Způsob, jakým každodenně zasahují internetové sociální sítě do naších životů, se jejich vývojem za několik posledních let výrazně změnil. Se stoupající dostupností internetu a klesající tržní cenou komunikačních prostředků, došlo k rapidnímu nárůstu počtu uživatelů těchto sítí. Společně s vytvářením virtuálního světa uvnitř nekonečného kyberprostoru se začaly vyvíjet novodobé patologie související s tímto prostředím. Tato bakalářská práce si klade za cíl zjistit, do jaké míry zasahují tyto patologie do vyvíjejících se osobností žáků a jak jsou žáci na vypořádání se s těmito patologiemi připraveni. Součástí předkládané bakalářské práce je kvantitativní výzkum zjišťující tyto fakta.
Anotace v angličtině
The way Internet-based social networks daily influence our lives has changed significantly over the past few years, particularly due the these networks' evolution. The Internet has become more available and the market price of communication means has dropped. That led to a rapid increase in the number of social network users. Together with the creation of a virtual world within the infinite cyber space new-era pathologies emerged. The objective of this thesis is to determine to what extent these new-era pathologies influence the development of pupils' personalities, and if and what way are pupils ready to deal with these pathologies. Tailored quantitative research forms a part of this thesis. This research provided the data used to support the thesis conclusions.
Způsob, jakým každodenně zasahují internetové sociální sítě do naších životů, se jejich vývojem za několik posledních let výrazně změnil. Se stoupající dostupností internetu a klesající tržní cenou komunikačních prostředků, došlo k rapidnímu nárůstu počtu uživatelů těchto sítí. Společně s vytvářením virtuálního světa uvnitř nekonečného kyberprostoru se začaly vyvíjet novodobé patologie související s tímto prostředím. Tato bakalářská práce si klade za cíl zjistit, do jaké míry zasahují tyto patologie do vyvíjejících se osobností žáků a jak jsou žáci na vypořádání se s těmito patologiemi připraveni. Součástí předkládané bakalářské práce je kvantitativní výzkum zjišťující tyto fakta.
Anotace v angličtině
The way Internet-based social networks daily influence our lives has changed significantly over the past few years, particularly due the these networks' evolution. The Internet has become more available and the market price of communication means has dropped. That led to a rapid increase in the number of social network users. Together with the creation of a virtual world within the infinite cyber space new-era pathologies emerged. The objective of this thesis is to determine to what extent these new-era pathologies influence the development of pupils' personalities, and if and what way are pupils ready to deal with these pathologies. Tailored quantitative research forms a part of this thesis. This research provided the data used to support the thesis conclusions.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vznik, vývoj a účel sociálních sítí;
- na dopad sociálních sítí na psychický vývoj dítěte;
- na patologie sociálních sítí;
- na kyberšikanu.
Jako součást bakalářské práce bude realizovaný kvantitativní výzkum formou standardizovaného dotazníku s polouzavřenými otázkami, kdy výsledky budou rozděleny s ohledem na věk.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vznik, vývoj a účel sociálních sítí;
- na dopad sociálních sítí na psychický vývoj dítěte;
- na patologie sociálních sítí;
- na kyberšikanu.
Jako součást bakalářské práce bude realizovaný kvantitativní výzkum formou standardizovaného dotazníku s polouzavřenými otázkami, kdy výsledky budou rozděleny s ohledem na věk.
Seznam doporučené literatury
Čamek, Jakub. Fenomén Facebook. Praha: Jakub Čamek, 2010.
Eckertová, Lenka. Dočekal, Daniel. Bezpečnost dětí na Internetu. Brno: Computer Press, 2013.
Kirkpatrick, David. Pod vlivem Facebooku. Brno: Albatros, 2014.
Rogers, Vanessa. Kyberšikana. Praha: Portál, 2011.
Sieberg, Daniel. Digitální dieta. Praha: Synergie, 2014.
Ševčíková, Anna a kolektiv. Děti a dospívající online Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2015.
Další případná použitá literatura bude doplněna do projektu bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Čamek, Jakub. Fenomén Facebook. Praha: Jakub Čamek, 2010.
Eckertová, Lenka. Dočekal, Daniel. Bezpečnost dětí na Internetu. Brno: Computer Press, 2013.
Kirkpatrick, David. Pod vlivem Facebooku. Brno: Albatros, 2014.
Rogers, Vanessa. Kyberšikana. Praha: Portál, 2011.
Sieberg, Daniel. Digitální dieta. Praha: Synergie, 2014.
Ševčíková, Anna a kolektiv. Děti a dospívající online Vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2015.
Další případná použitá literatura bude doplněna do projektu bakalářské práce.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Jak byste dětem omezoval a nahradil čas, který tráví na sociálních sítích?