Cieľom bakalárskej práce je zmapovať súčasnú situáciu výučby algoritmizácie na druhom stupni základných škôl v Českej republike, analyzovať požiadavky na systém pre výučbu programovania z pohľadu cieľovej skupiny, učiteľov a správcov systému a analyzovať existujúce, najčastejšie používané edukačné systémy. Následne na základe zistených skutočností špecifikovať požiadavky a zostaviť sadu úloh pre unikátny edukačný softvér, určený pre výučbu programovania na druhom stupni základných škôl v Českej republike.
Anotace v angličtině
The aim of bachelor thesis is to map the current situation of algorithmic teaching at the 2nd stage of primary school in the Czech republic, to analyze system requirements for teaching programming from the viewpoint of target group, teachers and system administrators and analyze the most commonly used educational systems. Afterward, on the basis of the knowledges to specify the requirements and prepare a set of tasks for a unique educational software designed for teaching programming at the 2nd stage of primary school in the Czech Republic.
Klíčová slova
deti, základy programovania, programovanie pre neprogramátorov, metodika vyučovania programovania, software pre výučbu programovania, programovacie prostredie, design orientovaný na užívateľa, gamifikácia
Klíčová slova v angličtině
Children, How Programming Works, Programming for Non-Programmers, Methods for Teaching Programming, Educational Software, Programming Environments, User Centered Design, Gamification
Rozsah průvodní práce
79 (88 915)
Jazyk
SK
Anotace
Cieľom bakalárskej práce je zmapovať súčasnú situáciu výučby algoritmizácie na druhom stupni základných škôl v Českej republike, analyzovať požiadavky na systém pre výučbu programovania z pohľadu cieľovej skupiny, učiteľov a správcov systému a analyzovať existujúce, najčastejšie používané edukačné systémy. Následne na základe zistených skutočností špecifikovať požiadavky a zostaviť sadu úloh pre unikátny edukačný softvér, určený pre výučbu programovania na druhom stupni základných škôl v Českej republike.
Anotace v angličtině
The aim of bachelor thesis is to map the current situation of algorithmic teaching at the 2nd stage of primary school in the Czech republic, to analyze system requirements for teaching programming from the viewpoint of target group, teachers and system administrators and analyze the most commonly used educational systems. Afterward, on the basis of the knowledges to specify the requirements and prepare a set of tasks for a unique educational software designed for teaching programming at the 2nd stage of primary school in the Czech Republic.
Klíčová slova
deti, základy programovania, programovanie pre neprogramátorov, metodika vyučovania programovania, software pre výučbu programovania, programovacie prostredie, design orientovaný na užívateľa, gamifikácia
Klíčová slova v angličtině
Children, How Programming Works, Programming for Non-Programmers, Methods for Teaching Programming, Educational Software, Programming Environments, User Centered Design, Gamification
Zásady pro vypracování
Prostudujte didaktické metody pro výuku programování na základních školách u nás i v zahraničí.
Specifikujte uživatelské požadavky pro systém, popř. jazyk pro výuku programování pro děti od 9-ti let.
Analyzujte stávající systémy a hry pro výuku programování s ohledem na splnění jednotlivých uživatelských požadavků.
Pokud nebude v předchozím bodě nalezen vyhovující systém, který by splňoval uživatelské požadavky z bodu 1, vytvořte specifikaci nového systému.
Navrhněte sadu úloh, od jednoduchých po složité, které děti budou v navrženém systému programovat.
Zásady pro vypracování
Prostudujte didaktické metody pro výuku programování na základních školách u nás i v zahraničí.
Specifikujte uživatelské požadavky pro systém, popř. jazyk pro výuku programování pro děti od 9-ti let.
Analyzujte stávající systémy a hry pro výuku programování s ohledem na splnění jednotlivých uživatelských požadavků.
Pokud nebude v předchozím bodě nalezen vyhovující systém, který by splňoval uživatelské požadavky z bodu 1, vytvořte specifikaci nového systému.
