Tato diplomová práce se zabývá vytvořením sady příkladů pro rozšířenou výuku programo-vání na střední škole. Jako zajímavou didaktickou pomůcku jsem vybral laboratorního robo-ta Lego Mindstorms NXT.
V teoretické části se budu zabývat možnostmi teoretické výuky a stručnému popisu základ-ních stavebních prvků robota.
Na začátku praktické části stručně popíši základy jazyka RobotC a vývojového prostředí. Poté se zaměřím na řešení praktických úkolů. Příklady budou z prostředí Robot Virtua-lWorlds (RVW) a dále realizuji fotbal dvou robotů proti sobě.
Anotace v angličtině
This Master's thesis deals with creating a set of examples for extended teaching of pro-gramming in high school. As an interesting teaching educational kit, I chose a Lego Mind-storms NXT robot.
The theoretical part will deal with the possibilities of theoretical instruction and a brief description of the basic elements of the robot.
I will briefly describe the basics of the language and development environment RobotC at the beginning of the practical part. Then, I focus on solving practical tasks. Examples are from the environment Robot Virtual Worlds (RVW) and I also realize implementation of two robots playing soccer against each other.
Klíčová slova
Lego Mindstorms NXT, robot, fotbal robotů, projektová výuka
Tato diplomová práce se zabývá vytvořením sady příkladů pro rozšířenou výuku programo-vání na střední škole. Jako zajímavou didaktickou pomůcku jsem vybral laboratorního robo-ta Lego Mindstorms NXT.
V teoretické části se budu zabývat možnostmi teoretické výuky a stručnému popisu základ-ních stavebních prvků robota.
Na začátku praktické části stručně popíši základy jazyka RobotC a vývojového prostředí. Poté se zaměřím na řešení praktických úkolů. Příklady budou z prostředí Robot Virtua-lWorlds (RVW) a dále realizuji fotbal dvou robotů proti sobě.
Anotace v angličtině
This Master's thesis deals with creating a set of examples for extended teaching of pro-gramming in high school. As an interesting teaching educational kit, I chose a Lego Mind-storms NXT robot.
The theoretical part will deal with the possibilities of theoretical instruction and a brief description of the basic elements of the robot.
I will briefly describe the basics of the language and development environment RobotC at the beginning of the practical part. Then, I focus on solving practical tasks. Examples are from the environment Robot Virtual Worlds (RVW) and I also realize implementation of two robots playing soccer against each other.
Klíčová slova
Lego Mindstorms NXT, robot, fotbal robotů, projektová výuka
Proveďte literární rešerši tématu, zaměřte se na oblast projektové výuky.
Seznamte se s didaktickými možnostmi stavebnice LEGO Mindstorms a možností jejího zařazení do výuky technického předmětu.
Navrhněte didaktický projekt zaměřený na modelování a řešení reálných situací.
Projekt s využitím stavebnice LEGO Mindstorms realizujte.
Vyhodnoťte silné a slabé stránky projektu z didaktického pohledu.
Zásady pro vypracování
Proveďte literární rešerši tématu, zaměřte se na oblast projektové výuky.
Seznamte se s didaktickými možnostmi stavebnice LEGO Mindstorms a možností jejího zařazení do výuky technického předmětu.
Navrhněte didaktický projekt zaměřený na modelování a řešení reálných situací.
Projekt s využitím stavebnice LEGO Mindstorms realizujte.
Vyhodnoťte silné a slabé stránky projektu z didaktického pohledu.
Seznam doporučené literatury
W. H. KILPATRICK, The Project Method: The Use of the Purposeful Act in the Educative Process, University of California, Eleventh Impression March, 1929.
KRATOCHVÍLOVÁ, J., Teorie a Praxe projektové výuky. Brno: MU 2006, ISBN: 89-210-4142-0.
NOVÁK, D., Elektrotechnické stavebnice v technické výchově, Praha, 1997, ISBN: 80-86039-37-4.
SKALKOVÁ, J., Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999, ISBN: 80-85866-33-1.
PAVELKOVÁ, I., Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Universita Karlova, 2002, ISBN: 80-729-0092-7.
Seznam doporučené literatury
W. H. KILPATRICK, The Project Method: The Use of the Purposeful Act in the Educative Process, University of California, Eleventh Impression March, 1929.
KRATOCHVÍLOVÁ, J., Teorie a Praxe projektové výuky. Brno: MU 2006, ISBN: 89-210-4142-0.
NOVÁK, D., Elektrotechnické stavebnice v technické výchově, Praha, 1997, ISBN: 80-86039-37-4.
SKALKOVÁ, J., Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999, ISBN: 80-85866-33-1.
PAVELKOVÁ, I., Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Universita Karlova, 2002, ISBN: 80-729-0092-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student seznámil komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta a byla vedena rozprava k diplomové práci. V rámci rozpravy byly položeny následující dotazy:
Práce je dle mého názoru zpracována na výborné úrovni a má své uplatnění při výuce základů robotiky a automatizace na středních školách s technickým zaměřením. Méně teorie, více praktických úkolů je velký plus této práce. (Mgr. Pospíšil)
Diplomant zpracoval téma, jehož cílem bylo využití malých robotických systémů ve výuce SŠ a podpora vnímání aplikované informatiky a robotiky jako zajímavých studijních a aplikačních disciplín od úrovně SŠ. Realizací zadání autor prokázal velmi dobrou schopnost řešit úkoly inženýrským způsobem doplněný o aspekt edukační. (doc. Jašek)
Popište jakou rukou chytá a jakou střílí? Kde je umění jak naprogramovat jak porazit soupeře? (dr. Sysala)
Vysoce kladně hodnotím orientaci na technické obory. Děláte to na bázi znalostí studentů? (prof. Dvořák)
Práce se mi líbila. Bylo by vhodné u všeho uvést všechny parametry. Bylo by např. dobré popsat jednotlivé senzory. (doc. Kureková)
Vysoce kladně hodnotím téma a realizaci práce. Je žádoucí zařadit výuku programování a skládání robota, protože to rozvíjí specifickou část myšlení. (dr. Perůtka)
Student zodpověděl všechny dotazy.