Téma bakalářské práce se zaměřuje na problematiku selekce romských žáků do škol zá-kladních a základních praktických v Břeclavi. Teoretická část se zmiňuje o příchodu Romů na české území, jižní Moravu a také přímo na Břeclav. Dále je v této části charakterizována tradiční i moderní výchova v romské rodině, její sociální klima a taktéž podpora romského dítěte ve vzdělávání. Poslední kapitola teoretické části popisuje obecnou problematiku vzdělávání romských dětí, jejich připravenost a posuzování této připravenosti na nástup do základní školy. Následně je zde vymezena i selekce romských žáků. V praktické části práce jsou prezentovány výsledky výzkumu, zrealizovaném pomocí dotazníkového šetření, které bylo určeno pro učitele základních škol a základních škol praktických v Břeclavi a blízkém okolí.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is focused on the issue of the selection of Roma pupils among the elementary and practical elementary schools in the district of Břeclav. The theo-retical part alludes to the arrival of the Roma in the Czech Republic, South Moravia and also directly in Břeclav. Further in this part is description of the traditional and modern education of children in the Romani family, social climate in Romani family and also the promotion of the Roma child in education. In the last chapter of the theoretical part is de-scribed general issue of education of Roma children, their preparedness for the entering to the elementary school and the assessment of their preparedness, followed by defining of the selection of Roma pupils. In the practical part of the thesis are presented results of research, which has been realized by using a questionnaire survey, which was intended for the teachers of elementary schools and practical elementary schools in the district of Břeclav.
Klíčová slova
Romové, výchova, sociální klima, rodina, selekce, základní škola praktická, připravenost žáka
Klíčová slova v angličtině
Romas, upbringing, social climate, family, selection, practical elementary school, preparedness of pupils
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Téma bakalářské práce se zaměřuje na problematiku selekce romských žáků do škol zá-kladních a základních praktických v Břeclavi. Teoretická část se zmiňuje o příchodu Romů na české území, jižní Moravu a také přímo na Břeclav. Dále je v této části charakterizována tradiční i moderní výchova v romské rodině, její sociální klima a taktéž podpora romského dítěte ve vzdělávání. Poslední kapitola teoretické části popisuje obecnou problematiku vzdělávání romských dětí, jejich připravenost a posuzování této připravenosti na nástup do základní školy. Následně je zde vymezena i selekce romských žáků. V praktické části práce jsou prezentovány výsledky výzkumu, zrealizovaném pomocí dotazníkového šetření, které bylo určeno pro učitele základních škol a základních škol praktických v Břeclavi a blízkém okolí.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is focused on the issue of the selection of Roma pupils among the elementary and practical elementary schools in the district of Břeclav. The theo-retical part alludes to the arrival of the Roma in the Czech Republic, South Moravia and also directly in Břeclav. Further in this part is description of the traditional and modern education of children in the Romani family, social climate in Romani family and also the promotion of the Roma child in education. In the last chapter of the theoretical part is de-scribed general issue of education of Roma children, their preparedness for the entering to the elementary school and the assessment of their preparedness, followed by defining of the selection of Roma pupils. In the practical part of the thesis are presented results of research, which has been realized by using a questionnaire survey, which was intended for the teachers of elementary schools and practical elementary schools in the district of Břeclav.
Klíčová slova
Romové, výchova, sociální klima, rodina, selekce, základní škola praktická, připravenost žáka
Klíčová slova v angličtině
Romas, upbringing, social climate, family, selection, practical elementary school, preparedness of pupils
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti romské etnicity, zázemí romského dítěte a problematiky vzdělávání romských žáků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti romské etnicity, zázemí romského dítěte a problematiky vzdělávání romských žáků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLEKTIV AUTORŮ. Romové - O Roma, tradice a současnost. Brno: SVAN, 1999. ISBN 80-902476-1-X.
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. Vyd. 4. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. ISBN 80-7067-952-2.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 5.. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České Republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0277-0.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLEKTIV AUTORŮ. Romové - O Roma, tradice a současnost. Brno: SVAN, 1999. ISBN 80-902476-1-X.
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. Vyd. 4. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. ISBN 80-7067-952-2.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 5.. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České Republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0277-0.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu bakalářské práce, kdy se odvolala na aktuální situaci v České republice. Poté uvedla výzkumné otázky a celkový design výzkumu. Studentka uvedla výstupy výzkumného šetření. Dr. Hrbáčková doporučila při prezentaci výsledků lépe interpretovat škálové položky. Studentka byla na obhajobu bakalářské práce velmi dobře připravena. Na otázky zkušební komise reagovala adekvátně.