Práce se zaměřuje na zmapování názorů studentů oboru sociální pedagogika na výchovu dítěte v homoparentální rodině. Teoretická část se zabývá psychosexuálním vývojem jedince, vymezením pojmu homosexualita a výchovou dítěte partnery stejného pohlaví. Praktická část je realizovaná formou kvantitativního deskriptivního výzkumu. Údaje jsou získány pomocí dotazníkového šetření, konkrétně pomocí Likertovy škály, u studentů 3. ročníku prezenční a kombinované formy oboru sociální pedagogika. Výsledky šetření shrnují subjektivní vnímání studentů na výchovu dítěte v homoparentální rodině, zda je podle nich tato problematika dostatečně zakomponována do studijních osnov, zda přisuzují vliv rodinné struktuře na utváření pohlavní identity dítěte, jak vnímají lesbické mateřství a gay otcovství, jak vnímají prospěšnost výchovy v homoparentální rodině a zda jsou podle nich sociální pracovníci schopni se vyvarovat opresivním způsobům jednání se sexuálními menšinami.
Anotace v angličtině
The work focuses on mapping opinions of students of Social Pedagogy of raising a child in homosexual family. The theoretical part occupies with the psychosexual development, definition of the concept of homosexuality and the raising of the child to same sex partners. The practical part is realized by quantitative descriptive research. Data are obtained through a questionnaire survey, specifically using Likert scale, with students 3rd year full-time and combined forms of social pedagogy. The survey results summarize the subjective perception of the students of raising a child in a homosexual family, whether students see as the issue is adequately integrated into the curriculum, whether students attribute to the influence of family structure on the formation of gender identity of the child, how students perceive view on lesbian motherhood and gay fatherhood, how perceive benefit of raising in homosexual family and whether students think social worker are able to avoid oppressive way of dealing with sexual minorities.
Práce se zaměřuje na zmapování názorů studentů oboru sociální pedagogika na výchovu dítěte v homoparentální rodině. Teoretická část se zabývá psychosexuálním vývojem jedince, vymezením pojmu homosexualita a výchovou dítěte partnery stejného pohlaví. Praktická část je realizovaná formou kvantitativního deskriptivního výzkumu. Údaje jsou získány pomocí dotazníkového šetření, konkrétně pomocí Likertovy škály, u studentů 3. ročníku prezenční a kombinované formy oboru sociální pedagogika. Výsledky šetření shrnují subjektivní vnímání studentů na výchovu dítěte v homoparentální rodině, zda je podle nich tato problematika dostatečně zakomponována do studijních osnov, zda přisuzují vliv rodinné struktuře na utváření pohlavní identity dítěte, jak vnímají lesbické mateřství a gay otcovství, jak vnímají prospěšnost výchovy v homoparentální rodině a zda jsou podle nich sociální pracovníci schopni se vyvarovat opresivním způsobům jednání se sexuálními menšinami.
Anotace v angličtině
The work focuses on mapping opinions of students of Social Pedagogy of raising a child in homosexual family. The theoretical part occupies with the psychosexual development, definition of the concept of homosexuality and the raising of the child to same sex partners. The practical part is realized by quantitative descriptive research. Data are obtained through a questionnaire survey, specifically using Likert scale, with students 3rd year full-time and combined forms of social pedagogy. The survey results summarize the subjective perception of the students of raising a child in a homosexual family, whether students see as the issue is adequately integrated into the curriculum, whether students attribute to the influence of family structure on the formation of gender identity of the child, how students perceive view on lesbian motherhood and gay fatherhood, how perceive benefit of raising in homosexual family and whether students think social worker are able to avoid oppressive way of dealing with sexual minorities.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti homosexuality, teorií vzniku pohlavní identity a výchovy dítěte v homosexuální rodině.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti homosexuality, teorií vzniku pohlavní identity a výchovy dítěte v homosexuální rodině.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAMER, Dean. Geny a osobnost: biologické základy psychiky člověka. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-779-5.
HILL, Grahame. Moderní psychologie: hlavní oblasti současného studia lidské psychiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-641-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-802-4722-849.
KASSIN, Saul. Psychologie. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1716-3.
RENZETTI, Claire. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0525-2.
Seznam doporučené literatury
HAMER, Dean. Geny a osobnost: biologické základy psychiky člověka. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-779-5.
HILL, Grahame. Moderní psychologie: hlavní oblasti současného studia lidské psychiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-641-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-802-4722-849.
KASSIN, Saul. Psychologie. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1716-3.
RENZETTI, Claire. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0525-2.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala teoretická východiska a především metodologické aspekty výzkumného šetření. Pozornost byla zaměřena zejména na prezentování a interpretaci dat vyplývající z výzkumného šetření. Dále byla uvedena doporučení pro praxi. Komise positivně zhodnotila akcentování vztahu tématu bakalářské práce k sociální pedagogice (PhDr. Helena Skarupská, Ph.D.).