Cílem bakalářské práce je zjistit, jak pacienti s psychózou, hospitalizovaní v Psychiatrické nemocnici v Kroměříži, vnímají edukaci, zda mají dostatek potřebných informací o své nemoci, zda mají o tyto informace zájem a jaké jsou jejich požadavky. Úkolem je dovědět se z pohledu pacientů s psychotickým onemocněním, jak hodnotí edukaci o psychózách poskytovanou v ambulantních a ústavních podmínkách, jakým způsobem jsou edukováni a zda jsou pro nemocné informace tohoto druhu dostupné a srozumitelné. Teoretická část práce charakterizuje psychózy, jejich druhy, příčiny, průběh nemoci a dostupné formy léčby. Dále pak popisuje důležitou roli rodiny v průběhu terapie, její nelehkou situaci a možnosti podpory. Poslední kapitola je věnována nezbytné psychoedukaci, jako součásti prevence relapsu psychóz. Praktickou část tvoří kvantitativně orientovaný deskriptivní výzkum provedený dotazníkovým šetřením.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor work is to find out how the patients with psychosis hospitalized at the psychiatric hospital in Kroměříž perceive education. Whether they have enough impor-tant information about their illness, whether they are interested and what their requirements are. The focus of this work is to recognize how these patients with the psychotic illness evaluate the education about the psychosis which is carried out at the outpatient unit or the hospital unit and that from their point of view. What forms of education is undertaken and whether all information given to the patients is fully understandable and accessible. The theroretical part characterizes psychosis, forms, causes, the progression of the disease and all the available treatmens. Furthermore, it indicates the important role of the family during the process of the treatment, its difficult situation and the possible support. The last part is dealing with the concept of necessary psychoeducation as a part of prevention of the psy-chotic relapse. The practical part consists of quantitatively orientated descriptive research which has been carried out through the questionnaire survey.
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak pacienti s psychózou, hospitalizovaní v Psychiatrické nemocnici v Kroměříži, vnímají edukaci, zda mají dostatek potřebných informací o své nemoci, zda mají o tyto informace zájem a jaké jsou jejich požadavky. Úkolem je dovědět se z pohledu pacientů s psychotickým onemocněním, jak hodnotí edukaci o psychózách poskytovanou v ambulantních a ústavních podmínkách, jakým způsobem jsou edukováni a zda jsou pro nemocné informace tohoto druhu dostupné a srozumitelné. Teoretická část práce charakterizuje psychózy, jejich druhy, příčiny, průběh nemoci a dostupné formy léčby. Dále pak popisuje důležitou roli rodiny v průběhu terapie, její nelehkou situaci a možnosti podpory. Poslední kapitola je věnována nezbytné psychoedukaci, jako součásti prevence relapsu psychóz. Praktickou část tvoří kvantitativně orientovaný deskriptivní výzkum provedený dotazníkovým šetřením.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor work is to find out how the patients with psychosis hospitalized at the psychiatric hospital in Kroměříž perceive education. Whether they have enough impor-tant information about their illness, whether they are interested and what their requirements are. The focus of this work is to recognize how these patients with the psychotic illness evaluate the education about the psychosis which is carried out at the outpatient unit or the hospital unit and that from their point of view. What forms of education is undertaken and whether all information given to the patients is fully understandable and accessible. The theroretical part characterizes psychosis, forms, causes, the progression of the disease and all the available treatmens. Furthermore, it indicates the important role of the family during the process of the treatment, its difficult situation and the possible support. The last part is dealing with the concept of necessary psychoeducation as a part of prevention of the psy-chotic relapse. The practical part consists of quantitatively orientated descriptive research which has been carried out through the questionnaire survey.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti edukace, prevence relapsu psychózy a role rodiny při péči o osoby s psychotickým onemocněním.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti edukace, prevence relapsu psychózy a role rodiny při péči o osoby s psychotickým onemocněním.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BANKOVSKÁ MOTLOVÁ, Lucie a Filip ŠPANIEL. Schizofrenie: jak předejít relapsu aneb terapie pro 21. století. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-2993-3.
ČEŠKOVÁ, Eva, Mojmír SVOBODA a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-154-9.
DOUBEK, Pavel, Ján PRAŠKO, Jaromír HONS a Erik HERMAN. Psychóza v životě - život v psychóze. Praha: Maxdorf, 2010. ISBN 978-80-7345-231-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HÖSCHL, Cyril, Jan LIBIGER a Jaromír ŠVESTKA, Psychiatrie. Praha: Tigis, 2002. ISBN 80-900130-105.
PĚČ, Ondřej, Václava PROBSTOVÁ a Beate Elisabeth ALBRICH. Psychózy: psychoterapie, rehabilitace a komunitní péče. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-253-3.
STYX, Petr. O psychiatrii: jak žít a jednat s duševně nemocnými lidmi. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-828-7.
Seznam doporučené literatury
BANKOVSKÁ MOTLOVÁ, Lucie a Filip ŠPANIEL. Schizofrenie: jak předejít relapsu aneb terapie pro 21. století. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-2993-3.
ČEŠKOVÁ, Eva, Mojmír SVOBODA a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-154-9.
DOUBEK, Pavel, Ján PRAŠKO, Jaromír HONS a Erik HERMAN. Psychóza v životě - život v psychóze. Praha: Maxdorf, 2010. ISBN 978-80-7345-231-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HÖSCHL, Cyril, Jan LIBIGER a Jaromír ŠVESTKA, Psychiatrie. Praha: Tigis, 2002. ISBN 80-900130-105.
PĚČ, Ondřej, Václava PROBSTOVÁ a Beate Elisabeth ALBRICH. Psychózy: psychoterapie, rehabilitace a komunitní péče. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-253-3.
STYX, Petr. O psychiatrii: jak žít a jednat s duševně nemocnými lidmi. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-828-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka jasně a srozumitelně prezentovala bakalářskou práci. Zkušební komise seznámila s designem výzkumu a konkrétními výzkumnými šetřeními. Dr. Kroutilová-Nováková ocenila velikost výzkumného souboru pro předvýzkum. Byla vyzvána zkušební komisí, aby uvedla závěrečné shrnutí a doporučení pro praxi. Dr. Hladík a dr. Hrbáčková poukázali na nevhodné používání pojmu edukace.