Bakalářská práce je zaměřena na problematiku hypertenze v souvislosti se stresem. V teo-retické části je popsána hypertenze, psychosociální faktory, které mohou mít vliv na naše zdraví, a stres. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda jsou respondenti vystaveni zátěži, která může přerůst ve zdraví ohrožující míru stresu a zda respondenti vnímají hypertenzi jako riziko pro své zdraví, které může být způsobeno stresem jako rizikovým faktorem. Za tímto účelem bude zvolena metoda dotazníkového šetření, kdy dotazník bude složen ze dvou částí. První část dotazníku je zaměřena na téma hypertenze a druhá část dotazníku obsahuje standardizovaný test působení zátěže dle Arnda Steina. V závěru bakalářské práce budou výsledky diskutovány.
Annotation in English
Bachelor thesis is focused on hypertension in connection with stress. The theoretical part describes hypertension, psychosocial factors that may affect our health, and stress. The aim of the thesis is to determine whether the respondents are exposed to stress, which can grow into unhealthy levels of stress and whether the respondents perceive hypertension as a risk to their health that may be caused by stress as a risk factor. For this purpose, the method questionnaire construction will be chosen, when a questionnaire will be composed of two parts. The first part of questionnaire is focused on hypertension and the second part of the questionnaire includes standardized test load applied according to Arnd Stein. In conclusi-on, the thesis results will be discussed.
questionnaire, hypertension, psychosocial factors, stress, health
Length of the covering note
94 s. (129 000)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku hypertenze v souvislosti se stresem. V teo-retické části je popsána hypertenze, psychosociální faktory, které mohou mít vliv na naše zdraví, a stres. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda jsou respondenti vystaveni zátěži, která může přerůst ve zdraví ohrožující míru stresu a zda respondenti vnímají hypertenzi jako riziko pro své zdraví, které může být způsobeno stresem jako rizikovým faktorem. Za tímto účelem bude zvolena metoda dotazníkového šetření, kdy dotazník bude složen ze dvou částí. První část dotazníku je zaměřena na téma hypertenze a druhá část dotazníku obsahuje standardizovaný test působení zátěže dle Arnda Steina. V závěru bakalářské práce budou výsledky diskutovány.
Annotation in English
Bachelor thesis is focused on hypertension in connection with stress. The theoretical part describes hypertension, psychosocial factors that may affect our health, and stress. The aim of the thesis is to determine whether the respondents are exposed to stress, which can grow into unhealthy levels of stress and whether the respondents perceive hypertension as a risk to their health that may be caused by stress as a risk factor. For this purpose, the method questionnaire construction will be chosen, when a questionnaire will be composed of two parts. The first part of questionnaire is focused on hypertension and the second part of the questionnaire includes standardized test load applied according to Arnd Stein. In conclusi-on, the thesis results will be discussed.
questionnaire, hypertension, psychosocial factors, stress, health
Research Plan
Nastudovat odbornou literaturu související se zvoleným tématem bakalářské práce.
Stanovit výzkumné cíle bakalářské práce.
V teoretické části vymezit hypertenzi a vysvětlit vysoký krevní tlak z psychosomatického hlediska.
Popsat problematiku stresu a psychosociální vlivy, které mohou ovlivňovat zdraví lidí.
V praktické části pomocí dotazníkového šetření zjistit, zda žije dotazovaná populace stresujícím životem a zda si uvědomuje riziko vzniku hypertenze. Prozkoumat hodnoty krevního tlaku této populace.
Dotazníky a získané hodnoty krevního tlaku zpracovat, vyhodnotit a interpretovat.
Research Plan
Nastudovat odbornou literaturu související se zvoleným tématem bakalářské práce.
Stanovit výzkumné cíle bakalářské práce.
V teoretické části vymezit hypertenzi a vysvětlit vysoký krevní tlak z psychosomatického hlediska.
Popsat problematiku stresu a psychosociální vlivy, které mohou ovlivňovat zdraví lidí.
V praktické části pomocí dotazníkového šetření zjistit, zda žije dotazovaná populace stresujícím životem a zda si uvědomuje riziko vzniku hypertenze. Prozkoumat hodnoty krevního tlaku této populace.
Dotazníky a získané hodnoty krevního tlaku zpracovat, vyhodnotit a interpretovat.
Recommended resources
DAHLKE, Rüdiger. Nemoc jako symbol. Vyd. 1. Brno: CPress, 2014. ISBN 978-80-264-0369-2.
KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Vyd. 1. Praha: Praha Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
PONĚŠICKÝ, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky. Vyd. 1. Praha: TRITON, 2002. ISBN 80-7254-216-8.
VINAY, Joshi et.al. Stres a zdraví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-211-9.
WIDIMSKÝ, Jiří. Arteriální hypertenze - Současné klinické trendy XII. Vyd. 1. Praha: TRITON, 2014. ISBN 978-80-7387-763-7.
Recommended resources
DAHLKE, Rüdiger. Nemoc jako symbol. Vyd. 1. Brno: CPress, 2014. ISBN 978-80-264-0369-2.
KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Vyd. 1. Praha: Praha Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
PONĚŠICKÝ, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky. Vyd. 1. Praha: TRITON, 2002. ISBN 80-7254-216-8.
VINAY, Joshi et.al. Stres a zdraví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-211-9.
WIDIMSKÝ, Jiří. Arteriální hypertenze - Současné klinické trendy XII. Vyd. 1. Praha: TRITON, 2014. ISBN 978-80-7387-763-7.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Proč je stres jedním z nejčastějších rizikových faktorů civilizačních nemocí? Je možno žít bez stresu a lze lidem poradit, jak se stresu vyhnout? (dr. Pelková)
Je větší pravděpodobnost vzniku hypertenze u osob s výraznější charakteristikou extraverze? (doc. Konečný) Jaká je validita použitého dotazníku stresu, jestliže značná část-spíše většina, jsou položky obvyklé pro dotazníky extraverze? (doc. Konečný) Studentka reagovala na dotazy komise pohotově.