Tato diplomová práce se zabývá multikulturní výchovou a problematikou jejího zakotvení ve výuce a v kurikulárních dokumentech. Teoretická část vymezuje základní pojmy a popi-suje pojetí a koncepce multikulturní výchovy. Dále vysvětluje význam a přínos multikul-turní výchovy v kontextu aktuální doby. Objasňuje zakotvení multikulturní výchovy v kurikulárních dokumentech a popisuje smysl a podobu jejího výskytu ve výuce. Praktická část má povahu smíšeného výzkumu a je zaměřena na zkoumání přítomnosti multikulturní výchovy na základních školách. V kvantitativní části se výzkum upíná k žákovi a snaží se zjistit, jaké jsou jeho názory na frekvenci, hloubku a kvalitu multikulturní výchovy. Část kvalitativní se orientuje na učitele a jejich stanoviska k této problematice. Snaží se rozkrýt pohled učitelů na smysl multikulturní výchovy a míru jejího zakotvení v kurikulárních dokumentech a ve výuce. Také se snaží o reflexi zkušeností, které učitelé v rámci multikulturní výchovy získávají.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with multicultural education and its implementation issues to education process and curricular documents. The theoretical part defines the basic concepts and describes approaches and conception of multicultural education. It also explains the importance and benefits of multicultural education in the context of the current period. It clarifies the anchoring of multicultural education in the curricula and describes the meaning and form of its occurrence in the education process. The practical part comprises mixed research and is focused on exploring the presence of multicultural education in elementary schools. The quantitative part of the research is clamped to the student and trying to figure out what are his views on the frequency, depth and quality of multicultural education. The qualitative part focuses on teachers and their attitudes on this issue. It tries to uncover the teacher's opinions on multicultural education and how much is that area anchored in the curriculum and in teaching. Also, it tries to reflect the experiences that teachers in the context of multicultural education receive.
Tato diplomová práce se zabývá multikulturní výchovou a problematikou jejího zakotvení ve výuce a v kurikulárních dokumentech. Teoretická část vymezuje základní pojmy a popi-suje pojetí a koncepce multikulturní výchovy. Dále vysvětluje význam a přínos multikul-turní výchovy v kontextu aktuální doby. Objasňuje zakotvení multikulturní výchovy v kurikulárních dokumentech a popisuje smysl a podobu jejího výskytu ve výuce. Praktická část má povahu smíšeného výzkumu a je zaměřena na zkoumání přítomnosti multikulturní výchovy na základních školách. V kvantitativní části se výzkum upíná k žákovi a snaží se zjistit, jaké jsou jeho názory na frekvenci, hloubku a kvalitu multikulturní výchovy. Část kvalitativní se orientuje na učitele a jejich stanoviska k této problematice. Snaží se rozkrýt pohled učitelů na smysl multikulturní výchovy a míru jejího zakotvení v kurikulárních dokumentech a ve výuce. Také se snaží o reflexi zkušeností, které učitelé v rámci multikulturní výchovy získávají.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with multicultural education and its implementation issues to education process and curricular documents. The theoretical part defines the basic concepts and describes approaches and conception of multicultural education. It also explains the importance and benefits of multicultural education in the context of the current period. It clarifies the anchoring of multicultural education in the curricula and describes the meaning and form of its occurrence in the education process. The practical part comprises mixed research and is focused on exploring the presence of multicultural education in elementary schools. The quantitative part of the research is clamped to the student and trying to figure out what are his views on the frequency, depth and quality of multicultural education. The qualitative part focuses on teachers and their attitudes on this issue. It tries to uncover the teacher's opinions on multicultural education and how much is that area anchored in the curriculum and in teaching. Also, it tries to reflect the experiences that teachers in the context of multicultural education receive.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k multikulturní výchově a jejímu zakotvení v kurikulárních dokumentech.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu prostřednictvím analýzy dokumentů a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k multikulturní výchově a jejímu zakotvení v kurikulárních dokumentech.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu prostřednictvím analýzy dokumentů a dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GRANT, Carl A. Multiculturalism in education and teaching: the selected works of Carl A. Grant. Abingdon: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015. ISBN 978-0-415-72447-0.
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. [cit. 2015-09-20]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/318_1_1.
PREISSOVÁ, Andrea, Martina CICHÁ a Lenka GULOVÁ. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŘÍČAŘOVÁ, Andrea. Multikulturní výchova - Tvořivé náměty pro výuku průřezových témat na 2. stupni ZŠ. Praha: RAABE, 2012. ISBN 978-80-87553-18-3.
Seznam doporučené literatury
GRANT, Carl A. Multiculturalism in education and teaching: the selected works of Carl A. Grant. Abingdon: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015. ISBN 978-0-415-72447-0.
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. [cit. 2015-09-20]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/318_1_1.
PREISSOVÁ, Andrea, Martina CICHÁ a Lenka GULOVÁ. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŘÍČAŘOVÁ, Andrea. Multikulturní výchova - Tvořivé náměty pro výuku průřezových témat na 2. stupni ZŠ. Praha: RAABE, 2012. ISBN 978-80-87553-18-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil svou diplomovou práci, blíže se zaměřil na výsledky výzkumu.
Diskuze proběhla k závěrům práce (doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.), student výsledky místy kvantifikoval.
doc. PhDr. Dana Knotová poukázala na limity výzkumu (nízký počet respondenů, široký výzkumný problém neumožňuje práci propracovat do hloubky, výsledky jiných studií jako východisko práce aj.).