Předkládaná diplomová práce pojednává o problematice romské národnostní menšiny ve spojitosti se školním prostředím. Práce je primárně zaměřena na oblast inkluze romské minority a na klima školy. Smyslem práce je vedle přiblížení specifického způsobu života romského etnika majoritní společnosti také vyvolání zájmu o problematiku multikulturních rozdílů. Vzhledem k tomu, že je práce vedena směrem k romské minoritě ve spojitosti s oblastí školního prostředí, je stěžejním účelem práce poukázání na vliv inkluze romské minority na klima školy a v neposlední řadě také zjištění, jak na tuto minoritu pohlížejí samotní žáci a pedagogové.
Teoretická část je věnována dosud vydané literatuře vztahující se k danému tématu, základním pojmům, vztahu tématu k oboru sociální pedagogiky a zejména informacím o romské minoritě a informacím ze školního prostředí. Praktická část obsahuje samotné kvantitativní šetření zaměřené na hledání souvislostí mezi Romy a klimatem školy a zjišťování, jak se k romské minoritě staví samotní účastníci edukačního procesu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with problems of the Roma minority in conjunction
with the school environment. The work is primarily focused on the inclusion
of the Roma minority and school climate. The purpose of thesis is to
approach a specific lifestyle of the Roma ethnic to majority society and
also to increase interest in the issue of multicultural differences.
Whereas the work is guided towards the Roma minority in connection with the
area of the school environment, it is crucial to point out the effect of
inclusion of the Roma minority on the school climate and ultimately to
determine how this minority is perceived by pupils themselves and educators.
The theoretical part is devoted to the published literature related to the
topic, basic concepts, relationship of the topic to the area of social
pedagogy and particularly to information about Roma minority and information
from the school environment. The practical part contains a quantitative
survey focused on exploring the connections between Roma and school climate
and how the Roma minority is perceived participants in the educational
process.
Klíčová slova
Inkluze, integrace, Romové, minorita, škola, klima školy
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, integration, Roma, minority, school, climate of the school
Rozsah průvodní práce
96
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce pojednává o problematice romské národnostní menšiny ve spojitosti se školním prostředím. Práce je primárně zaměřena na oblast inkluze romské minority a na klima školy. Smyslem práce je vedle přiblížení specifického způsobu života romského etnika majoritní společnosti také vyvolání zájmu o problematiku multikulturních rozdílů. Vzhledem k tomu, že je práce vedena směrem k romské minoritě ve spojitosti s oblastí školního prostředí, je stěžejním účelem práce poukázání na vliv inkluze romské minority na klima školy a v neposlední řadě také zjištění, jak na tuto minoritu pohlížejí samotní žáci a pedagogové.
Teoretická část je věnována dosud vydané literatuře vztahující se k danému tématu, základním pojmům, vztahu tématu k oboru sociální pedagogiky a zejména informacím o romské minoritě a informacím ze školního prostředí. Praktická část obsahuje samotné kvantitativní šetření zaměřené na hledání souvislostí mezi Romy a klimatem školy a zjišťování, jak se k romské minoritě staví samotní účastníci edukačního procesu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with problems of the Roma minority in conjunction
with the school environment. The work is primarily focused on the inclusion
of the Roma minority and school climate. The purpose of thesis is to
approach a specific lifestyle of the Roma ethnic to majority society and
also to increase interest in the issue of multicultural differences.
Whereas the work is guided towards the Roma minority in connection with the
area of the school environment, it is crucial to point out the effect of
inclusion of the Roma minority on the school climate and ultimately to
determine how this minority is perceived by pupils themselves and educators.
The theoretical part is devoted to the published literature related to the
topic, basic concepts, relationship of the topic to the area of social
pedagogy and particularly to information about Roma minority and information
from the school environment. The practical part contains a quantitative
survey focused on exploring the connections between Roma and school climate
and how the Roma minority is perceived participants in the educational
process.
Klíčová slova
Inkluze, integrace, Romové, minorita, škola, klima školy
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, integration, Roma, minority, school, climate of the school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k romské minoritě, inkluzi a k oblasti klimatu školy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k romské minoritě, inkluzi a k oblasti klimatu školy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
DAVIDOVÁ, Eva. Cesty Romů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1995. ISBN 80-7067-533-8.
HÁJKOVÁ, Vanda. Inkluzivní vzdělávání. Prha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
NAVRÁTIL, Pavel. Romové v České společnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: IRIS, 2006. ISBN
80-89018-97-1.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
SAMKOVÁ, Klára. Romská otázka. Psychologické důvody sociálního vyloučení Romů. Praha: BLINKR, 2011. ISBN 978-80-87579-03-9.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
DAVIDOVÁ, Eva. Cesty Romů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1995. ISBN 80-7067-533-8.
HÁJKOVÁ, Vanda. Inkluzivní vzdělávání. Prha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
NAVRÁTIL, Pavel. Romové v České společnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: IRIS, 2006. ISBN
80-89018-97-1.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
SAMKOVÁ, Klára. Romská otázka. Psychologické důvody sociálního vyloučení Romů. Praha: BLINKR, 2011. ISBN 978-80-87579-03-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s tématem diplomové práce. Vhodně uvedla teoretickou část. V rámci praktické části hovořila o výběru metodologie a vzorku. Dále pojednala o výsledcích výzkumu. Byly přečteny posudky a studentka zodpověděla otázky.
Diskuze: Doc. Vávrová se dotazovala studentky na její názor, zda respondenti odpovídají vždy pravdivě, zvlášť, když se jedná o jejich vztah k menšinám. Studentka vhodně pohovořila o této problematice.