Bakalářská práce se zabývá možnostmi ovlivňování klimatu střední školy ve vztahu ke kultuře školy. V teoretické části práce jsou vymezeny pojmy jako klima školy, kultura školy a inkluze ve škole, se zaměřením na sociální klima ve školském prostředí. Dále je popsána historie celodenního výchovného systému a současné zájmové vzdělávání.
V praktické části práce je obsažena analýza a popis způsobů vlivu kvality sociálního klima školy na kulturu školy. Součástí práce je výzkum formou kvalitativní strategie ve vybrané střední škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with possibilities of influence on school climate in connection to school culture. The theoretical part defines terms such as school climate, school culture and inclusion at school, with focus on social climate at schools in general. The thesis also presents history of a daylong educational system and contemporary leisure time education.
The practical part contains an analysis and a description of possible ways of influence of quality of social climate on school culture. The thesis contains a qualitative research conducted at a particular school.
Klíčová slova
sociální klima školy, kultura školy, klima ve škole, střední škola, ovlivňování, prostředí, žáci, pedagogové
Klíčová slova v angličtině
social climate of a school, school culture, school climate, high school, influence, school environment, pupils, teachers
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi ovlivňování klimatu střední školy ve vztahu ke kultuře školy. V teoretické části práce jsou vymezeny pojmy jako klima školy, kultura školy a inkluze ve škole, se zaměřením na sociální klima ve školském prostředí. Dále je popsána historie celodenního výchovného systému a současné zájmové vzdělávání.
V praktické části práce je obsažena analýza a popis způsobů vlivu kvality sociálního klima školy na kulturu školy. Součástí práce je výzkum formou kvalitativní strategie ve vybrané střední škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with possibilities of influence on school climate in connection to school culture. The theoretical part defines terms such as school climate, school culture and inclusion at school, with focus on social climate at schools in general. The thesis also presents history of a daylong educational system and contemporary leisure time education.
The practical part contains an analysis and a description of possible ways of influence of quality of social climate on school culture. The thesis contains a qualitative research conducted at a particular school.
Klíčová slova
sociální klima školy, kultura školy, klima ve škole, střední škola, ovlivňování, prostředí, žáci, pedagogové
Klíčová slova v angličtině
social climate of a school, school culture, school climate, high school, influence, school environment, pupils, teachers
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na objasnění základních principů: sociální klima školy, kultura školy, střední škola, inkluze ve škole, faktory ovlivňující klima ve škole, typy klimatu školy, vztah žáků a pedagogů školy ke klimatu školy, působení klimatu školy na žáky a pedagogy této školy;
- na zjišťování možností ovlivňování a zkoumání klimatu střední školy ve vztahu ke zlepšování kultury školy, využití poznatků o sociálním klimatu a kultuře školy v práci pedagogů ve školách.
Součástí práce bude výzkum formou kvalitativní strategie, půjde o etnografický výzkum s pasportizací vybrané střední školy. Sběr dat se uskuteční metodou foto-hodnocení a data budou kvalitativně analyzována.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na objasnění základních principů: sociální klima školy, kultura školy, střední škola, inkluze ve škole, faktory ovlivňující klima ve škole, typy klimatu školy, vztah žáků a pedagogů školy ke klimatu školy, působení klimatu školy na žáky a pedagogy této školy;
- na zjišťování možností ovlivňování a zkoumání klimatu střední školy ve vztahu ke zlepšování kultury školy, využití poznatků o sociálním klimatu a kultuře školy v práci pedagogů ve školách.
Součástí práce bude výzkum formou kvalitativní strategie, půjde o etnografický výzkum s pasportizací vybrané střední školy. Sběr dat se uskuteční metodou foto-hodnocení a data budou kvalitativně analyzována.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1997.
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Havlíčkův Brod: Grada publishing a.s., 2010.
FRIEDL, A. Školské zákony. Praha: Eurounion, 2005.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
HORŃÁKOVÁ, M. Kroky k inkluzívnej škole. Ružomberok: Verbum, 2014.
JANOŠKO, P., NESLUŠANOVÁ, S. Škola s inkluzívnou klímou. Ružomberok: Verbum, 2014.
PETLÁK, E. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, 2006.
PRŮCHA, J.,WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995.
ŠVEC, Š a kolektiv. Metodologie věd o výchově. Kvantitativně - scientické a kvalitativně - humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1997.
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Havlíčkův Brod: Grada publishing a.s., 2010.
FRIEDL, A. Školské zákony. Praha: Eurounion, 2005.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
HORŃÁKOVÁ, M. Kroky k inkluzívnej škole. Ružomberok: Verbum, 2014.
JANOŠKO, P., NESLUŠANOVÁ, S. Škola s inkluzívnou klímou. Ružomberok: Verbum, 2014.
PETLÁK, E. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, 2006.
PRŮCHA, J.,WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995.
ŠVEC, Š a kolektiv. Metodologie věd o výchově. Kvantitativně - scientické a kvalitativně - humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Ocetková: Podle čeho jste stanovila pozitivní a negativní kategorie?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
dr. Vaňková: Poskytla jste Vaši práci vedení školy a jaké jsou reakce? - odpověděla vyčerpávajícím způsobem