Bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání se seniorů na Univerzitě třetího věku na Ma-sarykové univerzitě v Brně. Teoretická část se zabývá definicí stárnutí, stáří a jeho změn. V druhé kapitole se zaměřujeme na edukaci seniorů, kde jsou rozebrány cíle, funkce, for-my a metody při vzdělávání seniorů. V třetí kapitole jsme se zaměřili konkrétně na Univerzitu třetího věku na Masarykově univerzitě v Brně, kde popisujeme její historii, organizační strukturu a současnou nabídku vzdělávacích aktivit. Praktická část obsahuje popis výzkumného projektu a výsledky výzkumu. Jsou zde prezentovány přepisy rozhovorů s interpretací získaných jevů.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on educating the seniors at the University of the Third Age at Masaryk University in Brno. The theoretical part deals with the definition of aging, old age and its changes. The second chapter focuses on the education of the elderly, where they discussed the objectives, functions, forms and methods in the education of seniors. In the third chapter, we looked specifically at the University of the Third Age at Masaryk Univer-sity in Brno, where we describe its history, organizational structure and the current offer educational activities. The practical part contains a description of the above-research project and research results. There are presented transcripts of interviews with inter-scrolls acquired phenomena.
Klíčová slova
stárnutí, stáří, edukace seniorů, Univerzita třetího věku
Klíčová slova v angličtině
aging, age, seniors Education, University of the Third Age
Rozsah průvodní práce
51 s. (80 190 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání se seniorů na Univerzitě třetího věku na Ma-sarykové univerzitě v Brně. Teoretická část se zabývá definicí stárnutí, stáří a jeho změn. V druhé kapitole se zaměřujeme na edukaci seniorů, kde jsou rozebrány cíle, funkce, for-my a metody při vzdělávání seniorů. V třetí kapitole jsme se zaměřili konkrétně na Univerzitu třetího věku na Masarykově univerzitě v Brně, kde popisujeme její historii, organizační strukturu a současnou nabídku vzdělávacích aktivit. Praktická část obsahuje popis výzkumného projektu a výsledky výzkumu. Jsou zde prezentovány přepisy rozhovorů s interpretací získaných jevů.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on educating the seniors at the University of the Third Age at Masaryk University in Brno. The theoretical part deals with the definition of aging, old age and its changes. The second chapter focuses on the education of the elderly, where they discussed the objectives, functions, forms and methods in the education of seniors. In the third chapter, we looked specifically at the University of the Third Age at Masaryk Univer-sity in Brno, where we describe its history, organizational structure and the current offer educational activities. The practical part contains a description of the above-research project and research results. There are presented transcripts of interviews with inter-scrolls acquired phenomena.
Klíčová slova
stárnutí, stáří, edukace seniorů, Univerzita třetího věku
Klíčová slova v angličtině
aging, age, seniors Education, University of the Third Age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti andragogiky, gerontagogiky a vzdělávání na univerzitě třetího věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti andragogiky, gerontagogiky a vzdělávání na univerzitě třetího věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2007. ISBN 978-802-2322-874.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-703-8158-2.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
ONDRÁKOVÁ, Jana. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-807-4650-383.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0644-6.
Univerzita třetího věku: historie, současnost a perspektivy dalšího rozvoje: sborník příspěvků z konference konané u příležitosti 20. výročí založení Univerzity třetího věku na MU 6.-7. dubna 2010 v Brně. Brno: Masarykova univerzita, 2010, ISBN 978-80-210-5158-4.
KNOWLES, Malcolm S. The modern practice of adult education: from pedagogy to andragogy. Rev. and updated. Englewood Cliffs, NJ: Cambridge Adult Education, 1980. ISBN 978-084-2822-138.
Seznam doporučené literatury
ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2007. ISBN 978-802-2322-874.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-703-8158-2.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
ONDRÁKOVÁ, Jana. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-807-4650-383.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0644-6.
Univerzita třetího věku: historie, současnost a perspektivy dalšího rozvoje: sborník příspěvků z konference konané u příležitosti 20. výročí založení Univerzity třetího věku na MU 6.-7. dubna 2010 v Brně. Brno: Masarykova univerzita, 2010, ISBN 978-80-210-5158-4.
KNOWLES, Malcolm S. The modern practice of adult education: from pedagogy to andragogy. Rev. and updated. Englewood Cliffs, NJ: Cambridge Adult Education, 1980. ISBN 978-084-2822-138.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretickou část práce, blíže se zaměřila na praktickou část práce, kde popsala zvolenou metodologii, způsob analýzy dat a jejich interpretaci. Stěžejní část tvořila prezentace výsledků a odpovědi na otázky k obhajobě. Mgr. Martincová se vyjadřovala k nedostatečné analýze dat, interpretaci a k absenci diskuze a doporučení. Dále se vyjádřila dr. Hrnčiříková k teoretické části práce a samotné prezentaci.