Diplomová práce se zabývá analýzou pohybových aktivit v nabídce zájmových činností mateřských škol a jejich skutečnou realizací. Teoretická část popisuje vývoj předškolního dítěte, charakterizuje pohyb obecně, jeho význam pro předškolní dítě a popisuje pohybové aktivity ve vztahu k předškolnímu vzdělávání. V závěru jsou popsány zájmové činnosti z teoretického hlediska a následné propojení s předškolním vzděláváním.
Praktická část analyzuje nabídku pohybových aktivit v zájmových činnostech MŠ a násled-ně porovnává s reálným stavem těchto nabídek a zjištěným zájmem rodičů. Údaje byly zís-kány dotazníkovým šetřením a analýzou dokumentů mateřských škol.
Anotace v angličtině
This masters dissertation deals with analysis between - physical activities which are adverti-sed by kindergartens, as they should be covered in their leisure activities program - and their actual realisation after. The teoretical part is covering development of a preschool child, general characteristics of a movement and the importance of movement for a pre-school child. Furthermore it describes physical activities in relation with a preschool educa-tion. The conclusion describes the theory of leisure activities and its connectiction with a preschool education.
The practical part analyses offerings of physical activities in kindergartens and consequent-ly it compares results with actual conditions and the interest of parrents. Data were collec-ted by a survey research and analysis of kindergarten documents.
Klíčová slova
Pohyb, pohybové aktivity, zájem, zájmové činnosti, nabídka, rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Diplomová práce se zabývá analýzou pohybových aktivit v nabídce zájmových činností mateřských škol a jejich skutečnou realizací. Teoretická část popisuje vývoj předškolního dítěte, charakterizuje pohyb obecně, jeho význam pro předškolní dítě a popisuje pohybové aktivity ve vztahu k předškolnímu vzdělávání. V závěru jsou popsány zájmové činnosti z teoretického hlediska a následné propojení s předškolním vzděláváním.
Praktická část analyzuje nabídku pohybových aktivit v zájmových činnostech MŠ a násled-ně porovnává s reálným stavem těchto nabídek a zjištěným zájmem rodičů. Údaje byly zís-kány dotazníkovým šetřením a analýzou dokumentů mateřských škol.
Anotace v angličtině
This masters dissertation deals with analysis between - physical activities which are adverti-sed by kindergartens, as they should be covered in their leisure activities program - and their actual realisation after. The teoretical part is covering development of a preschool child, general characteristics of a movement and the importance of movement for a pre-school child. Furthermore it describes physical activities in relation with a preschool educa-tion. The conclusion describes the theory of leisure activities and its connectiction with a preschool education.
The practical part analyses offerings of physical activities in kindergartens and consequent-ly it compares results with actual conditions and the interest of parrents. Data were collec-ted by a survey research and analysis of kindergarten documents.
Klíčová slova
Pohyb, pohybové aktivity, zájem, zájmové činnosti, nabídka, rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky pohybových aktivit dětí v předškolním věku.
Vymezení teoretických východisek z oblasti pohybových aktivit a zájmových činností dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou obsahové analýzy školních dokumentů a prezentačních materiálů mateřské školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky pohybových aktivit dětí v předškolním věku.
Vymezení teoretických východisek z oblasti pohybových aktivit a zájmových činností dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou obsahové analýzy školních dokumentů a prezentačních materiálů mateřské školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2009, 146 s. ISBN 978-80-86307-88-6.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 239 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
CHARLESWORTH, Rosalind. Understanding child development. 9th edition. Australia: Wadsworth Cengage Learning, 2014, xvi, 557 stran. ISBN 978-1-133-58982-2.
MIKLÁNKOVÁ, Ludmila. Environmentální stimuly v pohybové aktivitě dětí předškolního věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, 168 s. ISBN 978-80-244-2331-9.
TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar a Marika ANTONOVA. Vybrané aplikované pohybové aktivity: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 185 s. ISBN 978-80-210-6719-6.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2009, 146 s. ISBN 978-80-86307-88-6.
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 239 s. ISBN 978-80-7367-473-1.
CHARLESWORTH, Rosalind. Understanding child development. 9th edition. Australia: Wadsworth Cengage Learning, 2014, xvi, 557 stran. ISBN 978-1-133-58982-2.
MIKLÁNKOVÁ, Ludmila. Environmentální stimuly v pohybové aktivitě dětí předškolního věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, 168 s. ISBN 978-80-244-2331-9.
TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar a Marika ANTONOVA. Vybrané aplikované pohybové aktivity: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 185 s. ISBN 978-80-210-6719-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala podrobně svou diplomovou práci, měla však obtíže s formulací závěrů práce. Vedoucí práce dr. Pacholík shrnul pozitiva i připomínky k teoretické i empirické části práce. Oponent prof. Gavora vytkl v posudku práce především odklon od zamýšlené analýzy směrem ke srovnávání nabídky a poptávky zájmových kroužků. Studentka zodpovídala dále otázky uvedené v posudcích diplomové práce, přičemž se ukázalo, že studentka nevnímala zásadní rozdíl mezi zájmovými činnostmi a kroužky. Nedokázala dále vysvětlit rozdíl mezi pohybovou kompetencí a gramotností včetně uvedení zdroje, z něhož v práci čerpala.