Tato diplomová práce se zabývá národní identitou pubescentů a klade si za cíl zjistit, jaké je jejich národní vědomí, a jak svou národní identitu prožívají. Teoretická část objasňuje pojem identita a její jednotlivá vymezení z pohledu různých koncepcí. Dále se zabývá vývojem identity z hlediska ontogeneze a klíčových sociálních interakcí, které ovlivňují člověka v průběhu života. Vymezuje pojmy jako národ, nacionalismus, vlastenectví, národní identita, snaží se o charakteristiku české národní identity, zabývá se tím, jak je národní identita formována na základních školách. Praktická část má povahu smíšeného výzkumu. Kvantitativní část využívá dotazníkového šetření ke zjištění, jaká je národní identita žáků, jak ji oni sami vnímají a jaké mají postoje k národu. Kvalitativní část pak pomocí polostrukturovaného rozhovoru zkoumá individuální prožívání národní identity.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the national identity of teenagers. Its objective is to find out what teenagers' national consciousness is like and how they experience their national identity. The theoretical part explains the concept of identity and its specific definition from the perspective of different approaches. It also deals with the development of identity in terms of ontogenesis and key social interactions affecting humans throughout their lives. It defines terms such as nation, nationalism, patriotism, national identity, tries to characterize Czech national identity, dealing with how the national identity is shaped in primary schools. The practical part comprises mixed research. The quantitative part uses the questionnaire as a research tool for gathering information about pupils' national identity, their national perception and their attitudes to nation. The qualitative part exploits the semi-structured interview in order to explore individual feelings of national identity.
Klíčová slova
identita, národní identita, česká národní identita, národní vědomí, vlastenectví, nacionalismus, Rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
identity, national identity, Czech national identity, national consciousness, patriotism, nationalism, Rámcový vzdělávací program
Rozsah průvodní práce
132 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá národní identitou pubescentů a klade si za cíl zjistit, jaké je jejich národní vědomí, a jak svou národní identitu prožívají. Teoretická část objasňuje pojem identita a její jednotlivá vymezení z pohledu různých koncepcí. Dále se zabývá vývojem identity z hlediska ontogeneze a klíčových sociálních interakcí, které ovlivňují člověka v průběhu života. Vymezuje pojmy jako národ, nacionalismus, vlastenectví, národní identita, snaží se o charakteristiku české národní identity, zabývá se tím, jak je národní identita formována na základních školách. Praktická část má povahu smíšeného výzkumu. Kvantitativní část využívá dotazníkového šetření ke zjištění, jaká je národní identita žáků, jak ji oni sami vnímají a jaké mají postoje k národu. Kvalitativní část pak pomocí polostrukturovaného rozhovoru zkoumá individuální prožívání národní identity.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the national identity of teenagers. Its objective is to find out what teenagers' national consciousness is like and how they experience their national identity. The theoretical part explains the concept of identity and its specific definition from the perspective of different approaches. It also deals with the development of identity in terms of ontogenesis and key social interactions affecting humans throughout their lives. It defines terms such as nation, nationalism, patriotism, national identity, tries to characterize Czech national identity, dealing with how the national identity is shaped in primary schools. The practical part comprises mixed research. The quantitative part uses the questionnaire as a research tool for gathering information about pupils' national identity, their national perception and their attitudes to nation. The qualitative part exploits the semi-structured interview in order to explore individual feelings of national identity.
Klíčová slova
identita, národní identita, česká národní identita, národní vědomí, vlastenectví, nacionalismus, Rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
identity, national identity, Czech national identity, national consciousness, patriotism, nationalism, Rámcový vzdělávací program
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k národní a kulturní identitě žáků a jejich národnímu vědomí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníku a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k národní a kulturní identitě žáků a jejich národnímu vědomí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníku a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HRDÁ, Martina a Radim ŠÍP. Identita v sociálně pedagogickém výzkumu: pole napětí, změn a začlenění. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5761-6.
KOUKOLÍK, František. Češi: proč jsme kdo jsme - a jak dál? Praha: Galén, c2015. ISBN 978-80-7492-129-2.
SCRUTON, Roger. O potřebnosti národů. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2011. ISBN 978-80-7325-245-8.
SMITH, D. Anthony. National Identity. London; New York: Penguin, 1991. ISBN 0-87417-204-7.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
Seznam doporučené literatury
HRDÁ, Martina a Radim ŠÍP. Identita v sociálně pedagogickém výzkumu: pole napětí, změn a začlenění. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5761-6.
KOUKOLÍK, František. Češi: proč jsme kdo jsme - a jak dál? Praha: Galén, c2015. ISBN 978-80-7492-129-2.
SCRUTON, Roger. O potřebnosti národů. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2011. ISBN 978-80-7325-245-8.
SMITH, D. Anthony. National Identity. London; New York: Penguin, 1991. ISBN 0-87417-204-7.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka podrobně představila svou diplomovou práci, blíže prezentovala výsledky výzkumu.
Diskuze proběhla k výzkumnému souboru, problematice postojů, chápání pojmu cizinec (doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D., PhDr. Hana Včelařová).
Studentka zodpověděla otázky vedoucího a oponenta.
Mgr. Pavla Andrysová, Ph.D. ocenila výběr tématu a entuziasmus studentky při prezentaci tématu.