Press.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q: Trčková: What was the reason you did not interview the owner of ''Kafírna Zlaté Zrnko''?
A: During my research the former owner sold the company to a new owner who does not live in Zlín. I talked to employees only.
Q: Trčková: When comparing the prices of the products, why did you decide to include only the prices of Espresso and Cappuccino?
A: I was reading some statistics that are not included in my work as it is not relevant, that these two are the most popular.
Q: Trčková: What are the advantages of using Facebook as a tool for promotion? What can be achieved by that?
A: Facefook is widespread media with good access, elderly people do not use it this is the disadvantage, and even young people sometimes do not use it.
Q: Papadaki: Please define methods: SWOT and PEST analysis.
A: PEST is about external environment, so for me it was important to look from this perspective, SWOT was more important regarding the internal factors.
Q: Trčková: Why just two cafés?
A: I visited different cafés, but trying to compare only two to find the competitive advantage.