Tato bakalářská práce se zabývá inkluzí cizinců a Romů na českých školách. Cílem této práce je v teoretické části představit a přiblížit všechny důležité aspekty a oblasti inkluzivního vzdělávání u kulturně, etnicky či jazykově odlišných žáků a nastínit používané strategie, statistiky a legislativu inkluze v českém školství. Podstatou bakalářské práce je potom dále pomocí dotazníkového šetření získat informace, zda jsou na vybraných školách aplikované metody inkluzivního vzdělávání, zda jsou školy tomuto typu výuky nakloněné a jaké jsou názory a přístupy tázaných pedagogů k inkluzivnímu vzdělávání.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the inclusion of foreigners and Gypsies in Czech schools. The aim of the theoretical part is to present and bring all the important aspects and areas of the inclusive education culturally, ethnically and linguistically diverse students and also outline used strategies, statistics and legislation in Czech education system. The essence of the bachelor thesis is obtain information on whether the schools applied methods of inclusive education and whether are they inclined to this type of education. Through a questionnaire survey it points out the views and attitudes of questioned teachers for inclusive education.
Keywords
inkluze, inkluzivní vzdělávání, multikulturní výchova, speciální pedagogika, cizinci, Romové, školní prostředí
Keywords in English
inclusion, inklusive education, multicultural education, special pedagogy, foreigners, Gypsies, school environment
Length of the covering note
68 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá inkluzí cizinců a Romů na českých školách. Cílem této práce je v teoretické části představit a přiblížit všechny důležité aspekty a oblasti inkluzivního vzdělávání u kulturně, etnicky či jazykově odlišných žáků a nastínit používané strategie, statistiky a legislativu inkluze v českém školství. Podstatou bakalářské práce je potom dále pomocí dotazníkového šetření získat informace, zda jsou na vybraných školách aplikované metody inkluzivního vzdělávání, zda jsou školy tomuto typu výuky nakloněné a jaké jsou názory a přístupy tázaných pedagogů k inkluzivnímu vzdělávání.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with the inclusion of foreigners and Gypsies in Czech schools. The aim of the theoretical part is to present and bring all the important aspects and areas of the inclusive education culturally, ethnically and linguistically diverse students and also outline used strategies, statistics and legislation in Czech education system. The essence of the bachelor thesis is obtain information on whether the schools applied methods of inclusive education and whether are they inclined to this type of education. Through a questionnaire survey it points out the views and attitudes of questioned teachers for inclusive education.
Keywords
inkluze, inkluzivní vzdělávání, multikulturní výchova, speciální pedagogika, cizinci, Romové, školní prostředí
Keywords in English
inclusion, inklusive education, multicultural education, special pedagogy, foreigners, Gypsies, school environment
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, multikulturní výchovy romských žáků a žáků-cizinců.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, multikulturní výchovy romských žáků a žáků-cizinců.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva Strnadová. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Recommended resources
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva Strnadová. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala výzkumný design, především výzkumné otázky. Dr. Hladík uveďte výzkumný soubor. Studentka odpověděla. Jak jste vybírala výzkumný soubor? St.: Je to anonymní. Vy jste oslovila všechny školy v Olomouckém kraji? Ne. Zkušební komise diskutovala nad způsobem výběru výzkumného souboru. Studentka na jejich otázky nereagovala. Následně uvedla výsledky výzkumného šetření. Dr. Hrbáčková: na základě čeho doporučujete kvalitní vzdělávání učitelů? Studentka neodpověděla. Dr. Hrbáčková: Vaše doporučení se neopírá o výsledky výzkumu. Studentka zodpoěděla otázky k obhajobě nejasně. Zkušební komise diskutovala nad zpracováním bakalářské práce, která mnohdy vykazuje prvky nedostatečnosti.