Diplomová práce se zabývá postoji romských rodičů k výchově a vzdělávání v majoritní společnosti. Teoretická část nejprve vysvětluje teorii postojů a pojmy s nimi související, dále také jaký postoj zaujímají Romové ke vzdělávání. Seznamuje nás s Romy v českém vzdělávacím systému, popisuje způsob výchovy v romské rodině, jaké hodnoty Romové uznávají a v jakém prostředí žijí. Charakterizuje romského žáka na základní škole, zabývá se vztahy těchto dětí s pedagogy, jejich postavením v třídním kolektivu a jakým způsobem tráví volný čas. Praktická část zahrnuje smíšený výzkum prováděný prostřednictvím sémantického diferenciálu a polostrukturovaných rozhovorů. Cílem výzkumu je zjištění, jak se staví romští rodiče ke vzdělávání, jaký má pro ně vzdělání význam a jak hodnotí školu, kterou jejich děti navštěvují. Výzkum se dále zaměřuje na komunikaci rodičů s učiteli a slouží ke zjištění, zda své děti ve vzdělávání podporují a jak hodnotí volnočasové aktivity, které jsou dětem nabízeny.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the attitudes of Roma parents towards education in majority society. The theoretical part first explains the theory of attitudes and concepts related to them, and also the attitude of Roma to education. It introduces us to Roma in the czech educational system, it also describes the ways of education in Roma famillies, what values they recognise and the environment which they live in. It describes Roma student in elementary school, it deals with the relationship of these children with their teachers, their position in class and how they spend their leisure time. The practical part includes mixed research carried out through the semantic differrential and semi-structured interviews. The aim of the research is to determine what position Roma parents have towards education, what is the meaning of education for them and what they think of the school that their children attend. The research is also focused on communication between parents and teachers and it's used to determine whether they support their children in education and how they rate leisure activities that are offered to children.
Klíčová slova
postoje, předsudky a stereotypy, motivace, životní cíle, majoritní společnost, výchova, vzdělávání, vzdělání, učitel, rodiče, romský žák, sociálně znevýhodněný žák, mateřská škola, asistent pedagoga, základní škola, základní škola praktická, třídní kolektiv, volný čas
Klíčová slova v angličtině
attitudes, prejudices and stereotypes , motivation, life goals, majority society, nurture, education, teacher, parents, Roma pupil, socially disadvantaged pupil, kindergarten, teaching assistant, elementary school , practical elementary school, class team, leisure time
Rozsah průvodní práce
103 s. (175 176 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá postoji romských rodičů k výchově a vzdělávání v majoritní společnosti. Teoretická část nejprve vysvětluje teorii postojů a pojmy s nimi související, dále také jaký postoj zaujímají Romové ke vzdělávání. Seznamuje nás s Romy v českém vzdělávacím systému, popisuje způsob výchovy v romské rodině, jaké hodnoty Romové uznávají a v jakém prostředí žijí. Charakterizuje romského žáka na základní škole, zabývá se vztahy těchto dětí s pedagogy, jejich postavením v třídním kolektivu a jakým způsobem tráví volný čas. Praktická část zahrnuje smíšený výzkum prováděný prostřednictvím sémantického diferenciálu a polostrukturovaných rozhovorů. Cílem výzkumu je zjištění, jak se staví romští rodiče ke vzdělávání, jaký má pro ně vzdělání význam a jak hodnotí školu, kterou jejich děti navštěvují. Výzkum se dále zaměřuje na komunikaci rodičů s učiteli a slouží ke zjištění, zda své děti ve vzdělávání podporují a jak hodnotí volnočasové aktivity, které jsou dětem nabízeny.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the attitudes of Roma parents towards education in majority society. The theoretical part first explains the theory of attitudes and concepts related to them, and also the attitude of Roma to education. It introduces us to Roma in the czech educational system, it also describes the ways of education in Roma famillies, what values they recognise and the environment which they live in. It describes Roma student in elementary school, it deals with the relationship of these children with their teachers, their position in class and how they spend their leisure time. The practical part includes mixed research carried out through the semantic differrential and semi-structured interviews. The aim of the research is to determine what position Roma parents have towards education, what is the meaning of education for them and what they think of the school that their children attend. The research is also focused on communication between parents and teachers and it's used to determine whether they support their children in education and how they rate leisure activities that are offered to children.
Klíčová slova
postoje, předsudky a stereotypy, motivace, životní cíle, majoritní společnost, výchova, vzdělávání, vzdělání, učitel, rodiče, romský žák, sociálně znevýhodněný žák, mateřská škola, asistent pedagoga, základní škola, základní škola praktická, třídní kolektiv, volný čas
Klíčová slova v angličtině
attitudes, prejudices and stereotypes , motivation, life goals, majority society, nurture, education, teacher, parents, Roma pupil, socially disadvantaged pupil, kindergarten, teaching assistant, elementary school , practical elementary school, class team, leisure time
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti výchovy a vzdělávání Romů, postojů romských rodičů ke vzdělávání a jejich komunikace se školou.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu metodou rozhovoru a dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti výchovy a vzdělávání Romů, postojů romských rodičů ke vzdělávání a jejich komunikace se školou.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu metodou rozhovoru a dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
BAKALÁŘ, Petr. Psychologie Romů. Praha: Votobia, 2004. ISBN 80-7220- 180-8.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. 2. vyd. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0277-0.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
BAKALÁŘ, Petr. Psychologie Romů. Praha: Votobia, 2004. ISBN 80-7220- 180-8.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. 2. vyd. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0277-0.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila základní teoretická východiska diplomové práce a pohovořila o praktické části a metodologii výzkumného šetření. Uvedla cíle kvantitativního výzkumu. Následně studentka uvedla realizaci výzkumu, druh výzkumu - smíšený výzkum. Následně byly prezentovány výsledky výzkumu, dvojrozměrné sémantické pole. Studentka byla dobře připravená a prezentovala zajímavé výsledky kvalitativní i kvantitativní části. Na závěr studentka odpověděla na otázky o obhajobě (limity práce, zkreslení, aj). Předsedkyně komise se doptávala na pojem postoj a názor, tedy na stanovení rozdílu.