Bakalářská práce se věnuje migraci cizinců. Česká republika je pro migranty především zemí tranzitní, no nastávají stále častěji případy, kdy jde u migranta o zemi cílovou.S migrací cizinců do České republiky souvisí přijetí jejich odlišné kultury českou majoritní společností. Zde se pro migranty jeví problematickou jejich nedostatečná jazyková dovednost mluvit česky.
Cílem práce bylo zjistit, popsat a analyzovat jazykové potřeby dětí cizinců vzhledem k jejich výchově a vzdělávání ve škole k překonání kulturních bariér. Ke zkoumání byla využita kvalitativní strategie, metoda Focus Groups. Součástí práce je také aplikační výstup v podobě návrhu inkluzivní edukace dětí migrantů a cizinců.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on migration of foreigners in times when the Czech Republic has been changing from the transit country into destination country, which is caused, among other things, by improving economic situation in the republic. To the issue of foreigners migrating to the Czech Republic the acceptance of foreign culture by majority is connected. In this case poor Czech language skills seem to cause problems for migrants.
The aim of this thesis is to determine, describe, and analyse foreigners' children language needs, considering their upbringing and school education, in order to overcome cultural barriers. Qualitative strategy Focus Groups method is used for research here. The thesis includes also an application outcome that forms an inclusive education proposal for foreigners' children.
Bakalářská práce se věnuje migraci cizinců. Česká republika je pro migranty především zemí tranzitní, no nastávají stále častěji případy, kdy jde u migranta o zemi cílovou.S migrací cizinců do České republiky souvisí přijetí jejich odlišné kultury českou majoritní společností. Zde se pro migranty jeví problematickou jejich nedostatečná jazyková dovednost mluvit česky.
Cílem práce bylo zjistit, popsat a analyzovat jazykové potřeby dětí cizinců vzhledem k jejich výchově a vzdělávání ve škole k překonání kulturních bariér. Ke zkoumání byla využita kvalitativní strategie, metoda Focus Groups. Součástí práce je také aplikační výstup v podobě návrhu inkluzivní edukace dětí migrantů a cizinců.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on migration of foreigners in times when the Czech Republic has been changing from the transit country into destination country, which is caused, among other things, by improving economic situation in the republic. To the issue of foreigners migrating to the Czech Republic the acceptance of foreign culture by majority is connected. In this case poor Czech language skills seem to cause problems for migrants.
The aim of this thesis is to determine, describe, and analyse foreigners' children language needs, considering their upbringing and school education, in order to overcome cultural barriers. Qualitative strategy Focus Groups method is used for research here. The thesis includes also an application outcome that forms an inclusive education proposal for foreigners' children.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- migraci cizinců do České republiky;
- potíže s přijetím odlišné kultury majoritní společností, kde se problematickou jeví nedostatečná schopnost migrantů mluvit česky.
Cílem práce bude zjistit, popsat a analyzovat jazykové potřeby dětí cizinců vzhledem k jejich výchově a vzdělávání ve škole k překonání kulturních bariér.
Ke zkoumání bude využita kvalitativní strategie, metoda Focus Groups. Práce může mít také aplikační výstup v podobě návrhu inkluzivní edukace dětí cizinců ve vybrané škole.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- migraci cizinců do České republiky;
- potíže s přijetím odlišné kultury majoritní společností, kde se problematickou jeví nedostatečná schopnost migrantů mluvit česky.
Cílem práce bude zjistit, popsat a analyzovat jazykové potřeby dětí cizinců vzhledem k jejich výchově a vzdělávání ve škole k překonání kulturních bariér.
Ke zkoumání bude využita kvalitativní strategie, metoda Focus Groups. Práce může mít také aplikační výstup v podobě návrhu inkluzivní edukace dětí cizinců ve vybrané škole.
Seznam doporučené literatury
MORGAN, L. Ohniskové skupiny jako metoda Kvalitativního výzkumu. Přel. Jana Kratochvílová. Boskovice: Sdružení SCAN. Přel. z: Focus Groups as Qualitative research, 104 s. 2001. ISBN 80-85834-77-4.
RÁKOCZYOVÁ, M; TRBOLA , R. (EDS.). Sociální integrace přistěhovalců v České republice. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství Slon, 309 s. 2009. ISBN 978-80-7419-023-0.
ŠIŠKOVÁ, T. (ed). Menšiny a migranti v České republice: My a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 188 s. 2001. ISBN 80-7178-648-9.
TRBOLA, R; RÁKOCZYOVÁ, M. (EDS.). Institucionální podmínky sociální integrace cizinců v ČR I. 1. vyd. Brno: Barrister & Principál, 181 s. 2011. ISBN 978-80-87474-19-8.
Další literatura bude průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
MORGAN, L. Ohniskové skupiny jako metoda Kvalitativního výzkumu. Přel. Jana Kratochvílová. Boskovice: Sdružení SCAN. Přel. z: Focus Groups as Qualitative research, 104 s. 2001. ISBN 80-85834-77-4.
RÁKOCZYOVÁ, M; TRBOLA , R. (EDS.). Sociální integrace přistěhovalců v České republice. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství Slon, 309 s. 2009. ISBN 978-80-7419-023-0.
ŠIŠKOVÁ, T. (ed). Menšiny a migranti v České republice: My a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 188 s. 2001. ISBN 80-7178-648-9.
TRBOLA, R; RÁKOCZYOVÁ, M. (EDS.). Institucionální podmínky sociální integrace cizinců v ČR I. 1. vyd. Brno: Barrister & Principál, 181 s. 2011. ISBN 978-80-87474-19-8.
Další literatura bude průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Vaňková: Je lepší kombinovat výuku jazyka pro děti ve škole i s přípravnými kurzy?