Bakalářská práce má teoreticko-výzkumný charakter. Zaměřuje se na rozvoj komunikativních kompetencí dětí z pohledu učitele mateřské školy. Teoretická část z obecného hlediska popisuje vzdělávání učitelů v minulosti a dnes, a také možnosti dalšího vzdělávání učitele. Vysvětluje význam komunikace a komunikativních kompetencí dětí. Cílem výzkumné části je zjistit, jak vnímají učitelé mateřských škol svou připravenost v oblasti rozvoje komunikativních kompetencí u dětí. Kvalitativní výzkum je proveden za pomoci rozhovorů s učitelkami mateřských škol.
Anotace v angličtině
The character of this Bachelor thesis is theoretical and research. The work is aimed at the development of communicative competence of children from the perspective of a nursery school teacher. The theoretical part describes the education of teachers in the past and nowadays and also possibilities of their further education. This part explains the importance of communication and communicative competences of children. The aim of the research part is to find out, how the teachers of nursery school perceive their state of preparation
in the field of communicative competence of children. The qualitative research is made with the help of dialogues with teachers of the nursery schools.
Klíčová slova
vzdělávání učitele, neformální vzdělávání, další vzdělávání, komunikace, komunikativní kompetence, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
education of teachers, informal education, further education, communication, communicative competence, qualitative research
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-výzkumný charakter. Zaměřuje se na rozvoj komunikativních kompetencí dětí z pohledu učitele mateřské školy. Teoretická část z obecného hlediska popisuje vzdělávání učitelů v minulosti a dnes, a také možnosti dalšího vzdělávání učitele. Vysvětluje význam komunikace a komunikativních kompetencí dětí. Cílem výzkumné části je zjistit, jak vnímají učitelé mateřských škol svou připravenost v oblasti rozvoje komunikativních kompetencí u dětí. Kvalitativní výzkum je proveden za pomoci rozhovorů s učitelkami mateřských škol.
Anotace v angličtině
The character of this Bachelor thesis is theoretical and research. The work is aimed at the development of communicative competence of children from the perspective of a nursery school teacher. The theoretical part describes the education of teachers in the past and nowadays and also possibilities of their further education. This part explains the importance of communication and communicative competences of children. The aim of the research part is to find out, how the teachers of nursery school perceive their state of preparation
in the field of communicative competence of children. The qualitative research is made with the help of dialogues with teachers of the nursery schools.
Klíčová slova
vzdělávání učitele, neformální vzdělávání, další vzdělávání, komunikace, komunikativní kompetence, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
education of teachers, informal education, further education, communication, communicative competence, qualitative research
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek v oblasti vzdělávání a potřeb vzdělávání učitelů mateřských škol zaměřených na rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku .
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek v oblasti vzdělávání a potřeb vzdělávání učitelů mateřských škol zaměřených na rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku .
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
ADEY, Philip. The professional development of teachers: practice and theory. Dordrecht: Kluwer Academic, 2004. ISBN 978-0-306-48518-3.
CISOVSKÁ, Hana. Průvodce základy pedagogické komunikace a prezentace pro obor Učitelství pro mateřské školy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-727-4.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
SPILKOVÁ, Vladimíra a kol. Kvalita učitele a profesní standart. Praha: Karlova univerzita, 2010. ISBN 978-80-7290-469-9.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Vydání 1. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
Seznam doporučené literatury
ADEY, Philip. The professional development of teachers: practice and theory. Dordrecht: Kluwer Academic, 2004. ISBN 978-0-306-48518-3.
CISOVSKÁ, Hana. Průvodce základy pedagogické komunikace a prezentace pro obor Učitelství pro mateřské školy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-727-4.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
SPILKOVÁ, Vladimíra a kol. Kvalita učitele a profesní standart. Praha: Karlova univerzita, 2010. ISBN 978-80-7290-469-9.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Vydání 1. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka měla připravenou prezentaci k obhajobě. Na dotazy oponentky nedokázala komplexně reagovat. Komise konstatovala metodologické problémy v uchopení tématu.