Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru a jejím cílem je zjistit, jak děti ve věku 3-5 let vnímají motivy viny a trestu ve vybrané literatuře pro děti. V teoretické části jsem definovala pojmy vina a trest, zabývala jsem se kognitivním, morálním vývojem dítěte předškolního věku, a také emocionálním vývojem a socializací. Vymezila jsem pojem literatura pro děti a její žánr pohádka. V praktické části popisuji plánování, realizaci pro-jektu, jehož cílem je za pomocí využití motivů viny a trestu vytvořit elementární povědomí o mezilidských morálních hodnotách. Projekt na základě stanovených vzdělávacích cílů také evaluuji.
Anotace v angličtině
The thesis consistsof a theoretical and anapplied part. Itspurposeis to findouthowchildre-naged 3-5 yearsperceivethemesofguilt and punishment in a selectedliteratureforchildren. In thetheoretical part, I definetheconceptsofguilt and punishment and I discussthecognitive, moraldevelopmentofpreschoolchildren as well as theiremotionaldevelopment and sociali-sation. I alsodefinethe term literatureforchildren and thefairytalegenre. In thepractical part, I describetheplanning and realizationoftheproject. Thegoaloftheproject was to use ofthe-themesofguilt and punishment to create a basic awarenessaboutthe existence ofmoralva-lues. Finally, theprojectisevaluatedwithregard to thefulfillmentof the set educationalgoals.
Klíčová slova
vina, trest, dětská literatura, morálka
Klíčová slova v angličtině
guilt, punishment, children'sliterature, morality
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru a jejím cílem je zjistit, jak děti ve věku 3-5 let vnímají motivy viny a trestu ve vybrané literatuře pro děti. V teoretické části jsem definovala pojmy vina a trest, zabývala jsem se kognitivním, morálním vývojem dítěte předškolního věku, a také emocionálním vývojem a socializací. Vymezila jsem pojem literatura pro děti a její žánr pohádka. V praktické části popisuji plánování, realizaci pro-jektu, jehož cílem je za pomocí využití motivů viny a trestu vytvořit elementární povědomí o mezilidských morálních hodnotách. Projekt na základě stanovených vzdělávacích cílů také evaluuji.
Anotace v angličtině
The thesis consistsof a theoretical and anapplied part. Itspurposeis to findouthowchildre-naged 3-5 yearsperceivethemesofguilt and punishment in a selectedliteratureforchildren. In thetheoretical part, I definetheconceptsofguilt and punishment and I discussthecognitive, moraldevelopmentofpreschoolchildren as well as theiremotionaldevelopment and sociali-sation. I alsodefinethe term literatureforchildren and thefairytalegenre. In thepractical part, I describetheplanning and realizationoftheproject. Thegoaloftheproject was to use ofthe-themesofguilt and punishment to create a basic awarenessaboutthe existence ofmoralva-lues. Finally, theprojectisevaluatedwithregard to thefulfillmentof the set educationalgoals.
Klíčová slova
vina, trest, dětská literatura, morálka
Klíčová slova v angličtině
guilt, punishment, children'sliterature, morality
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení pojmů vina a trest z hlediska psychologického vývoje dítěte.
Vymezení a analýza motivů viny a trestu v tradičních pohádkách české literatury pro děti s ohledem na morální vývoj dítěte.
Příprava programu projektové výuky s využitím motivů viny a trestu z vybrané literatury.
Aplikace projektové výuky s dětmi v mateřské škole.
Evaluace projektové výuky.
Zpracování námětů pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení pojmů vina a trest z hlediska psychologického vývoje dítěte.
Vymezení a analýza motivů viny a trestu v tradičních pohádkách české literatury pro děti s ohledem na morální vývoj dítěte.
Příprava programu projektové výuky s využitím motivů viny a trestu z vybrané literatury.
Aplikace projektové výuky s dětmi v mateřské škole.
Evaluace projektové výuky.
Zpracování námětů pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
KOPECKÁ, Slávka. Klasické české pohádky. Praha: Fragment, 2013, 64 s. ISBN 978-80-253-1798-3.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 160 s. ISBN 80-210-4142-0.
SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV, 1998, 183 s. ISBN 80-85010-06-2.
VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 121 s. ISBN 80-7041-101-5.
Seznam doporučené literatury
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
KOPECKÁ, Slávka. Klasické české pohádky. Praha: Fragment, 2013, 64 s. ISBN 978-80-253-1798-3.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 160 s. ISBN 80-210-4142-0.
SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV, 1998, 183 s. ISBN 80-85010-06-2.
VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 121 s. ISBN 80-7041-101-5.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Reagovala na dotazy oponentky i školitelky. Komise diskutovala o problematice vymezení témat viny a trestu v dětské literatuře. Studentka reagovala, uměla argumentovat i v diskuzi.