V bakalářské práci jsem se zaměřila na mapování vztahů mezi dětmi v mateřské škole za pomoci sociometrie. V první kapitole je vymezen pojem sociometrie, historie tohoto pojmu a údaje o jejím zakladateli. V druhé kapitole jsou vysvětleny sociometrické techniky. Poslední kapitola se zabývá sociálními skupinami a jejich typologií.
V praktické části jsou zmapovány neformální vztahy mezi dětmi v mateřské škole Zlínského kraje, jejich sympatie, antipatie a struktura třídy.
Anotace v angličtině
In the thesis, I focused on mapping relationships between children in kindergarten using sociometry. The first chapter defines the concept of sociometry, the history of the concept and details of its founders. The second chapter explains the sociometric techniques. The last charter is about deals with social groups and their typologies.
In the practical part are mapped informal relationships between children in kindergarten Zlin-Region, their likes, dislikes and class structure.
Klíčová slova
Sociometrie, sociometrický test, sociometrická matice, sociogramy, sociální skupina, sociální role
Klíčová slova v angličtině
Sociometry, sociometric matrix, sociometric test, sociogram, social group, social role
Rozsah průvodní práce
37.s (51673 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci jsem se zaměřila na mapování vztahů mezi dětmi v mateřské škole za pomoci sociometrie. V první kapitole je vymezen pojem sociometrie, historie tohoto pojmu a údaje o jejím zakladateli. V druhé kapitole jsou vysvětleny sociometrické techniky. Poslední kapitola se zabývá sociálními skupinami a jejich typologií.
V praktické části jsou zmapovány neformální vztahy mezi dětmi v mateřské škole Zlínského kraje, jejich sympatie, antipatie a struktura třídy.
Anotace v angličtině
In the thesis, I focused on mapping relationships between children in kindergarten using sociometry. The first chapter defines the concept of sociometry, the history of the concept and details of its founders. The second chapter explains the sociometric techniques. The last charter is about deals with social groups and their typologies.
In the practical part are mapped informal relationships between children in kindergarten Zlin-Region, their likes, dislikes and class structure.
Klíčová slova
Sociometrie, sociometrický test, sociometrická matice, sociogramy, sociální skupina, sociální role
Klíčová slova v angličtině
Sociometry, sociometric matrix, sociometric test, sociogram, social group, social role
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek o sociometrii, klimatu třídy, sociometrické matici, sociometrickém dotazníku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu šetření, stanovení cílů a problémů výzkumného šetření.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumného šetření pomocí sociometrického dotazníku.
Zpracovaní a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek o sociometrii, klimatu třídy, sociometrické matici, sociometrickém dotazníku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu šetření, stanovení cílů a problémů výzkumného šetření.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumného šetření pomocí sociometrického dotazníku.
Zpracovaní a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. 1. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
MUSIL, Jiří V a Marcela MUSILOVÁ. Sociografie - milieusociogram: v sociálně pedagogické a psychologické diagnostice: metodická příručka nejen pro mimoškolní výchovu 3. 1. vyd. Olomouc: Psychologická a výchovná poradna, 2008, 184 s. ISBN 978-80-903449-5-2.
PETRUSEK, Miloslav. Sociometrie: teorie, metoda, techniky. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1969, 262 s.
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování. Vyd. 1. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci, 1992, 58 s. ISBN 80-706-7161-0.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. 1. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
MUSIL, Jiří V a Marcela MUSILOVÁ. Sociografie - milieusociogram: v sociálně pedagogické a psychologické diagnostice: metodická příručka nejen pro mimoškolní výchovu 3. 1. vyd. Olomouc: Psychologická a výchovná poradna, 2008, 184 s. ISBN 978-80-903449-5-2.
PETRUSEK, Miloslav. Sociometrie: teorie, metoda, techniky. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1969, 262 s.
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování. Vyd. 1. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci, 1992, 58 s. ISBN 80-706-7161-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Je možné použít sociometrii v podmínkách mateřské školy? (prof. Chráska) Studentka vhodně otázku zodpověděla. Doc. Wiegerová vyzdvihla netradiční téma pro bakalářskou práci, ale také studentce vytkla, že při zpracování vybočila z pojetí malé sociální skupiny jako základu po dané téma. Dále studentka zodpověděla i otázky dané v posudcích vedoucího i oponenta BP. Hlavním nedostatkem práce byla nedostatečná prezentace použitých výzkumných metod, které studentka v práci jen zmiňuje, ale dále neuvádí získaná data. Co ještě můžeme využít pro praxi učitele v mateřské škole při získání takových dat? (doc. Wiegerová) Studentka neodpověděla. Dr. Pacholík uvedl doporučení pro práci se sociometrií v mateřské škole.