Bakalářská práce se zabývá vlivem reklamních sdělení na děti předškolního věku a rolí těchto dětí v nákupním rozhodovacím procesu rodiny. Hlavním cílem je získat informace o tom, do jaké míry jsou předškolní děti ovlivněny reklamou, které role týkající se rodinného nákupního rozhodovacího procesu děti ztvárňují a jak velké je jejich slovo při nákupním rozhodování. Práce je rozdělena dvou částí. Teoretická část poskytuje informace o reklamě, její historii a typech médií. Popisuje fáze nákupního rozhodovacího procesu a jednotlivé role, ve kterých se účastníci tohoto procesu objevují. Dále je zde znázorněn rozhodovací proces z pohledu dítěte. V závěru teoretické části je nastíněna problematika moci dítěte v rámci rodiny. Praktická část se skládá ze dvou jednotlivých výzkumů. První z nich je zaměřen na Vánoční přání a dárky dětí a jejich spojitost s reklamou. Druhý výzkum podává odpovědi na otázku, ve kterých rolích nákupního rozhodovacího procesu se předškolní děti objevují a informace týkající se jejich moci v rámci rodiny.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the influence of advertising on preschool children and their roles in the family purchase decision-making process. The main aim is to find out to what extent preschool children and their parents are influenced by advertising and in which roles of the family purchase decision-making process they appear, thus how strong is their power concerning the family shopping decisions. The whole thesis is divided into two parts. The theoretical part provides basic information about advertising, its history and media types. It describes stages of the decision-making process and roles in which the participants of the process appear. It is explained how the decision making looks like from the point of view of children as well. In the end of this part, the issue of the children power is outlined. The analytical part consists of two researches, the first of which deals with the Christmas wishes and presents and their relation to advertisements. The second research is focused on roles of children in the decision-making process and their power.
Klíčová slova
reklama, média, děti předškolního věku, nákupní rozhodovací proces, iniciátor, ovlivňovatel, rozhodovatel, kupující, moc dítěte
Klíčová slova v angličtině
advertising, media, preschool children, purchase decision-making process, initiator, influencer, decider, buyer, children power
Rozsah průvodní práce
57 s. (80886 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vlivem reklamních sdělení na děti předškolního věku a rolí těchto dětí v nákupním rozhodovacím procesu rodiny. Hlavním cílem je získat informace o tom, do jaké míry jsou předškolní děti ovlivněny reklamou, které role týkající se rodinného nákupního rozhodovacího procesu děti ztvárňují a jak velké je jejich slovo při nákupním rozhodování. Práce je rozdělena dvou částí. Teoretická část poskytuje informace o reklamě, její historii a typech médií. Popisuje fáze nákupního rozhodovacího procesu a jednotlivé role, ve kterých se účastníci tohoto procesu objevují. Dále je zde znázorněn rozhodovací proces z pohledu dítěte. V závěru teoretické části je nastíněna problematika moci dítěte v rámci rodiny. Praktická část se skládá ze dvou jednotlivých výzkumů. První z nich je zaměřen na Vánoční přání a dárky dětí a jejich spojitost s reklamou. Druhý výzkum podává odpovědi na otázku, ve kterých rolích nákupního rozhodovacího procesu se předškolní děti objevují a informace týkající se jejich moci v rámci rodiny.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the influence of advertising on preschool children and their roles in the family purchase decision-making process. The main aim is to find out to what extent preschool children and their parents are influenced by advertising and in which roles of the family purchase decision-making process they appear, thus how strong is their power concerning the family shopping decisions. The whole thesis is divided into two parts. The theoretical part provides basic information about advertising, its history and media types. It describes stages of the decision-making process and roles in which the participants of the process appear. It is explained how the decision making looks like from the point of view of children as well. In the end of this part, the issue of the children power is outlined. The analytical part consists of two researches, the first of which deals with the Christmas wishes and presents and their relation to advertisements. The second research is focused on roles of children in the decision-making process and their power.
Klíčová slova
reklama, média, děti předškolního věku, nákupní rozhodovací proces, iniciátor, ovlivňovatel, rozhodovatel, kupující, moc dítěte
Klíčová slova v angličtině
advertising, media, preschool children, purchase decision-making process, initiator, influencer, decider, buyer, children power
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Shromažďování potřebných materiálů
Vymezení problematiky
Sběr a vyhodnocení dat
Vyvození závěrů
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Shromažďování potřebných materiálů
Vymezení problematiky
Sběr a vyhodnocení dat
Vyvození závěrů
Seznam doporučené literatury
Kapoor, Neeru. 2003. Television Advertising and Consumer Response: Children Buying Behaviour. New Delhi: Mittal Publications.
Lantos, Geofry Paul. 2011. Consumer Behavior in Action: Real-life Applications for Marketing Managers. Armonk: M.E. Sharpe.
Marshall, David. 2010. Understanding Children as Consumers. Los Angeles: Sage.
Mukherji, Penny, and Deborah Albon. 2015. Research Methods in Early Childhood: An Introductory Guide. 2nd ed. Los Angeles: Sage.
Smith, Glen. 1997. Children's Food: Marketing and Innovation. London: Blackie Academic and Professional.
Seznam doporučené literatury
Kapoor, Neeru. 2003. Television Advertising and Consumer Response: Children Buying Behaviour. New Delhi: Mittal Publications.
Lantos, Geofry Paul. 2011. Consumer Behavior in Action: Real-life Applications for Marketing Managers. Armonk: M.E. Sharpe.
Marshall, David. 2010. Understanding Children as Consumers. Los Angeles: Sage.
Mukherji, Penny, and Deborah Albon. 2015. Research Methods in Early Childhood: An Introductory Guide. 2nd ed. Los Angeles: Sage.
Smith, Glen. 1997. Children's Food: Marketing and Innovation. London: Blackie Academic and Professional.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her thesis.
Q, review: What can be the most useful outcome from your bachelor thesis? A: It could be good for marketers.
Q, review: Would you like to publish the results somewhere? A: No. Q, review: Does the author feels influenced by advertising? What does the author do to minimize the influence of advertising to keep objective when considering what to buy? A: Yes, I'm influenced, but only when I see advertisement, but before I buy it I read reviews of the users, I try to be objective.
Q, Nemčoková: Do you think we're approaching the death of TV and advertisement as we know it from 10 years ago? A: I think guerilla marketing and other more interesting varieties of marketing are increasing so maybe yes.
Q, review: Have the author checked if all children and youth who took part in the research had a comparable access to advertising? A: (The student explains well) (I asked them what they think of Kofola)
Q, Nemčoková: Do you think that advertisement aimed at children should be banned? A: Maybe, it's up to their parents to explain what it's about. When there are no advertisements for children, it would be influencing them even more.
Q,Bell: Your study is of Czech children, do you think that your findings would apply outside the Czech Republic? A: Maybe in the states around us, I think it would be very similar in Slovakia, maybe Hungary, but in China it would be totally different.
Q, Bell: Are atheist children getting presents from Ježíšek? A: Yes. I think that Ježíšek is not connected to Ježíš. I think that nowadays it's just a name for someone who is bringing a gift, but it is not connected to Jesus and religion.
Q, Bell: So it's a secular holiday. A: Yes.
Q, Pilík: Do you need any permission to do this research with children? A: Yes I was speaking with the teacher there, in the morning when the kids came to the kindergarten, the parents were asked if they were okay with it.
Q, Pilík: No problems? A: Yes, there were no problems. They have certain relationship with the teacher, I don't know I wasn't there, maybe she just told them it was okay.
Q, Pilík: So, only oral permission? A: Yes.