Bakalářská práce se zabývá multikulturní společností České republiky z pohledu žáků 2. stupně základní školy. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je složena ze tří hlavních kapitol a podkapitol. První kapitola definuje multikulturalismus a další podstatné pojmy bakalářské práce. Následně se zaměřuje na multikulturní společnost v České republice, konkrétně na cizince a národnostní menšiny. Druhá kapitola se zabývá žákovskou diverzitou ve školním prostředí. Poslední kapitola teoretické části se věnuje mul-tikulturní výchově. Empirická část se zaměřuje na žáky 2. stupně základní školy a jejich pohled na současnou heterogenní společnost v České republice. Pro realizovaný výzkum bylo zvoleno kvantitativní šetření za pomoci dotazníkového průzkumu.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the multicultural society in the Czech Republic from the lower-secondary school pupils´ point of view. The thesis is divided into the theoretical and empirical parts. The theoretical part consists of three main chapters and subchapters. The first chapter defines multiculturalism and other essential terms of the bachelor thesis. Sub-sequently it focuses on the multicultural society in the Czech Republic, especially on for-eigners and ethnic minorities. The second chapter deals with a diversity among pupils in their school environment. The last chapter of the theoretical part is devoted to a multicul-tural education. The empirical part focuses on lower-secondary school pupils and their view of contemporary heterogeneous society in the Czech Republic. A quantitative inquiry using a survey has been used for the implemented research.
Bakalářská práce se zabývá multikulturní společností České republiky z pohledu žáků 2. stupně základní školy. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je složena ze tří hlavních kapitol a podkapitol. První kapitola definuje multikulturalismus a další podstatné pojmy bakalářské práce. Následně se zaměřuje na multikulturní společnost v České republice, konkrétně na cizince a národnostní menšiny. Druhá kapitola se zabývá žákovskou diverzitou ve školním prostředí. Poslední kapitola teoretické části se věnuje mul-tikulturní výchově. Empirická část se zaměřuje na žáky 2. stupně základní školy a jejich pohled na současnou heterogenní společnost v České republice. Pro realizovaný výzkum bylo zvoleno kvantitativní šetření za pomoci dotazníkového průzkumu.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the multicultural society in the Czech Republic from the lower-secondary school pupils´ point of view. The thesis is divided into the theoretical and empirical parts. The theoretical part consists of three main chapters and subchapters. The first chapter defines multiculturalism and other essential terms of the bachelor thesis. Sub-sequently it focuses on the multicultural society in the Czech Republic, especially on for-eigners and ethnic minorities. The second chapter deals with a diversity among pupils in their school environment. The last chapter of the theoretical part is devoted to a multicul-tural education. The empirical part focuses on lower-secondary school pupils and their view of contemporary heterogeneous society in the Czech Republic. A quantitative inquiry using a survey has been used for the implemented research.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, žákovské diverzity ve školním prostředí a multikulturní společnosti v České republice.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, žákovské diverzity ve školním prostředí a multikulturní společnosti v České republice.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 348 s. ISBN 978-80-246-1911-8.
PETRÁŠ, René, Helena PETRŮV a Harald Christian SCHEU. Menšiny a právo v České republice. Vyd. 1. Praha: Auditorium, 2009, 507 s. ISBN 978-80-87284-00-1.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 199 s. ISBN 978-80-247-3069-1.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s. ISBN 978-80-7387-502-2.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 348 s. ISBN 978-80-246-1911-8.
PETRÁŠ, René, Helena PETRŮV a Harald Christian SCHEU. Menšiny a právo v České republice. Vyd. 1. Praha: Auditorium, 2009, 507 s. ISBN 978-80-87284-00-1.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 199 s. ISBN 978-80-247-3069-1.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011, 167 s. ISBN 978-80-7387-502-2.
Enclosed appendices
CD ROM
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala výzkumné otázky a výzkumné cíle. Poté uvedla hypotézy výzkumu, výzkumný soubor a techniku sběru dat. Dr. Hladík: proč jste vybírala osoby ze Vestína? Protože tam bydlím. Studentka prezentovala výsledky výzkumu. Zkušební komise poukázala na nevhodné znázornění dat formou v grafu. Dr. Hladík upozornil na zbytečnost výzkumných hypotéz.