V oblasti řízení lidských zdrojů lze využit rozvoje kompetencí jako prostředku k prosazení změny způsobu poskytování sociálních služeb. Nemůžeme souhlasit s přetrvávající praxí ve velkokapacitních pobytových službách, uvádíme kritiku současného stavu, kdy jsou velkému množství lidí se zdravotním postižením poskytovány služby s institucionární kulturou mající neblahý vliv na jejich životy. Uvádíme zásadní východiska pro změnu postojů a hodnot pracovníků, která podporují a ústí v deinstitucionalizaci a transformaci sociálních služeb. Rozvoj lidských zdrojů a prosazování principů učící se organizace je strategií, o kterou v praxi usilujeme.
V praktické části uvádíme kvantitativní výzkum zaměřený na hodnocení specifických kompetencí jednotlivých klíčových pracovníků klientů služby. Zajímá nás, zda je možné považovat za limity ve kvalitě sociální práce dosažené vzdělání a délku praxe pracovníků.
Anotace v angličtině
In the area of human resource management can be utilized competence development as a means to promote change in the method of providing social services. We can not agree with the prevailing in large-scale residential services, we criticism of the current situation where large numbers of people with disabilities are provided with services instituional culture having an adverse impact on their lives. Here are a fundamental basis for changing attitudes and values of employees, which promote and result in deinstitutionalisation and transformation of social services. Human resources development and promotion of the principles of a learning organization is a strategy by which we seek in practice.
In the practical part, we present quantitative research to assess the specific competencies of key personnel, customers service. We wonder whether it can be considered as limits in the quality of social work education attained a length of experience workers.
Klíčová slova
Transformace sociální služby, deinstitucionalizace, ústavní péče, specifické kompetence, sociální práce, pracovníci v sociálních službách, klíčový pracovník, domov pro osoby se zdravotním postižením, chráněné bydlení, učící se organizace.
Klíčová slova v angličtině
Transformation of Social Service, Deinstitutionalization, Institutional Care, Specific Competency, Social Work, Workers in Social Services, Key Worker, Home for People with Disabilities, Protected Living, Learning Organization.
Rozsah průvodní práce
99 s. (132 865 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V oblasti řízení lidských zdrojů lze využit rozvoje kompetencí jako prostředku k prosazení změny způsobu poskytování sociálních služeb. Nemůžeme souhlasit s přetrvávající praxí ve velkokapacitních pobytových službách, uvádíme kritiku současného stavu, kdy jsou velkému množství lidí se zdravotním postižením poskytovány služby s institucionární kulturou mající neblahý vliv na jejich životy. Uvádíme zásadní východiska pro změnu postojů a hodnot pracovníků, která podporují a ústí v deinstitucionalizaci a transformaci sociálních služeb. Rozvoj lidských zdrojů a prosazování principů učící se organizace je strategií, o kterou v praxi usilujeme.
V praktické části uvádíme kvantitativní výzkum zaměřený na hodnocení specifických kompetencí jednotlivých klíčových pracovníků klientů služby. Zajímá nás, zda je možné považovat za limity ve kvalitě sociální práce dosažené vzdělání a délku praxe pracovníků.
Anotace v angličtině
In the area of human resource management can be utilized competence development as a means to promote change in the method of providing social services. We can not agree with the prevailing in large-scale residential services, we criticism of the current situation where large numbers of people with disabilities are provided with services instituional culture having an adverse impact on their lives. Here are a fundamental basis for changing attitudes and values of employees, which promote and result in deinstitutionalisation and transformation of social services. Human resources development and promotion of the principles of a learning organization is a strategy by which we seek in practice.
In the practical part, we present quantitative research to assess the specific competencies of key personnel, customers service. We wonder whether it can be considered as limits in the quality of social work education attained a length of experience workers.
Klíčová slova
Transformace sociální služby, deinstitucionalizace, ústavní péče, specifické kompetence, sociální práce, pracovníci v sociálních službách, klíčový pracovník, domov pro osoby se zdravotním postižením, chráněné bydlení, učící se organizace.
Klíčová slova v angličtině
Transformation of Social Service, Deinstitutionalization, Institutional Care, Specific Competency, Social Work, Workers in Social Services, Key Worker, Home for People with Disabilities, Protected Living, Learning Organization.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek v oblasti transformace, deinstitucionalizace, totální instituce a kompetence pracovníků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek v oblasti transformace, deinstitucionalizace, totální instituce a kompetence pracovníků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GOFFMAN, Erving. Asylums: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. Harmondsworth: Penguin Books, 1968.
HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5.
CHRÁSKA Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
NÁRODNÍ CENTRUM PODPORY TRANSFORMACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. Manuál transformace ústavů: Deinstitucionalizace sociálních služeb. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky, 2013. ISBN: 978-80-7421-057-0.
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
Seznam doporučené literatury
GOFFMAN, Erving. Asylums: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. Harmondsworth: Penguin Books, 1968.
HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5.
CHRÁSKA Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
NÁRODNÍ CENTRUM PODPORY TRANSFORMACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. Manuál transformace ústavů: Deinstitucionalizace sociálních služeb. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky, 2013. ISBN: 978-80-7421-057-0.
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce. Pozornost byla zaměřena především na prezentování výsledků výzkumného šetření, analýzu a interpretaci získaných dat. Studentka reagovala na dotazy zkušební komise adekvátně a odpověděla na otázky v posudku bakalářské práce.