V diplomové práci se zabýváme diagnostikou klimatu školy. Cílem práce je zjistit, jak žáci a pedagogové školy vnímají interpersonální vztahy, jak jsou spokojeni se školou, zda školu rádi navštěvují. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické.
V teoretické části se zabýváme charakteristikou pojmů souvisejících s klimatem školy, jeho typologií. Následně charakterizujeme faktory ovlivňující klima školy. Teoretické poznatky jsme využili v praktické části. Praktická část se zabývá výzkumem a analýzou klimatu školy. Ke sběru dat jsme využili dotazníkové šetření. Výsledky práce byly dále uplatněny v rámci minimálního preventivního programu školy jako součást autoevaluace školy a podklad pro případné zlepšení.
Anotace v angličtině
My diploma work is dealing with diagnostics of school climate. To find out how pupils and their teachers perceive interpersonal relationships, how they are satisfied with school and if they are glad to attend it, is the main target of my project. Diploma work is divided into two parts, theoretical and practical.
Theoretical part is dealing with characteristic of terms which are conected with school cli-mate and its typology. I try to describe factors which can influence the school climate. Theoretical findings were used in the practical part. Practical part is dealing with research and analysis of school climate. I used the questionnare for the collection of information. Results of my research were used within minimal preventive school programme as a part of school evaluation and as a resource material for potential improvement.
Klíčová slova
klima školy, typy klimatu, faktory klimatu školy, kvantitativní výzkum, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
school climate, types of climate, factors of school climate, quantitative research, questionnare survey
Rozsah průvodní práce
72 s. (114 964 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci se zabýváme diagnostikou klimatu školy. Cílem práce je zjistit, jak žáci a pedagogové školy vnímají interpersonální vztahy, jak jsou spokojeni se školou, zda školu rádi navštěvují. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické.
V teoretické části se zabýváme charakteristikou pojmů souvisejících s klimatem školy, jeho typologií. Následně charakterizujeme faktory ovlivňující klima školy. Teoretické poznatky jsme využili v praktické části. Praktická část se zabývá výzkumem a analýzou klimatu školy. Ke sběru dat jsme využili dotazníkové šetření. Výsledky práce byly dále uplatněny v rámci minimálního preventivního programu školy jako součást autoevaluace školy a podklad pro případné zlepšení.
Anotace v angličtině
My diploma work is dealing with diagnostics of school climate. To find out how pupils and their teachers perceive interpersonal relationships, how they are satisfied with school and if they are glad to attend it, is the main target of my project. Diploma work is divided into two parts, theoretical and practical.
Theoretical part is dealing with characteristic of terms which are conected with school cli-mate and its typology. I try to describe factors which can influence the school climate. Theoretical findings were used in the practical part. Practical part is dealing with research and analysis of school climate. I used the questionnare for the collection of information. Results of my research were used within minimal preventive school programme as a part of school evaluation and as a resource material for potential improvement.
Klíčová slova
klima školy, typy klimatu, faktory klimatu školy, kvantitativní výzkum, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
school climate, types of climate, factors of school climate, quantitative research, questionnare survey
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke klimatu školy, jeho typologii a diagnostice.
Realizace kvantitavního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke klimatu školy, jeho typologii a diagnostice.
Realizace kvantitavního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, C. S.: The Search for School Climate: A Review of the Research. Review of Educational Research 1982. ISSN 0034-6543.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-70041-699-2.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, 2006. ISBN 80-89018-97-1.
Seznam doporučené literatury
ANDERSON, C. S.: The Search for School Climate: A Review of the Research. Review of Educational Research 1982. ISSN 0034-6543.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-70041-699-2.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, 2006. ISBN 80-89018-97-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce, dále se zaměřila na praktickou část práce. Blíže se studentka věnovala analýze získaných dat a prezentaci závěrů práce. Studentka adekvátně zodpověděla otázky k obhajobě od vedoucího a oponenta práce. Diskuze byla zaměřena na zvolený výzkumný nástroj.