Tato diplomová práce se zabývá image Římskokatolické církve v ČR. Teoretická část práce vychází z rešerše odborné literatury na téma marketing církve a specifikace, marketing neziskových organizací, marketing služeb a image. V praktické části se pojednává o církvi, o jejím hlavním poslání pro společnost a komunikačních prostředcích. Následně se analyzuje dotazník a kvalitativní skupinový rozhovor. V projektové části, na základě poznatků z teoretické a praktické části, se segmentuje celek na cílové skupiny, které jsou následně charakterizovány a navrhují se možnosti komunikační strategie.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the image of the Roman Catholic Church in the Czech Republic. The theoretical part is based on literature search on the topic of church marketing and its specifications, marketing of non-profit organizations, marketing of services and image. The practical part is focused on church, its main mission for society and its communication tools. Consequently, this thesis analyses a questionnaire and qualitative group interview. In the project part, based on the obtained data from the practical and theoretical part, the complex is segmented into the target groups, which are subsequently described and possibilities of communication strategy are proposed.
Klíčová slova
image, marketing církve, komunikační strategie, církev
Klíčová slova v angličtině
image, church marketing, communication strategy, church
Rozsah průvodní práce
89 s., 111 036 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá image Římskokatolické církve v ČR. Teoretická část práce vychází z rešerše odborné literatury na téma marketing církve a specifikace, marketing neziskových organizací, marketing služeb a image. V praktické části se pojednává o církvi, o jejím hlavním poslání pro společnost a komunikačních prostředcích. Následně se analyzuje dotazník a kvalitativní skupinový rozhovor. V projektové části, na základě poznatků z teoretické a praktické části, se segmentuje celek na cílové skupiny, které jsou následně charakterizovány a navrhují se možnosti komunikační strategie.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the image of the Roman Catholic Church in the Czech Republic. The theoretical part is based on literature search on the topic of church marketing and its specifications, marketing of non-profit organizations, marketing of services and image. The practical part is focused on church, its main mission for society and its communication tools. Consequently, this thesis analyses a questionnaire and qualitative group interview. In the project part, based on the obtained data from the practical and theoretical part, the complex is segmented into the target groups, which are subsequently described and possibilities of communication strategy are proposed.
Klíčová slova
image, marketing církve, komunikační strategie, církev
Klíčová slova v angličtině
image, church marketing, communication strategy, church
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o struktuře Římskokatolické církve v ČR (zařazení do kontextu, charakteristika, rozdělení, hlavní funkce), marketing církve. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte výzkumné otázky a cíle práce.
2. Zpracujte analýzu současného stavu marketingové komunikace Římskokatolické církve v ČR. Vymezte jednotlivé cílové skupiny marketingu církve a formou marketingového průzkumu zjistěte jejich povědomí a názor o současné církvi. Formulujte silné a slabé stránky současného stavu marketingové komunikace církve v ČR.
3. Na základě výsledků analýzy zpracujte návrh nové komunikační strategie Římskokatolické církve v ČR. Zhodnoťte předpokládanou efektivitu komunikace dle Vašeho návrhu k jednotlivým cílovým skupinám. Naznačte možnosti implementace v praxi, případně vymezte možné budoucí pokračování práce na tomto tématu.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o struktuře Římskokatolické církve v ČR (zařazení do kontextu, charakteristika, rozdělení, hlavní funkce), marketing církve. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte výzkumné otázky a cíle práce.
2. Zpracujte analýzu současného stavu marketingové komunikace Římskokatolické církve v ČR. Vymezte jednotlivé cílové skupiny marketingu církve a formou marketingového průzkumu zjistěte jejich povědomí a názor o současné církvi. Formulujte silné a slabé stránky současného stavu marketingové komunikace církve v ČR.
3. Na základě výsledků analýzy zpracujte návrh nové komunikační strategie Římskokatolické církve v ČR. Zhodnoťte předpokládanou efektivitu komunikace dle Vašeho návrhu k jednotlivým cílovým skupinám. Naznačte možnosti implementace v praxi, případně vymezte možné budoucí pokračování práce na tomto tématu.
