Tato bakalářská práce se zabývá problematikou poruch příjmu potravy a klade důraz na vliv vrstevníků ve školním prostředí na vznik těchto poruch. Práce se skládá z teoretické a praktické části. První kapitola teoretické části se zabývá problematikou poruch příjmu potravy, jako je mentální anorexie, bulimie a záchvatovité přejídání. Dále také příčinami a důsledky těchto poruch, jejich příznaky, vztahem k vlastnímu tělu a vlivem hladovění na chování. Následující kapitola se zaměřuje na školní prostředí jako rizikového a protektivního činitele při vzniku poruch příjmu potravy a její nezbytnou součástí je také prevence. Poslední kapitola se věnuje vrstevnickým skupinám, vlivu vrstevníků v období staršího školního věku a jejich vlivu na vznik poruch příjmu potravy. V praktické části dochází k analýze dat, jejichž sběr probíhal pomocí dotazníků, vyplněných žáky vybrané základní školy jihomoravského kraje.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with issue of eating disorder and emphasizes the influence of peers in the school surroundings for the emergence of these disorders. The thesis is con-sists of theoretical and practical part. The first chapter of the theoretical part deals with eating disorders such as anorexia nervosa, bulimia nervosa and binge eating. As well as the causes, consequences and symptoms of these disorders, the relation to one's body and due to starvation behavior. The following chapter focuses on the school environment as risk and protective factors in the development of eating disorders and its essential part is also prevention. The last chapter is devoted to peer groups, peer influence in the older school age and their influence on eating disorders. In the practical part there is an analysis of the data, whose collection was conducted through questionnaires filled in by students of selected primary schools of the South Moravian region.
Klíčová slova
poruchy příjmu potravy, mentální anorexie, mentální bulimie, záchvatovité přejídání, školní prostředí, rizikové faktory, protektivní faktory, resilience, vrstevnické skupiny, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
eating disorders, anorexia nervosa, bulimia nervosa, binge eating, school environment, risk factors, protective factors, resilience, peer groups, older school age
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou poruch příjmu potravy a klade důraz na vliv vrstevníků ve školním prostředí na vznik těchto poruch. Práce se skládá z teoretické a praktické části. První kapitola teoretické části se zabývá problematikou poruch příjmu potravy, jako je mentální anorexie, bulimie a záchvatovité přejídání. Dále také příčinami a důsledky těchto poruch, jejich příznaky, vztahem k vlastnímu tělu a vlivem hladovění na chování. Následující kapitola se zaměřuje na školní prostředí jako rizikového a protektivního činitele při vzniku poruch příjmu potravy a její nezbytnou součástí je také prevence. Poslední kapitola se věnuje vrstevnickým skupinám, vlivu vrstevníků v období staršího školního věku a jejich vlivu na vznik poruch příjmu potravy. V praktické části dochází k analýze dat, jejichž sběr probíhal pomocí dotazníků, vyplněných žáky vybrané základní školy jihomoravského kraje.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with issue of eating disorder and emphasizes the influence of peers in the school surroundings for the emergence of these disorders. The thesis is con-sists of theoretical and practical part. The first chapter of the theoretical part deals with eating disorders such as anorexia nervosa, bulimia nervosa and binge eating. As well as the causes, consequences and symptoms of these disorders, the relation to one's body and due to starvation behavior. The following chapter focuses on the school environment as risk and protective factors in the development of eating disorders and its essential part is also prevention. The last chapter is devoted to peer groups, peer influence in the older school age and their influence on eating disorders. In the practical part there is an analysis of the data, whose collection was conducted through questionnaires filled in by students of selected primary schools of the South Moravian region.
Klíčová slova
poruchy příjmu potravy, mentální anorexie, mentální bulimie, záchvatovité přejídání, školní prostředí, rizikové faktory, protektivní faktory, resilience, vrstevnické skupiny, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
eating disorders, anorexia nervosa, bulimia nervosa, binge eating, school environment, risk factors, protective factors, resilience, peer groups, older school age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti poruch příjmu potravy, školního prostředí, staršího školního věku a vrstevníků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti poruch příjmu potravy, školního prostředí, staršího školního věku a vrstevníků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
COOPER, Peter J. Bulimie a záchvatovité přejídání: jak je překonat. Vyd. 1. Praha: Por-tál, 2014, 183 s. ISBN 978-80-262-0706-1.
FRAŇKOVÁ, Slávka, Jana PAŘÍZKOVÁ a Eva MALICHOVÁ. Jídlo v životě dítěte a ado-slescenta: teorie, výzkum, praxe. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013, 302 s. ISBN 978-80-246-2247-7.
KRCH, František David. Bulimie: jak bojovat s přejídáním. 3., dopl. a přeprac. vyd. Pra-ha: Grada, 2008, 195 s. ISBN 978-80-247-2130-9.
KRCH, František David. Mentální anorexie. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010, 259 s. ISBN 978-80-7367-807-4.
KRCH, František David. Poruchy příjmu potravy. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2005, 255 s. ISBN 802470840x.
MIDDLETON, Kate a Jane SMITH. První kroky z poruchy příjmu potravy. 1. vyd. Uhřice: Doron, c2013, 81 s. ISBN 978-80-7297-115-2.
PAPEŽOVÁ, Hana. Začarovaný kruh anorexie, bulimie a psychogenního přejídání a cesty ven?!. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 2012, 148 s. ISBN 978-80-87142-18-9.
Seznam doporučené literatury
COOPER, Peter J. Bulimie a záchvatovité přejídání: jak je překonat. Vyd. 1. Praha: Por-tál, 2014, 183 s. ISBN 978-80-262-0706-1.
FRAŇKOVÁ, Slávka, Jana PAŘÍZKOVÁ a Eva MALICHOVÁ. Jídlo v životě dítěte a ado-slescenta: teorie, výzkum, praxe. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013, 302 s. ISBN 978-80-246-2247-7.
KRCH, František David. Bulimie: jak bojovat s přejídáním. 3., dopl. a přeprac. vyd. Pra-ha: Grada, 2008, 195 s. ISBN 978-80-247-2130-9.
KRCH, František David. Mentální anorexie. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010, 259 s. ISBN 978-80-7367-807-4.
KRCH, František David. Poruchy příjmu potravy. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2005, 255 s. ISBN 802470840x.
MIDDLETON, Kate a Jane SMITH. První kroky z poruchy příjmu potravy. 1. vyd. Uhřice: Doron, c2013, 81 s. ISBN 978-80-7297-115-2.
PAPEŽOVÁ, Hana. Začarovaný kruh anorexie, bulimie a psychogenního přejídání a cesty ven?!. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 2012, 148 s. ISBN 978-80-87142-18-9.
Přílohy volně vložené
2 výtisky, 1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce a dále se věnovala popisu praktické části a realizaci výzkumného šetření. Uvedeny byly výzkumné otázky, výzkumné cíle a výzkumný soubor. Stěžejní část prezentace byla tvořena výsledky výzkumu. Následně studentka odpovídala na otázky k obhajobě (zde však nedokázala zodpovědět limity výzkumu) a představila doporučení pro praxi. Dr. Hrbáčková se vyjádřila k navrhovanému programu v rámci doporučení pro praxi. Dr. Skarupská se vyjádřila k teoretické části práce. Studentka byla k obhajobě připravená a na otázky členů komise dokázala většinou adekvátně reagovat.