Tato bakalářská práce se zabývá vybraným rizikovým chováním žáků 2. Stupně na ZŠ ve Zlínském kraji, konkrétně mírou užití alkoholu a cigaret. Teoretická část práce vymezuje pojmy sociálním patologie a rizikové chování, uvádí do problematiky sociálně patologic-kých jevů jako celku a vědeckých teorií ze kterých vychází. Dále se práce podrobněji zabý-vá rizikovými jevy, kouřením a konzumací alkoholu mladistvými a výzkumy které byly v této oblasti realizovány. Praktická část práce navazuje na část teoretickou a tvoří ji vý-zkum v této oblasti. Hlavním cílem výzkumu, je tak zjistit míru užití alkoholu a cigaret u žáků na 2. stupni vybraných škol ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deal with selected types of risk behaviour - particularly the use of al-cohol and cigarettes - of secondary-school pupils from schools in the Zlin region. In the theoretical part, I define the terms of social pathology and risk behaviour and introduce the problematics of socially pathological phenomena as a general topic together with the theo-ries it is based on. In this part I also intruduce research studies which were carried out on this topic and address several types of risk behaviour e. g. adolescent use of alcohol and smoking. In the practical part I present the results of my research carried out in this field. The research aim was to find out the level of alcohol and cigarettes use by secondary-school pupils from selected schools in the Zlin region and to present the pupils´ opinions on this topic together with the level of their knowledge of such risk behaviour.
Risky conditions, social pathologies, smoking, alcohol, teenagers, school prevention
Rozsah průvodní práce
126
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vybraným rizikovým chováním žáků 2. Stupně na ZŠ ve Zlínském kraji, konkrétně mírou užití alkoholu a cigaret. Teoretická část práce vymezuje pojmy sociálním patologie a rizikové chování, uvádí do problematiky sociálně patologic-kých jevů jako celku a vědeckých teorií ze kterých vychází. Dále se práce podrobněji zabý-vá rizikovými jevy, kouřením a konzumací alkoholu mladistvými a výzkumy které byly v této oblasti realizovány. Praktická část práce navazuje na část teoretickou a tvoří ji vý-zkum v této oblasti. Hlavním cílem výzkumu, je tak zjistit míru užití alkoholu a cigaret u žáků na 2. stupni vybraných škol ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deal with selected types of risk behaviour - particularly the use of al-cohol and cigarettes - of secondary-school pupils from schools in the Zlin region. In the theoretical part, I define the terms of social pathology and risk behaviour and introduce the problematics of socially pathological phenomena as a general topic together with the theo-ries it is based on. In this part I also intruduce research studies which were carried out on this topic and address several types of risk behaviour e. g. adolescent use of alcohol and smoking. In the practical part I present the results of my research carried out in this field. The research aim was to find out the level of alcohol and cigarettes use by secondary-school pupils from selected schools in the Zlin region and to present the pupils´ opinions on this topic together with the level of their knowledge of such risk behaviour.
Risky conditions, social pathologies, smoking, alcohol, teenagers, school prevention
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rizikového chování, prevence a užívání alkoholu u mládeže.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rizikového chování, prevence a užívání alkoholu u mládeže.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociálně patologické jevy v současné společnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 154 s. ISBN 80-244-0337-4.
NIKL, Jaroslav. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha : Policejní akademie České republiky, 2000. 100 s. ISBN 80-7251-033-9.
MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 194 s. ISBN 978-80-210-4550-7.
NEŠPOR, Karel. Středoškoláci o drogách, alkoholu, kouření a lepších věcech. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 126 s. ISBN 80-7178-086-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
Seznam doporučené literatury
VYKOPALOVÁ, Hana. Sociálně patologické jevy v současné společnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 154 s. ISBN 80-244-0337-4.
NIKL, Jaroslav. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha : Policejní akademie České republiky, 2000. 100 s. ISBN 80-7251-033-9.
MÜHLPACHR, Pavel. Sociopatologie. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 194 s. ISBN 978-80-210-4550-7.
NEŠPOR, Karel. Středoškoláci o drogách, alkoholu, kouření a lepších věcech. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 126 s. ISBN 80-7178-086-3.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil záměr bakalářské práce. Především uvedl hlavní a dílčí výzkumné cíle, výzkumnou metodu a výzkumný soubor. Student prezentoval výsledky výzkumného šetření. Student zodpověděl otázky k obhajobě a uvedl doporučení pro praktické využití. Doporučení bylo nepřehledné. Doc. Balvín poukázal na přesycenost slidů. Student nezodpověděl otázku v oblasti rozdílů mezi názory a postoji.