Tato bakalářská práce se zabývá genderovými rozdíly v komunikaci vrcholových manažerů a také tím, jak jsou jejich komunikační strategie odlišné. Teoretická část definuje komunikaci všeobecně, poté popisuje manažerskou, verbální a neverbální komunikaci, také gender, genderovou identitu, genderové role, genderové stereotypy, genderové rozdíly v jazyce a ženské či mužské styly veřejného projevu. Analytická část studuje šest vybraných rozhovorů s vrcholovými manažery a porovnává ženské a mužské komunikační strategie, které jsou definovány v teoretické části.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a gender differences in communication of top managers and how different are their communication strategies. The theoretical part defines communication in general, then describes managerial, verbal and nonverbal communication, gender, gender identity and roles, gender stereotypes, gender differences in language and in feminine and masculine public speaking style. The analytical part studies selected six interviews of top managers and provides comparison of female and male communication strategies which are defined in the theoretical part.
managerial communication, communication strategies, verbal and nonverbal communication, gender, gender identity, gender roles, gender stereotypes, gender differences in language, public speaking styles
Rozsah průvodní práce
54 s. (62 902 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá genderovými rozdíly v komunikaci vrcholových manažerů a také tím, jak jsou jejich komunikační strategie odlišné. Teoretická část definuje komunikaci všeobecně, poté popisuje manažerskou, verbální a neverbální komunikaci, také gender, genderovou identitu, genderové role, genderové stereotypy, genderové rozdíly v jazyce a ženské či mužské styly veřejného projevu. Analytická část studuje šest vybraných rozhovorů s vrcholovými manažery a porovnává ženské a mužské komunikační strategie, které jsou definovány v teoretické části.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a gender differences in communication of top managers and how different are their communication strategies. The theoretical part defines communication in general, then describes managerial, verbal and nonverbal communication, gender, gender identity and roles, gender stereotypes, gender differences in language and in feminine and masculine public speaking style. The analytical part studies selected six interviews of top managers and provides comparison of female and male communication strategies which are defined in the theoretical part.
managerial communication, communication strategies, verbal and nonverbal communication, gender, gender identity, gender roles, gender stereotypes, gender differences in language, public speaking styles
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury z oblasti manažerské komunikace
Teoretický výzkum v komunikační oblasti vybraných top manažerů
Vymezení gendrových rozdílů ve veřejné komunikaci
Analýza projevů jednotlivých top manažerů
Vyhodnocení, analýza a závěr
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury z oblasti manažerské komunikace
Teoretický výzkum v komunikační oblasti vybraných top manažerů
Vymezení gendrových rozdílů ve veřejné komunikaci
Analýza projevů jednotlivých top manažerů
Vyhodnocení, analýza a závěr
Seznam doporučené literatury
Adair, John Eric. 2004. Efektivní Komunikace. Edited by Kateřina Tušlová. Praha: Alfa Publishing.
Dindia, Kathryn, and Daniel J. Canary. 2006. Sex Differences and Similarities in Communication. 2nd ed. London: Routledge.
Fielding, Michael. 2006. Effective Communication in Organisations: Preparing Messages that Communicate. 3rd ed. Cape Town: Juta Academic.
Ludden, Marsha. 2002. Effective Communication Skills: Essential Skills for Success in Work and Life. Indianapolis: JIST Works.
Shell, Richard L. 2002. Management of Professionals. 2nd ed. New York: Marcel Dekker.
Seznam doporučené literatury
Adair, John Eric. 2004. Efektivní Komunikace. Edited by Kateřina Tušlová. Praha: Alfa Publishing.
Dindia, Kathryn, and Daniel J. Canary. 2006. Sex Differences and Similarities in Communication. 2nd ed. London: Routledge.
Fielding, Michael. 2006. Effective Communication in Organisations: Preparing Messages that Communicate. 3rd ed. Cape Town: Juta Academic.
Ludden, Marsha. 2002. Effective Communication Skills: Essential Skills for Success in Work and Life. Indianapolis: JIST Works.
Shell, Richard L. 2002. Management of Professionals. 2nd ed. New York: Marcel Dekker.
Přílohy volně vložené
DVD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Drábková: Why in your opionin was the usage of fillers strikingly higher when men were interviewed? A: (answered poorly) Q, Drábková: How do you think can these words be eliminated or reduced in speech? A: (answered poorly) Q, Čechová: One of the findings of the bachelor thesis is that women used laughter in the interviews more often than men. In the author’s opinion, can this be seen as a reflection of a gender stereotype? A: Yes (the student went on to explain why). Q, Čechová: The author states that cues are a means of communication maneuvering (p. 16). What does the author mean by cues? A: (answered well)