Tato bakalářská práce se zabývá analýzou reklamního diskurzu videa, jehož autorem je společnost World Wildlife Fund. Cílem této analýzy je vyhledat a interpretovat memy, které se v dané reklamě vyskytují.
Teoretická část definuje pojem Meme a popisuje jeho vlastnosti a využití. Dále tato část vymezuje pojem diskurz a jeho analýzu, na kterou navazuje kapitola věnovaná diskurzní analýze specializované pro výzkum komerčních sfér.
Praktická část je aplikací teoretické části na zvolenou reklamní kampaň, kde jsou pomocí analýzy vyhledány a popsány Memetické jevy. Kapitola je ukončena závěrem, který provádí shrnutí o obsahu memů v jednotlivých podkapitolách analýzy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is dealing with the analysis of the advertisement discourse of a video made by a company World Wildlife Fund. The goal of the analysis is to search and interpret Memes, which are presented in the advertisement.
The theoretical part defines term Meme and describes its traits and usage. Furthermore, this part specifies the term discourse and its analysis, to which one connects a chapter dedicated to the specialized analysis for a research of commercial fields.
The practical part applies the theoretical one to a chosen advertisement campaign, where are searched and described the Memetic phenomena, thanks to the analysis. The chapter ends with a conclusion, which makes a summary about the content of Memes in particular subchapters of the analysis.
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou reklamního diskurzu videa, jehož autorem je společnost World Wildlife Fund. Cílem této analýzy je vyhledat a interpretovat memy, které se v dané reklamě vyskytují.
Teoretická část definuje pojem Meme a popisuje jeho vlastnosti a využití. Dále tato část vymezuje pojem diskurz a jeho analýzu, na kterou navazuje kapitola věnovaná diskurzní analýze specializované pro výzkum komerčních sfér.
Praktická část je aplikací teoretické části na zvolenou reklamní kampaň, kde jsou pomocí analýzy vyhledány a popsány Memetické jevy. Kapitola je ukončena závěrem, který provádí shrnutí o obsahu memů v jednotlivých podkapitolách analýzy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is dealing with the analysis of the advertisement discourse of a video made by a company World Wildlife Fund. The goal of the analysis is to search and interpret Memes, which are presented in the advertisement.
The theoretical part defines term Meme and describes its traits and usage. Furthermore, this part specifies the term discourse and its analysis, to which one connects a chapter dedicated to the specialized analysis for a research of commercial fields.
The practical part applies the theoretical one to a chosen advertisement campaign, where are searched and described the Memetic phenomena, thanks to the analysis. The chapter ends with a conclusion, which makes a summary about the content of Memes in particular subchapters of the analysis.
Shromáždění odpovídajících odborných materiálů na základě vědeckých poznatků
Studium odborné literatury z oboru diskurzní analýzy, vymezení pojmu mem
Upřesnění cílů práce dle získaných informací z odborných sekundárních zdrojů
Analýza vybraných propagačních nástrojů
Sepsání výsledků analýzy a vyvození závěrů práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění odpovídajících odborných materiálů na základě vědeckých poznatků
Studium odborné literatury z oboru diskurzní analýzy, vymezení pojmu mem
Upřesnění cílů práce dle získaných informací z odborných sekundárních zdrojů
Analýza vybraných propagačních nástrojů
Sepsání výsledků analýzy a vyvození závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Aunger, Robert. 2002. The Electric Meme: A New Theory of How We Think. New York: The Free Press.
Blackmore, Susan. 1999. The Meme Machine. New York: Oxford University Press.
Brodie, Richard. 2009. Virus of the Mind. Carlsbad: Hay House.
Dawkins, Richard. 2006. The Selfish Gene. New York: Oxford University Press.
Fairclough, Norman. 2003. Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London: Routledge.
Seznam doporučené literatury
Aunger, Robert. 2002. The Electric Meme: A New Theory of How We Think. New York: The Free Press.
Blackmore, Susan. 1999. The Meme Machine. New York: Oxford University Press.
Brodie, Richard. 2009. Virus of the Mind. Carlsbad: Hay House.
Dawkins, Richard. 2006. The Selfish Gene. New York: Oxford University Press.
Fairclough, Norman. 2003. Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London: Routledge.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented his bachelor thesis.
Q, Machová: What are examples of successful business memes? A: (The student analyzed a selected meme with difficulties and did not answer following questions well.)
Q, Drábková: Can you characterise the most memorable meme which you have identified in the analysed WWF advertising and how many memes have you analyzed? A: I tried to write down the most important ones, the most significant was The Coffee Cup, it consists of other smaller memes that create one large. It is a meta-meme. I analyzed only this one meme.
Q, Trušník: Why is it important to cite your sources? A: Because of plagiarism.