Diplomová práce se zabývá problematikou školního klimatu a jeho diagnostikou. Teoretická část se na úvod věnuje vymezení základních pojmů, dále charakterizuje tvůrce klimatu, analyzuje typy klimatu a podává přehled diagnostických metod klimatu školy.
V praktické části je charakterizována vybraná základní škola a dále je popsán kvantitativní výzkum, který byl realizován formou dotazníků. Výzkum je zaměřen na hodnocení pěti oblastí školního klimatu z pohledu žáků základní školy a analýzu výsledků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with school climate and its diagnosis. The theoretical part is devoted to home basic concepts, further characterized by the creator of climate, analyzes climate types and provides an overview of diagnostic methods of school climate. In the practical part is characterized chosen elementary school and is described quantitative research, which was obtained by questionnaires. The aim of the research was to identify and analyze how the students evaluate five areas of school climate.
Klíčová slova
škola, klima školy, typologie klimatu, diagnostické metody
Klíčová slova v angličtině
Keywords: school, climate school, typology of climate school, diagnostical methods
Rozsah průvodní práce
71 s,
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou školního klimatu a jeho diagnostikou. Teoretická část se na úvod věnuje vymezení základních pojmů, dále charakterizuje tvůrce klimatu, analyzuje typy klimatu a podává přehled diagnostických metod klimatu školy.
V praktické části je charakterizována vybraná základní škola a dále je popsán kvantitativní výzkum, který byl realizován formou dotazníků. Výzkum je zaměřen na hodnocení pěti oblastí školního klimatu z pohledu žáků základní školy a analýzu výsledků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with school climate and its diagnosis. The theoretical part is devoted to home basic concepts, further characterized by the creator of climate, analyzes climate types and provides an overview of diagnostic methods of school climate. In the practical part is characterized chosen elementary school and is described quantitative research, which was obtained by questionnaires. The aim of the research was to identify and analyze how the students evaluate five areas of school climate.
Klíčová slova
škola, klima školy, typologie klimatu, diagnostické metody
Klíčová slova v angličtině
Keywords: school, climate school, typology of climate school, diagnostical methods
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogické evaluace, školního klimatu a jeho typologie, dále z oblasti nástrojů zaměřených na diagnostiku školního klimatu z pohledu žáků a na výzkumná šetření dosud realizovaná v této oblasti.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogické evaluace, školního klimatu a jeho typologie, dále z oblasti nástrojů zaměřených na diagnostiku školního klimatu z pohledu žáků a na výzkumná šetření dosud realizovaná v této oblasti.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
HRABAL, Vladimír. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0436-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu - základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, 2006. ISBN 80-89018-97-1.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
HRABAL, Vladimír. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0436-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu - základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, 2006. ISBN 80-89018-97-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala design výzkumu (výzkumné otázky, výzkumný vzorek a metodu sběru dat). Dále se zaměřila na konkrétní výstupy výzkumného šetření. Závěry uvedla prostřednictvím potvrzení/zamítnutí formulovaných hypotéz. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce. Dr. Hrbáčková: čím jste se inspirovala pro rozdělení do tří stupňů? Studentka obecně odpověděla.