Bakalářská práce s názvem "Sociálně znevýhodnění žáci na základních školách Moravskoslezského kraje" se dělí na část teoretickou a empirickou. Teoretická část definuje sociálně znevýhodněného žáka z legislativního hlediska, později se zabývá příčinami, činiteli sociálního znevýhodnění a mechanismy jeho zanedbávání. V další části je pozornost zaměřena na rodinu, jako hlavního činitele sociálního znevýhodnění, v neposlední řadě možnou pomocí sociálně znevýhodněným žákům. Po teoretické části následuje část empirická. Ta je již konkrétně zaměřena na kvantitativní zkoumání výskytu sociálně znevýhodněných žáků na základních školách Moravskoslezského kraje a názory učitelů na tuto specifickou skupinu žáků. Mimo jiné zjišťuje, zda lze sociálně znevýhodněného žáka na základě vnímání učitelů jednoznačně definovat.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis called "Socially disadvantaged pupils at the primary schools of Moravian-Silesian Region" is divided into both theoretical and practical parts. The theoretical part defines a socially disadvantaged pupil from the legal point of view. Later it deals with the causes, factors and mechanisms of social disadvantage and their negligence. In the next part, it is focused on the family as a main factor of social disadvantages. At last but not at least, it is also focused on possible way how to help socially disadvantaged pupils. The second part of the thesis is practical one which I have already mentioned above. It is especially focused on the quantitative investigation of the occurrence of socially disadvantaged pupils at primary schools in Moravian-Silesian Region. The teachers' opinions of this specific group of students are also mentioned here. Besides, it also states whether it is possible to define clearly a socially disadvantaged pupil based on the teachers' perception.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění, zanedbávání péče o žáka, funkce rodiny, legislativa, učitel
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage, pupils' care negligence, family functions, legislation, teacher
Rozsah průvodní práce
75 s. (95 968 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem "Sociálně znevýhodnění žáci na základních školách Moravskoslezského kraje" se dělí na část teoretickou a empirickou. Teoretická část definuje sociálně znevýhodněného žáka z legislativního hlediska, později se zabývá příčinami, činiteli sociálního znevýhodnění a mechanismy jeho zanedbávání. V další části je pozornost zaměřena na rodinu, jako hlavního činitele sociálního znevýhodnění, v neposlední řadě možnou pomocí sociálně znevýhodněným žákům. Po teoretické části následuje část empirická. Ta je již konkrétně zaměřena na kvantitativní zkoumání výskytu sociálně znevýhodněných žáků na základních školách Moravskoslezského kraje a názory učitelů na tuto specifickou skupinu žáků. Mimo jiné zjišťuje, zda lze sociálně znevýhodněného žáka na základě vnímání učitelů jednoznačně definovat.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis called "Socially disadvantaged pupils at the primary schools of Moravian-Silesian Region" is divided into both theoretical and practical parts. The theoretical part defines a socially disadvantaged pupil from the legal point of view. Later it deals with the causes, factors and mechanisms of social disadvantage and their negligence. In the next part, it is focused on the family as a main factor of social disadvantages. At last but not at least, it is also focused on possible way how to help socially disadvantaged pupils. The second part of the thesis is practical one which I have already mentioned above. It is especially focused on the quantitative investigation of the occurrence of socially disadvantaged pupils at primary schools in Moravian-Silesian Region. The teachers' opinions of this specific group of students are also mentioned here. Besides, it also states whether it is possible to define clearly a socially disadvantaged pupil based on the teachers' perception.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění, zanedbávání péče o žáka, funkce rodiny, legislativa, učitel
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage, pupils' care negligence, family functions, legislation, teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálně znevýhodněné rodiny a specifik vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálně znevýhodněné rodiny a specifik vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociálně patologické jevy v současné společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0337-4.
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3.
PRAŠKO, Ján a kol. Poruchy osobnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-737-X.
DUNOVSKÝ, Jiří a kolektiv. Sociální pediatrie. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-254-9.
SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.
ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociálně patologické jevy v současné společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0337-4.
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3.
PRAŠKO, Ján a kol. Poruchy osobnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-737-X.
DUNOVSKÝ, Jiří a kolektiv. Sociální pediatrie. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-254-9.
SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.
ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila záměr bakalářské práce. Uvedla design výzkumu: výzkumné otázky, výzkumné cíle, hypotézy a výzkumný soubor. Dále se zaměřila na konkrétní výsledky výzkumu. Dr. Hladík: co soudíte z potvrzení nulové hypotézy? Studentka neodpověděla. Zkušební komise diskutovala nad chybnými interpretacemi výzkumu.