Tato diplomová práce se zabývá tématem alternativního vzdělávání. V teoretické části si budeme definovat pojem alternativní škola a ukážeme si, jaké typy alternativních škol rozlišujeme. Následně prezentujeme několik sociálních pedagogů, kteří alternativní prvky ve své výuce používali. V druhé kapitole vyjmenujeme konkrétní typy alternativních škol, a ty stručně představíme. Třetí kapitola je věnována Václavu Příhodovi a jeho reformní pedagogice. Praktická část diplomové práce pomocí kvantitativního výzkumu zjišťuje, jaký je názor pedagogů na alternativní vzdělávání a zda sami některé prvky ve své výuce používají.
Annotation in English
This thesis deals with the topic of alternative education. In the theoretical part we define the term alternative school and explore what types of alternative schools there are. Subsequently We present several social pedagogues who used those alternative elements within their teaching. In the second chapter we mention some specific types of alternative schools, and you briefly introduce. The third chapter is dedicated to Václav Příhoda and his reform pedagogy. In the practical part I find out what is the opinion of teachers on alternative education and whether they use some of its elements in their teaching themselves by the quantitative research method.
Keywords
Alternativní pedagogika, Daltonský plán, Freinetovská škola, Jenský plán, Montessori pedagogika, reformní pedagogika, typy alternativních škol, Václav Příhoda, Waldorfská pedagogika.
Keywords in English
Alternative Education, Dalton Plan, Freinet school, Jenaplan schools, Montessori education, education reform, the types of alternative schools, Václav Příhoda, Waldorf pedagogy.
Length of the covering note
85 s. (119 657 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá tématem alternativního vzdělávání. V teoretické části si budeme definovat pojem alternativní škola a ukážeme si, jaké typy alternativních škol rozlišujeme. Následně prezentujeme několik sociálních pedagogů, kteří alternativní prvky ve své výuce používali. V druhé kapitole vyjmenujeme konkrétní typy alternativních škol, a ty stručně představíme. Třetí kapitola je věnována Václavu Příhodovi a jeho reformní pedagogice. Praktická část diplomové práce pomocí kvantitativního výzkumu zjišťuje, jaký je názor pedagogů na alternativní vzdělávání a zda sami některé prvky ve své výuce používají.
Annotation in English
This thesis deals with the topic of alternative education. In the theoretical part we define the term alternative school and explore what types of alternative schools there are. Subsequently We present several social pedagogues who used those alternative elements within their teaching. In the second chapter we mention some specific types of alternative schools, and you briefly introduce. The third chapter is dedicated to Václav Příhoda and his reform pedagogy. In the practical part I find out what is the opinion of teachers on alternative education and whether they use some of its elements in their teaching themselves by the quantitative research method.
Keywords
Alternativní pedagogika, Daltonský plán, Freinetovská škola, Jenský plán, Montessori pedagogika, reformní pedagogika, typy alternativních škol, Václav Příhoda, Waldorfská pedagogika.
Keywords in English
Alternative Education, Dalton Plan, Freinet school, Jenaplan schools, Montessori education, education reform, the types of alternative schools, Václav Příhoda, Waldorf pedagogy.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k danému tématu.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti alternativního školství a pedagogiky Václava Příhody.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k danému tématu.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti alternativního školství a pedagogiky Václava Příhody.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9.
PŘÍHODA, Václav. Myšlenka jednotné školy. Praha: Orbis, 1948. ISBN neuvedeno.
PŘÍHODA, Václav. Racionalizace školství: Funkcionální organisace školské soustavy. Praha: Orbis, 1930. ISBN neuvedeno.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-901740-4-3.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9.
PŘÍHODA, Václav. Myšlenka jednotné školy. Praha: Orbis, 1948. ISBN neuvedeno.
PŘÍHODA, Václav. Racionalizace školství: Funkcionální organisace školské soustavy. Praha: Orbis, 1930. ISBN neuvedeno.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-901740-4-3.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila diplomovou práci na téma Alternativní školy a reformní pedagogika Václava Příhody. Konkrétně prezentovala design výzkum (výzkumné otázky, výzkumný soubor a nástroje pro sběr dat). Studentka uvedla výsledky výzkumného šetření. Zodpověděla otázky k obhajobě. Dr. Hrbáčková: měli učitelé představu, co myslíte pod určitými pojmy v dotazníku? Myslím že, ano, jelikož jsem udělala předvýzkum. Dr. Hrbáčková upozornila na chybnou koncepci výzkumného nástroje. Informace, které studentka získala jsou dle vyjádření komise povrchní.