Seznam doporučené literatury
BENEDIKT. Úvod do křesťanství: výklad apoštolského vyznání víry : s novou vstupní esejí autora z roku 2000. 1. úplné české vyd. Překlad Vratislav Slezák. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007, 285 s. Studium (Karmelitánské nakladatelství), sv. 3. ISBN 978-807-1950-127.
FORET, Miroslav. Marketingová komunikace. 2. aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, c2008, xvii, 451 s. ISBN 80-251-1041-9.
EARLS, Mark. 7 principů masového marketingu: jak dostat dav na svou stranu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008, xv, 277 s. ISBN 978-80-251-1911-2.
VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb: efektivně a moderně. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014, 268 s. Manažer. ISBN 978-80-247-5037-8.
REISING, Richard. ChurchMarketing 101: preparing your church for greater growth. Grand Rapids, Mich.: Baker Books, c2006, 206. [1] p. ISBN 08-010-6592-5.
FOSTER, Bryan. Church marketing manual for the digital age. 2nd ed. Benowa, Qld: School Marketing Australia, 2011. ISBN 09-806-1076-1.
Seznam doporučené literatury
BENEDIKT. Úvod do křesťanství: výklad apoštolského vyznání víry : s novou vstupní esejí autora z roku 2000. 1. úplné české vyd. Překlad Vratislav Slezák. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007, 285 s. Studium (Karmelitánské nakladatelství), sv. 3. ISBN 978-807-1950-127.
FORET, Miroslav. Marketingová komunikace. 2. aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, c2008, xvii, 451 s. ISBN 80-251-1041-9.
EARLS, Mark. 7 principů masového marketingu: jak dostat dav na svou stranu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008, xv, 277 s. ISBN 978-80-251-1911-2.
VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb: efektivně a moderně. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014, 268 s. Manažer. ISBN 978-80-247-5037-8.
REISING, Richard. ChurchMarketing 101: preparing your church for greater growth. Grand Rapids, Mich.: Baker Books, c2006, 206. [1] p. ISBN 08-010-6592-5.
FOSTER, Bryan. Church marketing manual for the digital age. 2nd ed. Benowa, Qld: School Marketing Australia, 2011. ISBN 09-806-1076-1.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách. Student představil zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury. Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpověděla na níže položené otázky. V oponentském posudku byly položeny tyto otázky:
"Komunikují věřící, kteří se hlásí k církvi dostatečně o své víře s ostatními?" (s. 32, 5.2 Výzkumné otázky) - Cílem se tak stává úroveň komunikace věřících k okolí, nikoli komunikace samotné církve. Komunikace církve tak nebyla v základních otázkách výzkumu prioritou, přestože je postavení, aktivitám i formám komunikace v AČ věnována podstatná část textu včetně obrazové dokumentace. V rámci projektu marketingového výzkumu je uvedeno odlišné definování výzkumných otázek. Proč? (s. 64, 7.3 Výzkumné otázky) Zajímalo by mě, kdo byl moderátorem v rámci kvalitativního šetření (focus goroup). Sám autor? "Jsem věřící (nehlásím se k žádné církvi nebo nejde o víru v Boha v tradičním smyslu) - Tato skupina osob se snaží najít hlubší význam života. Tato skupina si dává existenční otázky přesahující hranice života a smrti. Tato skupina má duchovní cítění, je tedy v životě hledající." (s. 86) - A není možné, že se daná skupina (byť ne celá) už ve svém hledání našla a církev by ji měla přijmout jako rovnocenné partnery a rovnocenné partnerství jejím "zástupcům" také nabídnout? Student zodpověděl otázku oponenta zcela.
Vedoucí položil tuto otázku: V práci bylo zmíněno, že problém ŘK církve může být v tom, že její představitelé a možná i věřící považují sami sebe za v nějakém smyslu "lepší", zatímco ti ostatní jsou pouze "hledající", kteří hledají cestu ke Kristu a církvi. Je takový názor oprávněný? Pokud ano, existuje nějaká cesta, jak by se tento názor mohl změnit?
Student zodpověděl otázku vedoucího zcela.
doc. Šramová položila otázku: co bylo cílem vaší práce? Student objasnil svůj cíl práce.