Navrhněte sadu úloh, od jednoduchých po složité, které děti budou v navrženém systému programovat.
Seznam doporučené literatury
VORDERMAN, Carol, Jon WOODCOCK, Sean MCMANUS, Craig STEELE, Claire QUIGLEY a Daniel MCCAFFERTY. Help your kids with computer coding: a unique step-by-step visual guide, from binary code to building games. First American edition. 224 pages. ISBN 978-146-5419-569.
KUBICA, Jeremy. Best Practices of Spell Design. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2013. ISBN 978-1481921916.
KUBICA, Jeremy. Computational fairy tales. \matsymb{lbrack}North Charleston, S.C: CreateSpace\matsymb{rbrack}, 2012. ISBN 978-147-7550-298.
MAYER, By Jake. A tale of friends, enemies and Minecraft. San Bernardino, CA: \matsymb{lbrack}Jake Mayer\matsymb{rbrack}, 2013. ISBN 978-148-9574-091.
BELLANCA, James A a Ronald S BRANDT. 21st century skills: rethinking how students learn. Bloomington, IN: Solution Tree Press, c2010, xxxi, 375 p. Leading edge (Bloomington, Ind.), 5. ISBN 19-352-4990-8.
ROBINSON, Ken. Out of our minds: learning to be creative. Fully rev. and updated ed. Chichester: Capstone, 2011, xvii, 326 s. ISBN 978-085-7081-490.
KLEMENT, Milan, Jiří KLEMENT a Jan LAVRINČÍK. Metody realizace a hodnocení výuky základů programování. Olomouc, 2012. ISBN 978-80-87658-01-7.
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro základní školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2005, 88 s. Učebnice (Computer Press). ISBN 80-251-0630-6.
Seznam doporučené literatury
VORDERMAN, Carol, Jon WOODCOCK, Sean MCMANUS, Craig STEELE, Claire QUIGLEY a Daniel MCCAFFERTY. Help your kids with computer coding: a unique step-by-step visual guide, from binary code to building games. First American edition. 224 pages. ISBN 978-146-5419-569.
KUBICA, Jeremy. Best Practices of Spell Design. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2013. ISBN 978-1481921916.
KUBICA, Jeremy. Computational fairy tales. \matsymb{lbrack}North Charleston, S.C: CreateSpace\matsymb{rbrack}, 2012. ISBN 978-147-7550-298.
MAYER, By Jake. A tale of friends, enemies and Minecraft. San Bernardino, CA: \matsymb{lbrack}Jake Mayer\matsymb{rbrack}, 2013. ISBN 978-148-9574-091.
BELLANCA, James A a Ronald S BRANDT. 21st century skills: rethinking how students learn. Bloomington, IN: Solution Tree Press, c2010, xxxi, 375 p. Leading edge (Bloomington, Ind.), 5. ISBN 19-352-4990-8.
ROBINSON, Ken. Out of our minds: learning to be creative. Fully rev. and updated ed. Chichester: Capstone, 2011, xvii, 326 s. ISBN 978-085-7081-490.
KLEMENT, Milan, Jiří KLEMENT a Jan LAVRINČÍK. Metody realizace a hodnocení výuky základů programování. Olomouc, 2012. ISBN 978-80-87658-01-7.
VANÍČEK, Jiří. Informatika pro základní školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2005, 88 s. Učebnice (Computer Press). ISBN 80-251-0630-6.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka prezentovala před komisí hlavní cíle a výsledky své bakalářské práce.
Prezentace jako celek působila dobrým dojmem.
Následně byla studentka seznámena s posudky vedoucího a oponenta bakalářské práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Prof. Farana: Který z výukových systémů považujete za nejvhodnější?
2) Prof. Dostál: Co vlastně mohou programovat děti v této věkové kategorii?
3) Doc. Hruška: Dá se systém využít také pro výuku ve smyslu parametrizace hotových programů?
Diplomantka na dotazy reagovala pohotově.