Předkládaná bakalářská práce se zabývá životní spokojeností učitelek mateřských škol, vymezuje pojmy životní spokojenost, kvalita života, štěstí, stres, vyhoření apod., popisuje rozdílné přístupy k životní spokojenosti oborů, jako je například psychologie a lékařství. Praktická část práce se zaměřuje na deset významných oblastí, kterými jsou zdraví, práce a zaměstnání, finanční situace, volný čas, manželství a partnerství, vztah k vlastním dětem, vlastní osoba, sexualita, přátelé, známí, příbuzní a bydlení, jež utvářejí a popisují životní spokojenost. Ze základů uvedených v teoretické části čerpá praktická část práce. V rámci výzkumného projektu byl aplikován standardizovaný dotazník životní spokojenosti německých autorů Fahrenberg, Myrtek, Schumacher a Brähler. Respondenty byly učitelky mateřských škol v Moravskoslezském kraji a cílem kvantitativního výzkumu bylo, na základě získaných dat, zjistit výši jejich životní spokojenosti. V závěrečné části práce je shrnuto vyhodnocení výsledků výzkumu a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the life satisfaction of kindergarten teachers. It delimits terms like satisfaction, quality of life, happiness, stress, burn-out syndrome, etc. and describes different approaches towards the life satisfaction in fields like psychology and medicine. The practical part focuses on ten important aspects. They are health, work, financial situation, free time, marriage and partnership, relationship with your own children, oneself, sexuality, friends, acquaintances, relatives and housing.
These aspects form and describe the life satisfaction. A standardized questionnaire of the life satisfaction by German authors Fahrengerg, Myrtek, Schumacher and Brähler was used within this research project. The respondents were kindergarten teachers from Moravian region. The aim of the quantitative research was to find out their life satisfaction. Evaluation of the results and recommendations for practice are summarized in the final part.
Klíčová slova
životní spokojenost, kvalita života, osobní pohoda, štěstí, zdraví, stres, smysl života, předškolní vzdělávání, učitelky mateřských škol
Klíčová slova v angličtině
life satisfaction, quality of life, well-being, happiness, health, stress, meaning of life, pre-school education, kindergarten teachers
Rozsah průvodní práce
86 s. (133917)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zabývá životní spokojeností učitelek mateřských škol, vymezuje pojmy životní spokojenost, kvalita života, štěstí, stres, vyhoření apod., popisuje rozdílné přístupy k životní spokojenosti oborů, jako je například psychologie a lékařství. Praktická část práce se zaměřuje na deset významných oblastí, kterými jsou zdraví, práce a zaměstnání, finanční situace, volný čas, manželství a partnerství, vztah k vlastním dětem, vlastní osoba, sexualita, přátelé, známí, příbuzní a bydlení, jež utvářejí a popisují životní spokojenost. Ze základů uvedených v teoretické části čerpá praktická část práce. V rámci výzkumného projektu byl aplikován standardizovaný dotazník životní spokojenosti německých autorů Fahrenberg, Myrtek, Schumacher a Brähler. Respondenty byly učitelky mateřských škol v Moravskoslezském kraji a cílem kvantitativního výzkumu bylo, na základě získaných dat, zjistit výši jejich životní spokojenosti. V závěrečné části práce je shrnuto vyhodnocení výsledků výzkumu a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the life satisfaction of kindergarten teachers. It delimits terms like satisfaction, quality of life, happiness, stress, burn-out syndrome, etc. and describes different approaches towards the life satisfaction in fields like psychology and medicine. The practical part focuses on ten important aspects. They are health, work, financial situation, free time, marriage and partnership, relationship with your own children, oneself, sexuality, friends, acquaintances, relatives and housing.
These aspects form and describe the life satisfaction. A standardized questionnaire of the life satisfaction by German authors Fahrengerg, Myrtek, Schumacher and Brähler was used within this research project. The respondents were kindergarten teachers from Moravian region. The aim of the quantitative research was to find out their life satisfaction. Evaluation of the results and recommendations for practice are summarized in the final part.
Klíčová slova
životní spokojenost, kvalita života, osobní pohoda, štěstí, zdraví, stres, smysl života, předškolní vzdělávání, učitelky mateřských škol
Klíčová slova v angličtině
life satisfaction, quality of life, well-being, happiness, health, stress, meaning of life, pre-school education, kindergarten teachers
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše literatury z oblasti teorie zdraví a problematiky životní spokojenosti.
Vymezení teoretických východisek z oblasti současného i historického pojetí kvality života.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím standardizovaných psychodiagnostických metod.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně interpretace výsledků.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše literatury z oblasti teorie zdraví a problematiky životní spokojenosti.
Vymezení teoretických východisek z oblasti současného i historického pojetí kvality života.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím standardizovaných psychodiagnostických metod.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně interpretace výsledků.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, Marek a kolektiv. Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno: Masarykova Univerzita a Nakladatelství MSD, 2005. ISBN 80-86633-35-7.
DYTRTOVÁ, Radmila. Učitel: Příprava na profesi. Praha: Grada Publishing a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
HOGENOVÁ, Anna. Kvalita života a tělesnost. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002. ISBN 80-24-6045-74.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
OZMETE, Emine. Subjective well-being: A research of life satisfaction as cognitive component of subjective well-being. In International Journal of Academic Ressearch; Jul 2011, Vol. 3, Issue 4, 5 Charts. ISSN 207 54124.
PAULÍK, Karel. Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, Filozofická fakulta, 1999. ISBN 80-7042-550-4.
PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-725-4657-0.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, Marek a kolektiv. Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno: Masarykova Univerzita a Nakladatelství MSD, 2005. ISBN 80-86633-35-7.
DYTRTOVÁ, Radmila. Učitel: Příprava na profesi. Praha: Grada Publishing a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
HOGENOVÁ, Anna. Kvalita života a tělesnost. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002. ISBN 80-24-6045-74.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
OZMETE, Emine. Subjective well-being: A research of life satisfaction as cognitive component of subjective well-being. In International Journal of Academic Ressearch; Jul 2011, Vol. 3, Issue 4, 5 Charts. ISSN 207 54124.
PAULÍK, Karel. Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, Filozofická fakulta, 1999. ISBN 80-7042-550-4.
PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-725-4657-0.
Přílohy volně vložené
1x CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci.
Studentka zodpovídala průběžně dotazy komise, měla připraveny odpovědi i na otázky z posudků vedoucího a oponenta práce. Komise vytkla studentce použití nevhodného výzkumného nástroje a celkově malý přínos výsledků výzkumu pro daný obor. (doc. Wiegerová) Jaké limity má vámi provedené šetření? Jaký přínos vaše práce přináší? Studentka odpověděla a poté proběhla diskuse k tématu závěrečné práce.