Tato bakalářská práce je zaměřena na jeden z nejdůležitějších článků poradenského systému České republiky, a to na osobu výchovného poradce. V teoretické části práce je popsáno současné legislativní vymezení funkce výchovného poradce a také nejčastější problémy, kterými by se měli výchovní poradci zabývat. V praktické části práce se zjišťuje skutečné fungování výchovného poradce ve čtyřech základních školách. Zkoumaný soubor zahrnuje čtyři respondenty ze čtyř základních škol ze Znojemska a z Brněnska. Výsledky výzkumu poukazují na současnou situaci výchovných poradců ve školách a umožňují nám vytvořit si lepší obraz o náplni jejich práce.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines one of the most important elements in the consultation system in the Czech Republic, which is the position of the educational consultant. The cur-rent legislative specification of the educational consultant's position and the most common problems which the educational consultant should address are described in the thesis's the-oretical section. In its practical section the thesis determines how the educational consulta-tion actually works in four elementary schools. The research set is comprised of four re-spondents from four elementary schools in the Znojmo and Brno townships of the Czech Republic. The results of the research indicate the current state of educational consultants in schools and enables us to create a better view of how the their work is implemented.
Klíčová slova
poradenství, výchovné poradenství, výchovný poradce, kariérové poradenství, základní škola, školský poradenský systém
Klíčová slova v angličtině
consultancy, educational consultansy, educational advisor, career consultant, primary school, school counseling system
Rozsah průvodní práce
53
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na jeden z nejdůležitějších článků poradenského systému České republiky, a to na osobu výchovného poradce. V teoretické části práce je popsáno současné legislativní vymezení funkce výchovného poradce a také nejčastější problémy, kterými by se měli výchovní poradci zabývat. V praktické části práce se zjišťuje skutečné fungování výchovného poradce ve čtyřech základních školách. Zkoumaný soubor zahrnuje čtyři respondenty ze čtyř základních škol ze Znojemska a z Brněnska. Výsledky výzkumu poukazují na současnou situaci výchovných poradců ve školách a umožňují nám vytvořit si lepší obraz o náplni jejich práce.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines one of the most important elements in the consultation system in the Czech Republic, which is the position of the educational consultant. The cur-rent legislative specification of the educational consultant's position and the most common problems which the educational consultant should address are described in the thesis's the-oretical section. In its practical section the thesis determines how the educational consulta-tion actually works in four elementary schools. The research set is comprised of four re-spondents from four elementary schools in the Znojmo and Brno townships of the Czech Republic. The results of the research indicate the current state of educational consultants in schools and enables us to create a better view of how the their work is implemented.
Klíčová slova
poradenství, výchovné poradenství, výchovný poradce, kariérové poradenství, základní škola, školský poradenský systém
Klíčová slova v angličtině
consultancy, educational consultansy, educational advisor, career consultant, primary school, school counseling system
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- zasazení funkce výchovného poradce do současného konceptu ZŠ;
- vymezení role výchovného poradce;
- pojmenování jeho nejdůležitějších funkcí a kompetencí.
V praktické části bude realizován výzkum pomocí rozhovorů s několika výchovnými poradci, který konfrontuje požadovaný koncept s reálnou situací v ZŠ.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- zasazení funkce výchovného poradce do současného konceptu ZŠ;
- vymezení role výchovného poradce;
- pojmenování jeho nejdůležitějších funkcí a kompetencí.
V praktické části bude realizován výzkum pomocí rozhovorů s několika výchovnými poradci, který konfrontuje požadovaný koncept s reálnou situací v ZŠ.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z. 2011. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského.
Bakošová, Z. 2013. Terminologický výkladový slovník zo sociálnej pedagogiky. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda.
Baumannová, A. 2014. Poradenství hrou: praktické náměty pro výchovné a kariérové poradce na základních školách. Praha: Raabe.
Beranová, E. 2014. Metodický průvodce výchovného poradce: praktické náměty pro výchovné a kariérové poradce na základních školách. Praha: Raabe.
Kohoutek, R. 1999. Historie pedagogicko-psychologického poradenství. Brno: Akademické nakladatelství Cerm.
Knotová, D. a kolektiv. 2014. Školní poradenství. Praha: Grada publishing.
Moussová, Hadj. Z. a kolektiv. 2004. Intervence: pedagogicko-psychologické poradenství 3. Praha: Univerzita Karlova.
Popelková, J. 2006. Výchovný poradce: sborník příspěvků z Kongresu výchovného poradenství: Pardubice 25.-26. dubna 2006. Praha: Národní vzdělávací fond.
Školský zákon, tj. Zákon č. 561/2004 Sb., o soustavě základních, středních škol a vyšších odborných škol.
Vyhláška MŠMT ČR č. 48/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z. 2011. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského.
Bakošová, Z. 2013. Terminologický výkladový slovník zo sociálnej pedagogiky. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda.
Baumannová, A. 2014. Poradenství hrou: praktické náměty pro výchovné a kariérové poradce na základních školách. Praha: Raabe.
Beranová, E. 2014. Metodický průvodce výchovného poradce: praktické náměty pro výchovné a kariérové poradce na základních školách. Praha: Raabe.
Kohoutek, R. 1999. Historie pedagogicko-psychologického poradenství. Brno: Akademické nakladatelství Cerm.
Knotová, D. a kolektiv. 2014. Školní poradenství. Praha: Grada publishing.
Moussová, Hadj. Z. a kolektiv. 2004. Intervence: pedagogicko-psychologické poradenství 3. Praha: Univerzita Karlova.
Popelková, J. 2006. Výchovný poradce: sborník příspěvků z Kongresu výchovného poradenství: Pardubice 25.-26. dubna 2006. Praha: Národní vzdělávací fond.
Školský zákon, tj. Zákon č. 561/2004 Sb., o soustavě základních, středních škol a vyšších odborných škol.
Vyhláška MŠMT ČR č. 48/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Neslušanová: Kterým činnostem se věnuje výchovný poradce?
- odpověděla dobře
doc. Jůzl: Jaké máte návrhy na řešení situace výchovných poradců?