Diplomová práce Život pohledem mandlových očí: Downův syndrom jako sociální handicap se zabývá příčinami a formami Downova syndromu a charakteristickými znaky jedinců s tímto specifickým druhem postižení. Analyzuje problematiku sociálního handicapu a zaměstnávání těchto osob, popisuje práva a rovněž vymezuje sociální služby, které přispívají ke kvalitě života rodin s handicapovaným dítětem. Empirická část práce se zabývá zjištěním, nakolik pociťují pečující osoby i samotní jedinci, že jsou díky Downovu syndromu vyloučení ze společnosti a jak se změnila kvalita jejich života a fungování chodu rodiny. V neposlední řadě se budeme zabývat skutečností, zda rodiny s handicapovaným dítětem shledávají současnou podobu systému sociálních služeb a podpory za dostatečnou či nikoliv.
Annotation in English
Following thesis called "Life through almond eyes: Down´s Syndrome as Social Disability" deals with root causes and various forms of Down Syndrome and also describes characte-ristics ofpeople suffering from that specific type of disability. It analyzes all types of issues caused by social handicap syndrome, furthermore describes rights and issues of employ-ment such persons and also defines social services, which contribute to quality of family life with a handicapped child. The empirical part deals with findings how much feel care-givers and/or social workers and affected individuals who are eliminated form the common society due to the Down Syndrome. It also describes how was changed their quality of life and common life of whole family. Finally the thesis covers area about the life with handi-capped children and facts about current situation which is cover by question if the quality of social services is sufficient or not.
Keywords
Downův syndrom, sociální handicap, kvalita života, pracovní uplatnění, seberealizace, samostatný život, sociální služby, sociální vyloučení, integrace.
Keywords in English
Down´s Syndrome, social disability, quality of life, job placement, self-fulfillment, inde-pendent living, social services, social exclusion, integration.
Length of the covering note
116 s. (222 523 znaků).
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce Život pohledem mandlových očí: Downův syndrom jako sociální handicap se zabývá příčinami a formami Downova syndromu a charakteristickými znaky jedinců s tímto specifickým druhem postižení. Analyzuje problematiku sociálního handicapu a zaměstnávání těchto osob, popisuje práva a rovněž vymezuje sociální služby, které přispívají ke kvalitě života rodin s handicapovaným dítětem. Empirická část práce se zabývá zjištěním, nakolik pociťují pečující osoby i samotní jedinci, že jsou díky Downovu syndromu vyloučení ze společnosti a jak se změnila kvalita jejich života a fungování chodu rodiny. V neposlední řadě se budeme zabývat skutečností, zda rodiny s handicapovaným dítětem shledávají současnou podobu systému sociálních služeb a podpory za dostatečnou či nikoliv.
Annotation in English
Following thesis called "Life through almond eyes: Down´s Syndrome as Social Disability" deals with root causes and various forms of Down Syndrome and also describes characte-ristics ofpeople suffering from that specific type of disability. It analyzes all types of issues caused by social handicap syndrome, furthermore describes rights and issues of employ-ment such persons and also defines social services, which contribute to quality of family life with a handicapped child. The empirical part deals with findings how much feel care-givers and/or social workers and affected individuals who are eliminated form the common society due to the Down Syndrome. It also describes how was changed their quality of life and common life of whole family. Finally the thesis covers area about the life with handi-capped children and facts about current situation which is cover by question if the quality of social services is sufficient or not.
Keywords
Downův syndrom, sociální handicap, kvalita života, pracovní uplatnění, seberealizace, samostatný život, sociální služby, sociální vyloučení, integrace.
Keywords in English
Down´s Syndrome, social disability, quality of life, job placement, self-fulfillment, inde-pendent living, social services, social exclusion, integration.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb a života jedinců s Downovým syndromem.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb a života jedinců s Downovým syndromem.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2071-4.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-973-9.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
Recommended resources
LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2071-4.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-973-9.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
Enclosed appendices
1 CD-ROM
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila zaměření a výsledky diplomové práce. Na otázky vedoucího a oponenta byla připravena. Adekvátně zodpovídala otázky komise.
Popište postup axiálního kódování (Mgr. Jakub Hladík, Ph.D.). Studentka popsala postup otevřeného kódování, axiální kódování nerealizovala.