Bakalářská práce se zabývá problematikou počátečního psaní dětí v mateřské škole v rámci konceptu emergující se gramotnosti. Má teoreticko empirický charakter. Teoretická část pojednává na jedné straně o tom, jaký smysl má zavádění rozvoje pregramotnosti do Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a jaký prostor je zde pro rozvoj pregramotnosti vymezen. Na druhé straně se věnuje významu prostředí v rozvoji pregramotnosti a otázkám počátečního psaní dětí. Cílem praktické části je zjistit, jaké jsou vynořující se strategie písemné produkce dětí v gramotně podnětném prostředí. Kvalitativně orientovaný výzkum je proveden s využitím pozorování a analýzy spontánní písemné produkce dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the issues of the initial writing skills of children in kindergartens within the concept of emerging literacy. The work has theoretical - empirical character. Theoretical part analyses the purpose of developing early literacy into general education framework for preschool education. It also focuses on how much it develops the early literacy. On the other hand the work looks at the importance of environment of the early literacy development and questions of the early writing of prescholers. The aim of the practical part is to find out the strategies of writing productions of prescholers in literacy stimulated environment. Quality orientated research is done using observation and spontaneous writing production analysis.
Klíčová slova
gramotnost, pregramotnost, gramotné prostředí, počáteční psaní
Klíčová slova v angličtině
literacy, early literacy, literacy environment, early writing
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou počátečního psaní dětí v mateřské škole v rámci konceptu emergující se gramotnosti. Má teoreticko empirický charakter. Teoretická část pojednává na jedné straně o tom, jaký smysl má zavádění rozvoje pregramotnosti do Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a jaký prostor je zde pro rozvoj pregramotnosti vymezen. Na druhé straně se věnuje významu prostředí v rozvoji pregramotnosti a otázkám počátečního psaní dětí. Cílem praktické části je zjistit, jaké jsou vynořující se strategie písemné produkce dětí v gramotně podnětném prostředí. Kvalitativně orientovaný výzkum je proveden s využitím pozorování a analýzy spontánní písemné produkce dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the issues of the initial writing skills of children in kindergartens within the concept of emerging literacy. The work has theoretical - empirical character. Theoretical part analyses the purpose of developing early literacy into general education framework for preschool education. It also focuses on how much it develops the early literacy. On the other hand the work looks at the importance of environment of the early literacy development and questions of the early writing of prescholers. The aim of the practical part is to find out the strategies of writing productions of prescholers in literacy stimulated environment. Quality orientated research is done using observation and spontaneous writing production analysis.
Klíčová slova
gramotnost, pregramotnost, gramotné prostředí, počáteční psaní
Klíčová slova v angličtině
literacy, early literacy, literacy environment, early writing
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti počátečního psaní v mateřské škole v rámci konceptu emergující gramotnosti.
Příprava projektu týkajícího se uspořádání prostoru třídy a podpory prvotních spontánních písemných aktivit dětí.
Realizace projektu v mateřské škole a jeho ověřování prostřednictvím metody pozorování, kvalitativní analýza spontánní písemné produkce dětí.
Evaluace uskutečněného projektu.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti počátečního psaní v mateřské škole v rámci konceptu emergující gramotnosti.
Příprava projektu týkajícího se uspořádání prostoru třídy a podpory prvotních spontánních písemných aktivit dětí.
Realizace projektu v mateřské škole a jeho ověřování prostřednictvím metody pozorování, kvalitativní analýza spontánní písemné produkce dětí.
Evaluace uskutečněného projektu.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
GAVORA Peter a Oľga ZÁPOTOČNÁ. Gramotnosť: Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: Vydavatelství UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.
KOLLÁRIKOVÁ Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
KROPÁČKOVÁ Jana, Radka WILDOVÁ a Anna KUCHARSKÁ. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 2014, 24 (4), s. 488-509. ISSN: 1805-9511.
NEUMAN, Susan a Kathy ROSKOS. Literacy Objects as Cultural Tools: Effects on Children´s Literacy Behaviors in Play. In Reading Reasearch Quarterly, 1992, 27 (3), s. 202-225.
PETROVÁ, Zuzana. Prirodzený prístup k rozvíjaniu počiatočnej gramotnosti detí v MŠ. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2014. ISBN 978-80-8052-768-6.
PETROVÁ, Zuzana a Miriam VALÁŠKOVÁ. Jazyková a literárna gramotnosť v MŠ: Teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans, 2007. ISBN 8096977758.
Seznam doporučené literatury
GAVORA Peter a Oľga ZÁPOTOČNÁ. Gramotnosť: Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: Vydavatelství UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.
KOLLÁRIKOVÁ Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
KROPÁČKOVÁ Jana, Radka WILDOVÁ a Anna KUCHARSKÁ. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 2014, 24 (4), s. 488-509. ISSN: 1805-9511.
NEUMAN, Susan a Kathy ROSKOS. Literacy Objects as Cultural Tools: Effects on Children´s Literacy Behaviors in Play. In Reading Reasearch Quarterly, 1992, 27 (3), s. 202-225.
PETROVÁ, Zuzana. Prirodzený prístup k rozvíjaniu počiatočnej gramotnosti detí v MŠ. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2014. ISBN 978-80-8052-768-6.
PETROVÁ, Zuzana a Miriam VALÁŠKOVÁ. Jazyková a literárna gramotnosť v MŠ: Teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans, 2007. ISBN 8096977758.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka brilantně prezentovala svou bakalářskou práci. Reagovala na dotazy školitelky a oponenta. Komise ocenila zajímavé zpracování kvalitativního výzkumu.