Bakalářská práce se zabývá fenoménem dnešní doby, což je často vznikající závislost na sociálních sítích u dospívajících dětí. Cílovou skupinou bakalářské práce jsou žáci druhého stupně základních škol. Teoretická část nás seznamuje se vznikem sociálních sítí a dále s riziky a prevencí před možným nebezpečím vzniklým při jejich používání. Tato část za-hrnuje také nezbytné znaky vývoje osobnosti u cílové skupiny pro lepší pochopení důvodů, proč závislost vzniká, a pro lepší rozpoznání závislostních znaků. Praktická část přímo navazuje na část teoretickou a prostřednictvím dotazníkového šetření zjišťuje, v jaké míře se pohybuje závislost na sociálních sítích u cílové skupiny. Tato část práce zohledňuje ne-zbytné informace týkající se času trávení na sociálních sítích a projevování znaků v chování, které bychom mohli považovat za závislostní. Nejsou zde opomenuty nezbytné informace, a to, jak dobře je cílová skupina seznámená s nebezpečím, které skýtají sociální sítě, a zda se tomu při používání snaží vyvarovat.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with phenomenon of our time, which is dependency and ad-diction on social networsk among teenagers. The target group of this thesis are the second grade students of primary school. The theoretical part acquaints us with the formation of the social networks, also with the risks and prevetion of potential dangers rising from their usage. This part also includes characters of personal development in adolescents to better understand the reasons why the addiction arises and for better recognition of dependency characters. The practical part is directly connected to the theoretical and through a questi-onnaire survey finds the extent ranges of the addictional behavior in the target group. This part also includes a neccessary information about spending time on social networks and showing signs of behavior that could be considered as addictive. There is also neccessaary to include the information of how much is the target grooup informed about possible dan-ger of the social network and whether they try to avoid it.
Klíčová slova
internet, sociální sítě, závislostní chování, prevence, děti, dospívání, nebezpečí internetu
Klíčová slova v angličtině
Internet, Social networks, addictive behavior, prevention, children, adolescence, dangers of the Internet
Rozsah průvodní práce
67 s. (90 646 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá fenoménem dnešní doby, což je často vznikající závislost na sociálních sítích u dospívajících dětí. Cílovou skupinou bakalářské práce jsou žáci druhého stupně základních škol. Teoretická část nás seznamuje se vznikem sociálních sítí a dále s riziky a prevencí před možným nebezpečím vzniklým při jejich používání. Tato část za-hrnuje také nezbytné znaky vývoje osobnosti u cílové skupiny pro lepší pochopení důvodů, proč závislost vzniká, a pro lepší rozpoznání závislostních znaků. Praktická část přímo navazuje na část teoretickou a prostřednictvím dotazníkového šetření zjišťuje, v jaké míře se pohybuje závislost na sociálních sítích u cílové skupiny. Tato část práce zohledňuje ne-zbytné informace týkající se času trávení na sociálních sítích a projevování znaků v chování, které bychom mohli považovat za závislostní. Nejsou zde opomenuty nezbytné informace, a to, jak dobře je cílová skupina seznámená s nebezpečím, které skýtají sociální sítě, a zda se tomu při používání snaží vyvarovat.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with phenomenon of our time, which is dependency and ad-diction on social networsk among teenagers. The target group of this thesis are the second grade students of primary school. The theoretical part acquaints us with the formation of the social networks, also with the risks and prevetion of potential dangers rising from their usage. This part also includes characters of personal development in adolescents to better understand the reasons why the addiction arises and for better recognition of dependency characters. The practical part is directly connected to the theoretical and through a questi-onnaire survey finds the extent ranges of the addictional behavior in the target group. This part also includes a neccessary information about spending time on social networks and showing signs of behavior that could be considered as addictive. There is also neccessaary to include the information of how much is the target grooup informed about possible dan-ger of the social network and whether they try to avoid it.
Klíčová slova
internet, sociální sítě, závislostní chování, prevence, děti, dospívání, nebezpečí internetu
Klíčová slova v angličtině
Internet, Social networks, addictive behavior, prevention, children, adolescence, dangers of the Internet
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti závislosti na sociálních sítích, trávení volného času a prevence závislosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti závislosti na sociálních sítích, trávení volného času a prevence závislosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5.
HULANOVÁ, Lenka. Internetová kriminalita páchaná na dětech. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-545-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd.2., Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
MIOVSKÝ, Michal, SKÁCELOVÁ, Lenka, ZAPLETALOVÁ, Jana, NOVÁK, Petr. Primární prevence rizikového chování ve školství. Vyd.1., Praha: Sdružení SCAN: Centrum adiktologie-Psychiatrická klinika, 1. LF UK v Praze: VFN v Praze, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
Seznam doporučené literatury
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5.
HULANOVÁ, Lenka. Internetová kriminalita páchaná na dětech. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-545-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd.2., Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
MIOVSKÝ, Michal, SKÁCELOVÁ, Lenka, ZAPLETALOVÁ, Jana, NOVÁK, Petr. Primární prevence rizikového chování ve školství. Vyd.1., Praha: Sdružení SCAN: Centrum adiktologie-Psychiatrická klinika, 1. LF UK v Praze: VFN v Praze, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretickou a především praktickou část bakalářské práce. Seznámila komisi s realizovaným výzkumným šetřením, uvedla doporučení pro praxi a odpovídala na otázky k obhajobě. Diskuze směřovala k aktuálnosti tématu bakalářské práce.