Diplomová práce je zaměřena na vztahy mezi generacemi a význam mezigeneračního učení. V teoretické části se věnujeme mezigeneračnímu soužití v rodině. Charakterizujeme mezigenerační rozdíly z pohledu vývojové psychologie. Zabýváme se mezigenerační solidaritou, mezigeneračními konflikty a ageismem. Popisujeme demografické stárnutí populace. Zaměřujeme se na vysvětlení pojmu mezigenerační učení, na mezigenerační učení v rodině a na mezigenerační kurzy a programy. V praktické části diplomové práce je realizován kvantitativní výzkum, který je proveden technikou dotazníku. Cílem výzkumu je zjistit, jak příslušníci jednotlivých generací vnímají své vzájemné vztahy. Budeme zjišťovat, jak probíhá mezigenerační učení a vzájemná pomoc v rodinách. Objasníme, jaké jsou zkušenosti s věkovou diskriminací a jak lidé vnímají stáří. Na závěr budeme zjišťovat, jaký je zájem o mezigenerační kurzy.
Anotace v angličtině
Dissertation is concerned with the relationships between generations and the importance of intergenerational learning. The theoretical part is focused on intergenerational coexistence in the family. We characterize the generational differences in terms of developmental psychology. We concerned intergenerational solidarity, conflict and ageism. We describe the demographic aging of the population. We focus on the explanation of concept of intergenerational learning, intergenerational family learning and courses and programmes. In the practical part of the thesis is realized the research that is carried out a questionnaire. The research aims to find out how members of different generations perceive their relationships. We will investigate how is going on intergenerational learning and mutual assistance in families. We will explain what are the experience with age discrimination and how people perceive old age. In conclusion, we will examine what is the interest of intergenerational courses.
Klíčová slova
ageismus, generace, mezigenerační solidarita, mezigenerační učení, mezigenerační vztahy, stárnutí populace
Klíčová slova v angličtině
ageism, generation, intergenerational solidarity, intergenerational learning, intergenerational relation, ageing society
Rozsah průvodní práce
99 s. (160 951 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na vztahy mezi generacemi a význam mezigeneračního učení. V teoretické části se věnujeme mezigeneračnímu soužití v rodině. Charakterizujeme mezigenerační rozdíly z pohledu vývojové psychologie. Zabýváme se mezigenerační solidaritou, mezigeneračními konflikty a ageismem. Popisujeme demografické stárnutí populace. Zaměřujeme se na vysvětlení pojmu mezigenerační učení, na mezigenerační učení v rodině a na mezigenerační kurzy a programy. V praktické části diplomové práce je realizován kvantitativní výzkum, který je proveden technikou dotazníku. Cílem výzkumu je zjistit, jak příslušníci jednotlivých generací vnímají své vzájemné vztahy. Budeme zjišťovat, jak probíhá mezigenerační učení a vzájemná pomoc v rodinách. Objasníme, jaké jsou zkušenosti s věkovou diskriminací a jak lidé vnímají stáří. Na závěr budeme zjišťovat, jaký je zájem o mezigenerační kurzy.
Anotace v angličtině
Dissertation is concerned with the relationships between generations and the importance of intergenerational learning. The theoretical part is focused on intergenerational coexistence in the family. We characterize the generational differences in terms of developmental psychology. We concerned intergenerational solidarity, conflict and ageism. We describe the demographic aging of the population. We focus on the explanation of concept of intergenerational learning, intergenerational family learning and courses and programmes. In the practical part of the thesis is realized the research that is carried out a questionnaire. The research aims to find out how members of different generations perceive their relationships. We will investigate how is going on intergenerational learning and mutual assistance in families. We will explain what are the experience with age discrimination and how people perceive old age. In conclusion, we will examine what is the interest of intergenerational courses.
Klíčová slova
ageismus, generace, mezigenerační solidarita, mezigenerační učení, mezigenerační vztahy, stárnutí populace
Klíčová slova v angličtině
ageism, generation, intergenerational solidarity, intergenerational learning, intergenerational relation, ageing society
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice vztahů mezi generacemi, mezigeneračnímu učení a charakteristice jednotlivých věkových období v životě člověka.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice vztahů mezi generacemi, mezigeneračnímu učení a charakteristice jednotlivých věkových období v životě člověka.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CIBULEC, Jindřich. Soužití tří generací. Praha: Práce, 1980.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Sociální gerontologie. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-900-8.
JEŘÁBEK, Hynek. Mezigenerační solidarita v péči o seniory. Praha: Slon, 2013. ISBN 978-80-7419-117-6.
MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Radosti a strasti prarodičů, aneb když máme vnoučata. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-455-X.
RABUŠICOVÁ, Milada a kol. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
Seznam doporučené literatury
CIBULEC, Jindřich. Soužití tří generací. Praha: Práce, 1980.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Sociální gerontologie. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-900-8.
JEŘÁBEK, Hynek. Mezigenerační solidarita v péči o seniory. Praha: Slon, 2013. ISBN 978-80-7419-117-6.
MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Radosti a strasti prarodičů, aneb když máme vnoučata. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-455-X.
RABUŠICOVÁ, Milada a kol. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce uvedla teoretická východiska práce, dále se věnovala praktické části práce, výzkumným otázkám a stanoveným hypotézám. Dále byly představeny výsledky analýzy a celkové závěry práce. Studentka se zaměřila i na možné rozšíření výzkumu. Na závěr se studentka věnovala otázkám k obhajobě od oponenta a vedoucí práce. Diskuze byla zaměřena na samotné téma práce a pojem učení i absenci sociální pedagogiky či andragogiky (doc. Bakošová). Dále byl rozebrán výzkumný cíl ve vztahu k dílčím cílům. Dílčí cíle v práci absentují (dr. Petr Šafránková). Studentka na otázky reagovala.